Mine områder
Hjelp

Skattetrekk på lønnsartene for overtid

av Eivind Smedsvig_
Status: Implementert

Hei

Ved oppstart av Visma.net Payroll ligger alle overtidslønnsartene inne med prosenttrekk. Dette er jo ikke riktig. Ifølge "Fagområde Spør eksperten" hos Visma og skattebetalingsforskriften § 5-10-1 2. ledd er det følgende som gjelder: "Når akkordoverskudd, overtidsgodtgjørelse eller annen tilleggsytelse blir utbetalt samtidig med annen lønn eller godtgjørelse som det skal trekkes i etter tabell, og tilleggsytelsen ikke er opptjent over et vesentlig lengre tidsrom enn lønnsbeløpet, skal tilleggsytelsen undergis tabelltrekk sammen med lønnsbeløpet.”

Foreslår at det som standard blir endret til tabelltrekk på disse lønnsartene i Payroll.

Mvh

Eivind Smedsvig

12 Kommentarer
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Det er riktig det du skriver men standardverdien på lønnsarten synes jeg bør være det som er vanligst og samtidig tryggest. Ja, de som alltid har månedlig avregning av dette må endre på lønnsartene men de andre, og da kanskje flertallet, slipper å gjøre disse endringene.

av Eivind Smedsvig_

Hei

Jeg trodde faktisk de fleste hadde månedlig avregning av dette, og ikke motsatt.

IvarKnutsen
VISMA
av IvarKnutsen (Oppdatert ‎30-09-2021 10:59 av IvarKnutsen VISMA )
Status changed to: Status: Planlagt

Hei Eivind,

Takk for innspill. Vi er enige i at dette bør endres, og planlegger å få det ut i løpet av fjerde kvartal.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum (Oppdatert ‎30-09-2021 14:29 av Nils Fossum )

Glemte nye rutiner for overtid i Payroll. Med et slikt system kommer nok timene inn løpende hver måned og ikke mer sporadisk som jeg har inntrykk av har vært vanligst med manuelle rutiner for håndtering av overtid.

av Eivind Smedsvig_

Hei

Glimrende at dere får endret dette såpass raskt.

Takk

Eivind

OliverSogn
VISMA
av OliverSogn
Status changed to: Status: Åpen Idé

OliverSogn
VISMA
av OliverSogn
Status changed to: Status: Planlagt i Payroll i dag

OliverSogn
VISMA
av OliverSogn
Status changed to: Status: Åpen Idé

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous
Status changed to:

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Implementert

Olga Myrvold
CHAMPION *
av Olga Myrvold

Hvordan endre det tilbake? Har ansatte som ønsker å betale % sats av overtid

av Eivind Smedsvig_

Åpne lønnsartene dere benytter for overtid og trykk på endre. Velg en dato frem i tid (f.eks 1. i neste måned) så ikke lønn som allerede er kjørt blir rekalkulert. I feltet "Skattbar inntekt" endrer du fra tabelltrekk til prosenttrekk, full skatt. Lagre til slutt.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"