Mine områder
Hjelp
johnerikjohnsen
PARTNER

Hindre ansatt i å endre navn i Mine Opplysninger

av johnerikjohnsen (Oppdatert ‎22-10-2021 10:16 av johnerikjohnsen PARTNER )
Status: Stem - Vi vurderer!

Det bør være mulig å hindre at ansatte endrer navn i Mine Opplysninger, siden det kommer i konflikt med Employee og skaper forvirring hos de som kjører lønn.

John Erik

4 Kommentarer
Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

Arthur Kvalheim
CHAMPION ***
av Arthur Kvalheim (Oppdatert ‎16-11-2021 15:19 av Arthur Kvalheim )

Støtter dette helhjertet. Veldig forvirring hos oss nå.

Skattekortoppdateringen hos oss stoppet opp like før lønnskjøring, fordi en ansatt hos oss har endret navnet sitt. Vi bruker Visma.net Payroll. Så dette er sårbart, og ikke helt enkelt for lønnspersonell og administratorer å rette opp i når tilfellet først oppstår. Vi klarte å løse det til slutt etter en god del undring, prøving og feiling.

Vi (administrator) får ikke lov å gjøre endringer på navnet i Visma.net Admin (grået ut). Når vi åpner Employees står det en feilmelding øverst om at den ansatte finnes i Visma.net fra før med et annet navn - men når vi forsøker å endre navnet i Employees får vi røde utropstegn uten mer forklaring, og vi klarer ikke å endre navnet verken i Employees eller Admin. 

NB: Vi fant ut at vi (administrator) kan endre navnet i Admin via integrasjonen til Visma.net Project Management. Vi endret navnet på den ansatte i Project Management, og så oppdaterte integrasjonen dette i Visma.net Admin. Så her er det ikke samsvar mellom hvilke felter administrator kan oppdatere i Admin og Project Management.

Det viste seg at den ansatte som hadde giftet seg og fått et mellomnavn, hadde lagt mellomnavn og etternavn inn i feltet Etternavn i Admin. Altså den ansatte hadde klikket seg inn på sin profil øverst til høyre fra Home-skjermen, og endret navnet sitt der. Når vi forsøkte å endre navnet i Employees la vi inn mellomnavnet på slutten i feltet for Fornavn. Men ettersom dette ikke samsvarte, fikk vi ikke oppdatert navnet på den ansatte i Employees og den ble bare stående med røde utropstegn uten at vi skjønte hvorfor.

Jeg mener det heller ikke er hensiktsmessig at administrator må be den ansatte selv om å endre navnet sitt for å rette opp i problemet med nedlasting av skattekort. Administrator bør kunne endre navn på brukerne i Visma.net Admin. Nå klarte vi å gjøre dette indirekte via Project Management-integrasjonen, etter vi hadde klødd oss en stund i hodet og lurt på hva det var som var feil.

Så her er det klart behov for en utbedring.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Takk for veldig nyttig kommentar!

av Ingvild Fiskerstrand

Helt enig!

Og det skaper endel forvirring at man ikke kan endre navn på de ansatte i Employees når den ansatte har en bruker fra før, da må den ansatte endre selv. Litt uproft når det kanskje bare er skrevet feil navn en gang i Expense også må den ansatte endre dette selv.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"