Mijn Communities
Help

Hoe kan ik een medewerker voor 50% ziekmelden?

18-10-2023 16:39 (Bijgewerkt op 28-02-2024)
  • 11 Antwoorden
  • 1 kudos
  • 2240 Weergaven

Om het proces in de Youforce app zo makkelijk mogelijk te houden is er bewust voor gekozen om niet het ziektepercentage te kunnen aanpassen bij het doen van een ziekmelding. Dit scheelt weer ruimte op het scherm en in de overgrote meerderheid van de ziekmeldingen is dat niet nodig. Daarnaast is ziekmelden voor 50% (of elk ander percentage dan 100%) eigenlijk wettelijk gezien niet toegestaan. 

Indien je toch iemand voor bv. 50% wil ziekmelden kan dit nog altijd supereenvoudig via de Youforce app. 

1. Doe eerst de normale ziekmelding zonder percentage
  2. Open hierna de ziekmelding door te klikken op de knop "Naar ziekmelding"
  3. Druk in het Herstelschema op het potloodje en pas het % hersteld aan naar het gewenste percentage

Hieronder een aantal schermafdrukken van hoe dit eruit ziet voor de manager.

Open de app en ga naar de gewenste ziekmelding

Screenshot_20231018_163523.jpg

Klik op het potloodje in het herstelschema
Screenshot_20231018_163529.jpg

Pas het percentage aan

Screenshot_20231018_163541.jpg

Klik op wijzigen en de ziekmelding is aangepast naar 50%

Screenshot_20231018_163548.jpg

Opmerkingen
Tracy Postma
CONTRIBUTOR ***
door Tracy Postma

@Remco te Ronde , kan ik ergens een complete handleiding vinden van de configuratie ziekteverzuim en eventueel gebruik voor Manager en HR?

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Tracy Postma ,

Het is maar net wat je als beheerder fijn vindt. We hebben:

Maar mocht je een handleiding fijner vinden hebben we natuurlijk ook:

Hetzelfde geldt voor managers. We hebben:

Maar mochten managers meer behoefte hebben aan een papieren instructie dan hebben we ook:

Biedt bovenstaande voldoende antwoord op je vraag?

ly cheung
CONTRIBUTOR *
door ly cheung

@Remco te Ronde : ik neem aan dat dit alleen werkt als je" toekomstig deelherstel toelaten" hebt aangezet? Daarnaast zie ik dat het geldt voor alle gebruikers. Wordt daarmee bedoeld dat ook medewerkers zichzelf deels hersteld kunnen melden? 

door Remco te Ronde

Hoi @ly cheung,

Dat hoeft niet. Heb je ''toekomstig deelherstel toelaten'' dan kan het alleen per de dag van de ziekmelding. Dat is bij een ziekmelding per vandaag discutabel (want officieel kunnen medewerker en manager niet samen bepalen of iemand 50% ziek is). Maar het gebeurd in de praktijk wel eens in uitzonderlijke gevallen.

Bij een ziekmelding die met terugwerkende kracht wordt ingevoerd (wellicht per vorige week woensdag) is het al weer wat logischer.

Medewerkers kunnen inderdaad sinds kort zich zelf ziek- en hersteld melden. Maar die hebben nog geen mogelijk voor deel-herstel. Lees daar alles over in:

ly cheung
CONTRIBUTOR *
door ly cheung

hoi @Remco te Ronde  bedankt voor je snelle reactie. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met alleen per de dag van de ziekmelding. 

Momenteel is het bij ons zo, als een medewerker ziek wordt gemeld, dan kan dat alleen 100% en niet bv 50% op de eerste dag. Dat kan zeg maar alleen op de 2e dag. Als ik toekomstig deeherstel toelaten aanzet, kan dat wel op de eerste dag?

door Remco te Ronde

Hoi @ly cheung ,

Hopelijk kan ik het stap voor stap duidelijk maken met prinscreens (gemaakt vanuit desktop, maar in app werkt hetzelfde).

Instelling toekomstig deelherstel - inactief

RemcoteRonde_4-1734515183773.png

Dan hoe het werkt voor een manager (of andere rol) om vanaf de eerste ziektedag al het % aan te passen (weliswaar niet gebruikelijk).

Ziekmelding per vandaag

RemcoteRonde_0-1734514925147.png

Ga naar de ziekmelding

RemcoteRonde_1-1734514970884.png

Kies voor deelherstel

RemcoteRonde_2-1734515020187.png

Voeg deelherstel toe

Bijvoorbeeld 50% vanaf de eerste ziekdag

RemcoteRonde_3-1734515112144.png

Is dit zo helder genoeg?

Tracy Postma
CONTRIBUTOR ***
door Tracy Postma

@Remco te Ronde , dat is zeker antwoord op mijn vraag. Soms kan ik op de community onder veel verschillende zoektermen toch niet zoveel vinden als jij. Bedankt. 

door Remco te Ronde

De zoekfunctie is inderdaad handig @Tracy Postma . Maar zowel andere beheerders als collega's van Visma|Raet (en ook ik) helpen ook altijd graag als je een vraag stelt. Dus geen enkel probleem.

ly cheung
CONTRIBUTOR *
door ly cheung

@Remco te Ronde :Bedankt voor je uitleg. De stappen begrijp ik wel, maar wat is dan het verschil als je wel de knop toekomstig herstel activeert?

door Remco te Ronde

Hoi @ly cheung ,

Meer uitleg over de functionaliteit staat in:

Nieuwe instelling voor toekomstig deelherstel

Zoals je leest in dat artikel (en de comments van andere beheerders daar) zijn er verschillen van mening of het handig is.

Het kan natuurlijk dat een medewerker op donderdag naar de bedrijfsarts gaat. Op vrijdag bespreken de leidinggevende en medewerker samen het verslag/advies van de bedrijfsarts om vanaf de maandag na het weekend weer meer te gaan werken. In dat geval zou de leidinggevende misschien blij zijn dat hij het % hersteld op vrijdag al kan wijzigen voor de maandag na het weekend.

Of het handig is valt te betwijfelen. Want niemand kan de toekomst voorspellen en weten of er in het weekend niks gebeurd waardoor de ambitie om vanaf maandag weer meer te gaan werken uitkomt.

Is dit alle informatie die je zoekt?

ly cheung
CONTRIBUTOR *
door ly cheung

@Remco te Ronde : dank je wel, dan is dit toch iets anders dan ik voor ogen had. Fijn dat het is opgehelderd. Deze gaan we niet in gebruik nemen.