Mine områder
Hjelp
Arthur Kvalheim
CHAMPION ***

Lag kreditnota og ny faktura: I dagens løsning blir ikke ny faktura helt lik opprinnelig faktura

av Arthur Kvalheim
Status: Stem - Vi vurderer!

Vi bruker funksjonen Lag kreditnota og ny faktura ofte.


Problem:

I dagens løsning blir ikke alltid ny faktura en identisk kopi av opprinnelig faktura. Dette skjer i de tilfellene der timeantallet ble justert på fakturalinjene i den opprinnelige fakturaen. Denne justeringen kommer ikke med i ny kopi av fakturaen. 

 

Dette blir dermed en "huske på å sjekke"-ting  hver gang vi skal kreditere og lage ny faktura. I tillegg til merarbeid de gangene opprinnelig faktura har vært justert.

For eksempel:

  1. Første fakturautkast blir laget, og prosjektleder justerer en av fakturalinjene: Antall timer endres fra 5 timer til 3 timer.
  2. Fakturaen sendes til kunde. Kunde klager på noe annet i den samme fakturaen, som vi ønsker å i møtekomme.
  3. Vi bruker funksjonen Lag kreditnota og ny faktura. 
  4. Kreditnotaen blir helt lik opprinnelig faktura: 3 timer (ikke 5 timer) blir kreditert på den linjen som ble justert.
  5. Men: I ny faktura står denne linjen nå med 5 timer (ikke 3 timer). Altså blir ikke justeringene som ble gjort i opprinnelig faktura kopiert med.


Forslag:

Foreslår at nytt fakturautkast, når man bruker Lag kreditnota og ny faktura, blir identisk til opprinnelig faktura. Inkludert alle justeringer i antall timer (og beskrivelsesfelter med mer dersom det er aktuelt, jeg har ikke testet hva som skjer med det).

1 Kommentar
Tormod Solem Slupphaug
CHAMPION ***
av Tormod Solem Slupphaug (Oppdatert ‎25-05-2021 11:15 av Tormod Solem Slupphaug )

Ser utfordringen her, men for vår del har vi av og til brukt Lag kreditnota og ny faktura nettopp for å få med denne type endringer på ny faktura. 

 

Er ikke uenig i forslaget fra @Arthur Kvalheim, men tenker at det kunne vært greit at dette hadde vært valgfritt. Kan kanskje styres via en avkryssingsboks eller lignende i dialogvinduet for den nye fakturaen ( Behold timeantall og beskrivelser fra opprinnelig faktura), og at eventuelle endringer fra den opprinnelige fakturaen blir synliggjort på en eller annen måte.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"