Mine områder
Hjelp
Arthur Kvalheim
CHAMPION ***

Prosjektplan: Symbolvisning av tilknyttede prisunntak og tillegg

av Arthur Kvalheim (Oppdatert ‎03-09-2020 15:37 av Arthur Kvalheim )
Status: Stem - Vi vurderer!

Prosjektlederne våre bruker prosjektplanen som sin oversikt. De setter prisinnstillinger i Økonomifanen, men enkelte økonomielementer hadde vært fint å få en symbolvisning på i prosjektplan-bildet. Spesielt:

 

  • Vise på en fase, dersom det er tilknyttede fase-spesifikke prisunntak, for eksempel
    • et symbol for Flat pris
    • et symbol for annen timepris
    • et symbol for Timer faktureres ikke
    • ingen symbol hvis det ikke er noen tilknyttede prisunntak
       
  • Vise på en fase, dersom det er tillegg som blir fakturerbare når fasen markeres som fullført

Når man holder musepekeren over, eller klikker på symbolet - kan prisunntaket eller tillegget vises med mer informasjon. Dette vil gi prosjektlederne en god oversikt over slike prissammenhenger fra prosjektplanen.

 

Idé:

image.png

 

Innstillingene fra Økonomi-fanen, eksempel:

image.pngimage.png

En alternativ måte å ordne en bedre oversikt på (enn i Økonomi-fanen i prosjektet), hadde vært å gjøre nødvendige felter(Verdier) tilgjengelig i rapportgeneratoren, på rapporten: Prosjekter-->Faser:

  • tillegg som blir fakturerbare når fasen merkes fullført
  • fasespesifikke prisunntak knyttet til fasen

 

1 Kommentar
Arthur Kvalheim
CHAMPION ***
av Arthur Kvalheim

Gir denne en liten nudge.

Prosjektledere hos oss gir jevnt tilbakemelding om at det bør bli enklere å holde oversikt over prosjektøkonomien, spesielt for prosjekter med fastpris og prisunntak. Her er en tilbakemelding fra én av prosjektlederne:

"Hei. Har et endringsønske for Visma: Er det enklere måter å sette pris-unntak på? Skulle gjerne hatt en funksjon fra "Prosjektplan" på fasenivå som man kan benytte til å sette unntak. Det er tungvint å bla mellom faneblad og sette unntak når man har mange fastpriser/kurs e.l. Unntakslisten er dessuten "uryddig" og det er ikke så enkelt å se om man har husket alle. Jeg bruker pr dd snagit for å holde kontrollen, men skulle gjerne hatt en mer praktisk innebygd løsning"

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"