Mine områder
Hjelp
Lma
PARTNER
PARTNER

Lønningsdato oppdateres ut fra helg/helligdager

av Lma
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Ønsker at lønningsdato automatisk skal oppdateres ut fra om den faller på en helg/helligdag. Når lønnskjøringene kommer opp automatisk skjer det fort feil der man glemmer å oppdatere til dagen før helg/helligdag og vil da ende opp for sen utbetaling av lønna.

12 Kommentarer
Bjørn Ole
PARTNER
av Bjørn Ole

Slik det er i dag må lønnsansvarlig selv passe på når utbetalingsdatoen havner på en helligdag og eventuelt endre dette. Om dette blir oversett eller glemt blir ikke lønnsutbetalingen utbetalt før første virkedag etter lønnsdato. Payroll burde selv endre/foreslå å endre betalingsdatoen til siste virkedag før lønnsdato.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Her om dagen ble jeg litt usikker på om det fortsatt er slik eller om de nå har endret på det? En automatisering så det blir korrekt utbetalingsdato for alle årets lønninger burde jo ikke være for mye å be om fra et moderne lønnssystem.

Siv Saxerud
CHAMPION *
av Siv Saxerud

Vi må huske på å endre dato på lønningsdager som faller på lørdag eller søndag, dette burde endres automatisk til fredag når dette skjer, så slipper man unødvendig tidsbruk om man glemmer det. Helligdager så endres det automatisk allerede.  

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Åpen Idé

Hei, 

Takk for innspill. Det finnes allerede en registrert Idé på dette. Den finner du her: https://community.visma.com/t5/Ideer-i-Visma-net-Payroll/Automatisk-endre-lonnsdato/idi-p/234271 

Vi kommer derfor til å slå sammen disse to ideene 🙂

Mvh

Hanna

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

Siv Saxerud
CHAMPION *
av Siv Saxerud

Samme gjelder på helger, at det endres automatisk da også. 

Trond Hollås
CONTRIBUTOR ***
av Trond Hollås

Hos ansatte til våre klienter er det veldig populært å få lønn siste virkedag før lønningsdag når denne faller på helg- og helligdager. Det er kanskje mulig å få Payroll til å skjønne dette selv å komme med en "Pop-up" e.l. som ett hint...det var i allefall kjedelig å godkjenne lønnskjøring og utbetaling med forfallsdato på en lørdag.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Helt enig og dette er funksjonalitet som er på plass i lillebror PowerOffice Go. Riktig dato bør alltid foreslås og faktisk utbetalingsdato bør også stå på banklisten. 

Eide Marianne
CHAMPION ***
av Eide Marianne

Hei,

Dette kan du ordne i Payroll / innstillinger/Lønnskjøring, trykk på en lønnskjøring, så får du velge endre dato for utbetaling.  Dette kan du gjøre for hver lønnskjøring.  Her kan du også legge inn felles tekst til alle på en lønnslipp, f.eks. god sommer.

Trond Hollås
CONTRIBUTOR ***
av Trond Hollås

Vi kan endre dato som du skriver, men alt som systemet kan foreslå automatisk er jo å foretrekke...kalender med helg- og helligdager er jo fastsatt langt fram i tid allerede. Så en logisk sjekk og ett fornuftig forslag fra systemet er jo å foretrekke. Ikke alltid vi ser disse små variantene av utbetalingsdag om vi kjører lønn noen dager i forkant av utbetalingen. 

Eide Marianne
CHAMPION ***
av Eide Marianne

@Trond Hollås helt enig, men for meg var dette bedre enn ingenting da jeg bare har en klient og utlønning 1 gang i måneden så jeg bare endret for hele året med en gang så var det gjort.  Utlønning 10. i måneden, så for 2022 ble det bare 4 korrigeringer :-).

Jeg er mye mer frustrert over manglende gode rapporter sammenlignet med H&L.

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"