Mijn Communities
Help

Welk formaat wordt er gebruikt voor Nederlandse straatnamen en postcode?

17-04-2024 12:33 (Bijgewerkt op 18-04-2024)
  • 2 Antwoorden
  • 3 kudos
  • 162 Weergaven

Straatnaam

Wist je dat er steeds meer lange straatnamen bestaan? Gelukkig is er een vaste norm (NEN 5825)

Zo hoort bij de postcode 6922 KZ en huisnummer de volgende straatnaam:

Laan van de landinrichtingscommissie Duiven-Westervoort

 

Conform de norm wordt deze straatnaam ingekort naar de officiele afkorting van maximaal 24 karakters. In de optie 'adresgegevens' (zowel beschikbaar in de App als via Mijn Youforce) zal een medewerker dus automatish zien:

Ln vd l D-Westervoort

 

Postcode

In de optie 'adresgegevens' (zowel beschikbaar in de App als via Mijn Youforce) hanteren we voor Nederlandse postcodes het volgende formaat:

1234 AB

(= met een spatie tussen de nummers en letters). 

Opmerkingen
Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

@Remco te Ronde, wat is de reden dat het adres wordt afgekort? Wij zetten het adres vaak op een contract en dan ziet de medewerker zijn adres met afkorting staan. Kan dit op één of andere manier aangepast worden? 

door Remco te Ronde

Hoi @Lieke Sterk Huis,

 

Het is geen recente aanpassing in de App, maar op basis van een vraag heb ik dit kennisartikel gemaakt.

 

In het verleden heb ik mij wel eens verdiept in dit onderwerp. En je kunt de vraag ook omdraaien, waarom kunnen vrijwel alle systemen van de overheid 24 karakters aan, maar staan we gemeenten wel toe om langere straatnamen te bedenken. Maar dat is mijn eigen verbazing:).

 

De uitleg vanuit de overheid is te vinden in:

https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/stelsel-van-basisregistraties/schrijf...

Medewerkers