peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
CHAMPION ***

Oppilaan koulunkäyntihistorian kerääminen

Meillä on mietitty kerätäänkö vielä muissa kunnissa oppilaiden koulunkäyntihistoria Primukseen? Viime vuosina on tuntunut aiempaa hankalammalta saada muista kunnista tietoa meille siirtyvistä oppilaista, eli missä kouluissa he ovat olleet aiemmin. Jos tiedot kerätään, kirjaavatko koulut itse oppilaskorteista koulunkäyntihistorian Primukseen vai ylläpidetäänkö tietoja keskitetysti kuten meillä? Onko ylipäätään koulunkäyntihistorian kerääminen merkityksellistä enää vai teemmekö turhaa työtä?

Olemme myös miettineet voisiko Koski olla tulevaisuudessa apuväline tähän, eli että sitä kautta näkisimme täällä asuvien oppilaiden aiemmat koulut muista kunnista ja myös nykyisen, jos oppilas opiskelee toisen opetuksenjärjestäjän koulussa. Tästä olen laittanut Kosken tukeen kehitystoiveen.

2VASTAUSTA2
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Vastaus: Oppilaan koulunkäyntihistorian kerääminen

Kiitos Minna S. hyvästä keskustelun avauksesta!

Olen törmännyt useamman kerran siihen, että koulu ei käytä lomaketta "peruskoulun oppilaskortti" lainkaan. Sellaista pyytäessäni (tai lähinnä siinä olevia tietoja pyytäessäni) saan kopion oppilasilmoituksesta tvs.

Muutama kuukausi sitten meille palautui oppilas lyhytaikaisesta sijoituksesta takaisin ja huomasin, että ao. koulussa oli järjestelmään kirjattu koulunkäynnin historiaan koulu, josta oppilas tuli, oma koulu ja koulu, johon oppilas jatkoi matkaansa. Minulla on ollut tapana kirjoittaa oppilaan kaikki koulut koulunkäynnin historiaan. Vaikka kyse olisi lyhytaikaisesta sijoituksesta.

Itse olen kokenut joskus koulunkäynnin historiasta olleen todella hyötyäkin. Nyt esimerkiksi, kun kirjailen tehostetun ja erityisen tuen vaiheita (pidennettyä oppivelvollisuutta ym.) näkyviin Koski-palveluun, joudun välillä soittelemaan puuttuvien papereiden perään. Viimeksi tänään olen soittanut 7-luokalla olevan oppilaan esiopetusaikaisen asiakirjan perään. Välissä on ollut parikin koulua. Yleensä päätökset löytyvät varmimmin sieltä, missä ne on alunperin tehty.

Kyselet, että kirjaako koulut itse koulunkäynnin historian tiedot vai ylläpidetäänkö tietoja keskitetysti. Meillä tiedot kirjataan kouluissa itse. Tämä on siinä mielessä hyvä, että samalla, kun tietoja kirjaa, tulee tarkistettua opetuksen kannalta tärkeimmät asiat. Voi olla, että homma toimii hyvin vaikka se tehtäisiin keskitetystikin. En tiedä, kun ei ole kokemusta. Ehkä koen vaan, että kun itse kirjaan, niin muka voisin paremmin muistaa, että missä mennään...

CONTRIBUTOR ***

Vastaus: Oppilaan koulunkäyntihistorian kerääminen

Hei!

Hyvä aloitus, olen miettinyt tätä asiaa itsekin usein. Yritän itse kirjata aina kaikki koulut meille rekisteriin kun uusi oppilas tulee jotta listalle kertyvät koulut voivat tarvittaessa sitten joskus keskustella keskenään.  On kuitenkin ilmennyt haasteita siinä kohtaa, kun vanhemmilta on tiedusteltu vanhan koulun tietoja jotta voisi tilata paperit. Pariinkin otteeseen vanhemmat ovat yrittäneet välttää vanhan koulun tiedot ilmoittamisen, toiveenaan oppilaan mahdollisuus "aloittaa puhtaalta pöydältä". Hullua, koska siitähän voi olla oppilaalle joissain kohtaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Näiden tapausten myötä olen sietä mieltä, että olisi hieno juttu jos oppilaan aiemman historian saisi napattua suoraan Koskesta. Hyvän kehitystoiveen olet esittänyt!