Mijn Communities
Help

Vervallen wettelijke vakantiedagen

17-06-2022 09:10
  • 0 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 480 Weergaven

Vervallen in jouw organisatie de wettelijke vakantiedagen over 2021 op 1 juli 2022?

Wettelijke vakantiedagen over 2021 vervallen volgens art. 7:640a BW op 1 juli 2022. In de cao of in een schriftelijke arbeidsovereenkomst kan eventueel een ruimere vervaltermijn zijn afgesproken. 

 

Als binnen jouw organisatie de wettelijke vakantiedagen over 2021 op 1 juli 2022 gaan vervallen, dan is het wel noodzakelijk dat je in voldoende mate aan de zorg- en informatieplicht hebt voldaan naar de werknemers toe. 

 

Als werkgever moet je ervoor zorgen dat de werknemers daadwerkelijk in staat gesteld zijn om hun wettelijke vakantiedagen tijdig op te nemen. Je bent ook verplicht om tijdig en nauwkeurig de werknemers te informeren als zij de niet opgenomen wettelijke vakantiedagen dreigen te verliezen. 

 

Als je niet aan deze zorg- en informatieplicht voldoet, mag je de wettelijke vakantiedagen over 2021 niet laten vervallen op 1 juli 2022. Deze vakantiedagen verjaren dan mogelijk pas na 5 jaar.

 

Lees meer over ‘hoe kan ik mijn vakantiedagen opnemen’ op de website van de Rijksoverheid.

Medewerkers