Mine områder
Hjelp

Masseopprette brukere og velge hvilke roller de får

av Ingvild Fiskerstrand (Oppdatert ‎01-10-2021 15:58 ( )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Ønsker mulighet for å masseopprette brukere fra Employees. Det er tidkrevende med mange ansatte å gå inn på hver enkelt. Ønsker også at man skal få velge hvilke roller de får når man oppretter bruker. Det er ikke alle som skal bruke fravær og time feks, da er det tidkrevende å fjerne disse rollene på alle ansatte i Admin i etterkant.

12 Kommentarer
Bård Haugsrud
PARTNER
av Bård Haugsrud

Veldig god idè og som skrevet, tidsbesparende.

av Anne Stine Kjelstad

Det er behov for en enklere og mer effektiv måte å registrerer brukere og roller på i Employees.

I dag må man inn på en og en nyansatt og klikke "Lag bruker". Det skal ikke være mange ansatte før dette er tidkrevende under en onboarding.

Kunne man hatt et brukerregister under Selskapsinstillinger i Employees? 

Det er heller ikke alle ansatte som skal ha tilgang til Calendar og Expense. Noen vil kun ha Payslip, eller en av de to nevnte.

Her igjen hadde det vært mye mer oversiktlig med en tabell som viste alle ansatte med brukere og deres roller, og mulighet for å administrere dette i Employees. En kan se til Visma Lønn og rolleadministrasjon der for eksempel.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Dette høres ut som et veldig fornuftig ønske Anne Stine så det har fått min stemme. I annet system jeg jobber med er det en knapp for å sende ut ny brukerinvitasjon til den ansatte. Ble derfor veldig overrasket over at den muligheten ikke finnes her. Fikk beskjed om at jeg da først måtte slette alle tilganger for å så å velge alle tilgangene på nytt. Først da ville det bli generert en ny epost til vedkommende. 

av Ingvild Fiskerstrand
Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid

Hei @Anne Stine Kjelstad,

Siden din idé sammenfaller med denne så har jeg slått de sammen. 

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Hei, og takk for innspill.

Vi ser absolutt verdien av dette og har lagt inn en sak på det i vår backlog. Vi har ikke planlagt nøyaktig kvartal på den enda, men vi oppdaterer så snart vi har det.

Mvh

Hanna

Tommy Stensli1
PARTNER
av Tommy Stensli1 (Oppdatert ‎26-11-2021 14:45 av Tommy Stensli1 PARTNER )

Det er mange kunder som kun skal aktiveres på Expense, Absence eller Time i Payroll. Det kan være noen som kun skal ha tilgang til Expense eller kun skal ha tilgang til Absence eller Time. 

Når vi i dag oppretter bruker så vil Payroll opprette rettigheter til alle 3 applikasjonene fordi vi har aktivert lisens på expense, time og absence på firmanivå. I de fleste tilfeller må vi aktivere alle lisenser på kunden fordi det alltid er noen som trenger tilgang til fraværsmodulen og/eller timemodulen. Dette gjelder spesielt regnskapskontorer og lønnsadministratorer. Vi må da inn i rollefordelingen i admin og fjerne brukerrettigheter manuelt. Dette tar mye tid, spesielt på selskaper med mange ansatte. Først får de ansatte en mail om at rollen er tildelt så en mail om at rollen er fratatt. Dette skaper mange spørsmål som vi må bruke tid på. 

Mitt forslag er å lage en funksjon under ansattkortet i Employee der mann kan huke av for hvilke roller som skal tildeles. Dette ville spart mye tid på oppsett av løsningen, de ansatte får mindre mail å forholde seg til ved oppstart og ting flyter litt bedre 🙂

Therese Myhre
CONTRIBUTOR ***
av Therese Myhre

Veldig enig i dette! Men jeg tror dette allerede er planlagt, se her: https://community.visma.com/t5/Ideer-i-Visma-net-Payroll/Masseopprette-brukere-og-velge-hvilke-rolle...

Tommy Stensli1
PARTNER
av Tommy Stensli1

Ok. 

Forsøkte å søke opp tidligere forslag. Men fant ikke noe. 

Skulle sikkert å søkt mer før jeg postet. Men bra at det er på vei da 🙂

SølviTerese
PARTNER
av SølviTerese (Oppdatert ‎05-05-2022 22:18 av SølviTerese PARTNER )

Nå når flyttefabrikken fungerer såpass bra som den gjør, så er det for dårlig at vi skal være nødt til å gå inn på hver enkelt ansatt for å trykke på "lag bruker". I tillegg må vi inn etterpå i Visma.net Admin å slette roller som kanskje ikke alle ansatte skulle hatt.

Vi er nå kommet til de litt større selskapene, og det å skal inn på alle 400+ ansatte, og klikke "lag bruker" like mange ganger som ansatte er håpløst. Det tar for mye tid (spesielt med den tregheten som hele tiden er i lagringen) og oppleves amatørmessig. Det høres jo ikke ut som at det er amatørmessig Visma ønsker å være. Det holder ikke, og det er rett og slett for dårlig av Visma å ikke ta dette på alvor!!!  Alle MÅ ha bruker for å få Payslip, så dette er ikke noe man kan hoppe over heller.

av Annette Skillingsås

Heisann!
Kjem denne snart inn i roadmap? 😉 Viktig funksjon for fleire av våre kunder. 

cecilia diaz hauge
CONTRIBUTOR ***
av cecilia diaz hauge

Hei! Hva er status på denne? Begynner å bli ganske kritisk mtp de store kundene som skal i gang i løpet av året. Kunden får en svært dårlig opplevelse og onboarding når de må bruke mange timer på trykke "Lag bruker" og tildele/fjerne roller. En så liten sak får systemet til å oppleves amatørmessig dessverre. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"