Mine områder
Hjelp
Sissel Hasle1
CONTRIBUTOR **

Skattekort på inaktive/ansatte som har sluttet

av Sissel Hasle1
Status: Implementert

Opplever at det blir innhentet skattekort på sluttede ansatte. Forstår det slik at man må inn å fjerne haken i skattekortopplysningen selv om ansatte har sluttdato. Dette er da fryktelig tungvint i et system som påberoper seg å skulle være så effektivt. Fint om dere ordner opp i dette. 

8 Kommentarer
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Oj! Det er flott at du setter fokus på slike snubletråder i systemet. 

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Trenger mer informasjon

Hei! 

Vi har testet dette hos oss, og klarer ikke fremprovosere samme problem. Ta gjerne kontakt med support slik at vi kan bli å se på hva som har skjedd hos dere som har gjort at det er hentet skattekort på noen som har sluttet. 

Mvh

Hanna

av Rune Sjølie1
Status changed to: Status: Ikke prioritert

Siden vi ikke har fått noen tilbakemelding så lukker vi den inntil videre 

Randi Roll
CONTRIBUTOR *
av Randi Roll

Hei, vi opplever også at systemet henter inn skattekort på sluttede ansatte- det gjelder på flere firma vi kjører lønn for. Har skjedd flere ganger. Det er selvsagt satt inn sluttdato og krysset av for sluttet. Er det noen andre steder i ansattregisteret vi skal legge inn noe?

Lars Brekke1
CONTRIBUTOR *
av Lars Brekke1

Hei. Opplever å få henvendelser med spørsmål om hvorfor det er hentet skattekortopplysninger for en person som fikk en utbetaling i 2018. Ved nærmere sjekk ser jeg at alle personer som har sluttet og er inaktive har en avhuking for send skattekortforespørsel. Som nevnt i tråden over her så burde avhuking for skattekortforespørsel kanskje fjernes når man setter inn sluttdato?

Jeg har et firma med 46 inaktive og et annet firma med 78 inaktive med sluttdatoer fra 2018 - dd. Alle har avhuking for henting av skattekortopplysninger. 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Er spent på hva tilbakemeldingen fra Visma blir på denne kommentaren. Det er jo svært lite proft å innhente skattekort man ikke trenger til noe. Det er jo blant annet derfor Skatteetaten har valgt å logge dette åpent for skatteyterne slik at de kan følge litt med selv.

av Rune Sjølie1 (Oppdatert ‎16-11-2022 17:12 av Rune Sjølie1 VISMA )
Status changed to: Status: Implementert

Hei!

Her har vi nok hatt en feil i logikken for å bestemme hvem det skal hentes skattekort for, og den har nok vært litt for naiv. Systemet har ukritisk hentet skattekort for alle ansatte som oppleves koblet til en lønnskjøring. Dette er utbedret i det nye Payroll grensesnittet fra og med mandag 14. november og vi vil nå kun ta med aktive ansatte.  Beklager den støyen det har skapt 

Lars Brekke1
CONTRIBUTOR *
av Lars Brekke1

Takk for tilbakemelding og at dette nå da ser ut til å være løst. Bør man for sikkerhets skyld manuelt gå inn å fjerne avhuking for send skattekortforespørsel på alle som er registrert som inaktive?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"