Mijn Communities
Help

Releasenotes Visma.net HRM 1.140.00 & App 10.0 7 Oktober 2023

28-09-2023 14:49 (Bijgewerkt op 06-10-2023)
  • 22 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 3932 Weergaven

Releasenotes Visma.net HRM 1.140.00, releasedatum 7 Oktober 2023.

App versie 10.0 zal op een later moment gereleased worden. 

Opmerkingen
Joyce Deursen
CONTRIBUTOR ***
door Joyce Deursen

@Marinka Eweg wij maken bij ObT al gebruik van intradata. Blijft onze bestaande inrichting werken of valt deze om na de release? 

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@Joyce Deursen ik begreep dat je al contact had gehad met mijn collega. De huidige inrichting blijft gewoon staan. 

Ronald Fokkens
CHAMPION *
door Ronald Fokkens

Hallo @Marinka Eweg, het niet meer kunnen zoeken op BSN in Visma levert in de praktijk wel problemen voor bepaalde gebruikers van Visma (o.a. HR verzuim). Heb je ook een verwijzing naar deze (nieuwe) regeling in de Europese privacyregeling (GDPR) 

Bij het UWV-portaal kun je als werkgever nog wel steeds zoeken op BSN.

NicoleR
CONTRIBUTOR ***
door NicoleR

Het UWV levert het Excel bestand met bij hen bekende doelgroepregistraties onder een loonheffingennummer met alleen een BSN.
Wij hebben de manier om dit nummer te herleiden naar een persoon nog niet gevonden nu er niet meer op gezocht mag worden.
We zijn benieuwd naar de oplossingen die anderen hiervoor hebben gevonden.
De bron loonaangifte xml is niet praktisch werkbaar.

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@Ronald Fokkens @NicoleR 

We begrijpen dat het vervelend kan zijn dat er niet meer op bsn gezocht kan worden. Zeker als een overheidsinstantie als het UWV in lijsten medewerkers alleen aanduiden aan de hand van het bsn.

Maar vanuit de autorisateit persoonsgegevens blijkt dat wij het bsn niet beschikbaar mogen stellen om hierop te zoeken enkel en alleen om iemand te identificeren. 

Er zijn uitzonderingen hierop, zoals medische instanties en gemeenten, maar wij zijn geen onderdeel van deze uitzonderingen.

Bij het zoeken van de medewerker behorende bij een bsn als het om UWV communicatie gaat zouden verzuimoverzichten kunnen helpen om in ieder geval de zieke medewerkers in beeld te krijgen. Het veld bsn is nog wel beschikbaar in eigen overzichten. Een gebruiker moet hiervoor wel geautoriseerd zijn om het in te zien.

Ronald Fokkens
CHAMPION *
door Ronald Fokkens

Hallo @Marinka Eweg heb je ook een verwijzing naar deze (nieuwe) regeling in de Europese privacyregeling (GDPR)? Graag met bijbehorend artikel en lid.

Ik kan de wettelijke basis waarin het zoeken op BSN niet meer is toegestaan nergens vinden. 

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

Wij zijn ook zeer benieuwd naar de wettelijke onderbouwing

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@Ronald Fokkens @John Bouwman Hierbij de gevraagde onderbouwing. 

In de AVG (artikel 87) staat dat ieder land van de Unie zelf mag bepalen welke voorwaarden er zijn voor het verwerken van het nationaal identificatienummer (zoals het BSN-nummer genoemd wordt in de AVG).

Nederland heeft die voorwaarden in de Uitvoeringswet AVG (UAVG) opgenomen. In artikel 46 van de UAVG staat dat het BSN alleen mag worden gebruikt conform de Nederlandse wetgeving.

Regels verwerken van het BSN staan o.a. in de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer (Wabb). Organisaties mogen het BSN alleen gebruiken als in de wet staat dat ze dat mogen. Staat het niet in de wet, dan mag het niet. Ook niet met toestemming van de betrokkene (de persoon die het betreft).

Artikel 12 van de Wabb verplicht de gebruiker van een BSN-nummer om te verifiëren dat het nummer betrekking heeft op de persoon wiens persoonsgegevens worden verwerkt.
“Bij het gebruik van een burgerservicenummer voor de verwerking van persoonsgegevens moet de gebruiker ervoor zorgen dat het burgerservicenummer overeenkomt met de persoon wiens persoonsgegevens worden verwerkt.”
Met ‘gebruiker’ wordt echter in deze context bedoeld de persoon op wie het burgerservicenummer betrekking heeft of de organisaties die gerechtigd zijn om BSN-nummers te verwerken.

Het is dus voor Visma Raet of haar klanten niet toegestaan om de juistheid van een BSN-nummer te controleren door het te vergelijken met andere BSN-nummers die je geregistreerd hebt.
Het controleren van de juistheid van het BSN-nummer dient te gebeuren aan de hand van een geldig legitimatiebewijs van de betrokkene. Je mag het vervolgens alleen maar vastleggen als registratie voor doorgifte aan de belastingdienst bijvoorbeeld.

Het is belangrijk om de privacy van de betrokkene te waarborgen en het BSN-nummer te beschermen tegen ongeoorloofde toegang en gebruik.
Het controleren van de juistheid van het BSN-nummer door het vergelijken van BSN-nummers kan leiden tot ongeoorloofde toegang tot en gebruik van persoonsgegevens van andere personen.
John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

Ik zie nog steeds niet het verband tussen de zoekfunctie en het vergelijken

Het UWV vermeld in hun communicatie alleen het BSN.

Voor de uitvoering, controle en vertrekken van aanvullende informatie voor het UWV, is het dus noodzakelijk om de betreffende medewerker op te kunnen zoeken met het BSN.  Verder kan in de autorisatie voorkomen worden dat ongeautoriseerde medewerkers kunnen zoeken op BSN. Die verantwoordelijkheid ligt bij ons.

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman (Bijgewerkt ‎26-10-2023 08:54 door John Bouwman )

@Marinka Eweg Ook vandaag bericht binnen van een deurwaarder. Alleen vermelding van dossiernummer en BSN, geen naam vanwege privacy. Hoe zoeken wij deze medewerker nu op?  Het staat ons werk in de weg nu we geen zoekfunctie op BSN kunnen doen. 

NicoleR
CONTRIBUTOR ***
door NicoleR

@John Bouwman  Wij hebben naar aanleiding van de tip van Marinka Eweg een lijst gemaakt in de eigen overzichten en die gebruiken we nu als tussenstap. Het kost extra tijd, maar ik heb sinds die tijd gelukkig wel kunnen zoeken naar de naam bij een nummer in correspondentie van UWV. Misschien helpt die route jou ook?

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@NicoleR fijn dat dit voor jullie werkt!

@John Bouwman Nogmaals, we begrijpen heel goed dat het vervelend is dat er een stuk functionaliteit is weggehaald. 

Dit is uiteraard goed onderzocht door onze juridische collega's en het blijkt dat we het bsn echt alleen mogen gebruiken om vast te leggen en het is niet toegestaan dit te gebruiken om een medewerker te identificeren.

Mochten er nog vragen zijn dan kunnen jullie uiteraard contact met ons opnemen. Voor nu zou ik dit onderwerp graag willen sluiten op de community. 

John Bouwman
CHAMPION **
door John Bouwman

@NicoleR  Alternatief: Wij hebben inmiddels een zoekfunctie gebouwd die zoekt in de datadump van de tabellen (WNR) die wij op onze sftp krijgen.  Dat werkt op dit moment prima.

Het downloaden van een excel rapport vanuit overzichten vinden wij een groter risico omdat deze op een lokale plaats worden neergezet.

NicoleR
CONTRIBUTOR ***
door NicoleR

@John Bouwman Goed om te horen dat je een weg gevonden hebt. Wij hebben geen toegang tot de bron waar je bij mag.
We hoeven ook geen Excel te downloaden voor de zoekfunctie. We openen de lijst, plakken het nummer in het vak Find | Next en dan verschijnt de pagina waar het nummer voorkomt met een oranje blok om het nummer. De naam en personeelsnummer staan erbij en die kan je lezen.
Exporteren, openen en in Excel zoeken zijn extra handelingen die niet noodzakelijk zijn met de standaard zoekfunctie boven het rapport.

Ronald Fokkens
CHAMPION *
door Ronald Fokkens

Hallo @NicoleR goed idee, ik heb het ook zo ingericht voor collega's HR en dan zoeken zonder downloaden. Maar ze zien het  het " Find | Next " helaas niet en ik als superuser wel. Heb al gezocht in het onderdeel Functies van de Functiegroep maar zie nergens een optie om dit veld te tonen/te verbergen voor een Gebruiker. Weet jij of iemand anders bv. @Marinka Eweg waar deze optie staat?

Gaat dus om dit veld:Knipsel.JPG

NicoleR
CONTRIBUTOR ***
door NicoleR

@Ronald Fokkens Ik ben op grond van de eisen van de accountants voor functiescheiding geen superuser in HRM. Mijn salarisadministratie gebruikersaccount geeft mij deze mogelijkheid wel. Het lijkt mij daardoor wel mogelijk dat HR gebruikersaccounts deze balk ook zien. Maar helaas kan ik niet zeggen waarom ik deze zie en waar dat recht geactiveerd is. Hopelijk dat iemand met superuser rechten of Marinka je aan het antwoord kan helpen.

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@Ronald Fokkens ik heb nog heea getest, maar als je toegang hebt tot een eigen overzicht zou je deze optie altijd moeten hebben.

Wellicht werd er een andere browser gebruikt waardoor het niet zichtbaar is?

Ronald Fokkens
CHAMPION *
door Ronald Fokkens

@Marinka Eweg medewerker mailt me net dat ze na het overzicht vernieuwd te hebben, het zoekveld nu wel in beeld krijgt. Geen actie meer vereist en dank voor de reactie(s).

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

Fijn @Ronald Fokkens !

Werner van Dongen
CONTRIBUTOR **
door Werner van Dongen

Goedemorgen, wij vinden het zeer jammer dat er niet meer met het BSN kan worden gezocht. We hebben 4500 medewerkers in dienst. Vanuit het UWV en deurwaarders is het BSN vaak bepalend om zeker te weten of we de juiste medewerker hebben. Hier worden alleen de naam en BSN gegeven.

Op naam werkt niet altijd omdat de meisjesnaam en gebruikte naam kunnen worden gebruikt. Het werken met overzichten is niet werkbaar met 4500 medewerkers in dienst. Dit werkt bij de kleinere bedrijven waar niet al teveel verloop is.

@Marinka Eweg :Is het wellicht een idee om het zoeken op BSN achter een autorisatie te zetten, waardoor alleen een beperkte groep op BSN kan zoeken?

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@Werner van Dongen 

Dank voor het meedenken.

Het inzien en zoeken op bsn was al een aparte autorisatie.

Maar ook dat was niet voldoende dus om deze functionaliteit in de lucht te mogen houden. 

lauraholm
VISMA
door lauraholm

Inmiddels is de reden voor aanpassing  van functionaliteit uitgebreid en de werking hiervan uitgebreid door Marinka toegelicht. Daarom gaat er nu een slot op dit onderwerp. 

Medewerkers
Actieve onderwerpen