Mijn Communities
Help

Het nieuwe inloggen - Veel gestelde vragen voor gebruikers

26-01-2022 11:34 (Bijgewerkt op 07-02-2022)
  • 0 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 23203 Weergaven

Inloggen algemeen

Q: Waar kan ik de gebruikershandleiding vinden?

A: Klik hier voor het downloaden van de handleiding.

Q: Installeren op mobiele telefoon, laptop/desktop

A: Voor installatie op de mobiele telefoon, zie handleiding hoofdstuk 4.1 op pagina 37 Werkinstructie gebruiker.

A: Voor installatie op de laptop/desktop, zie handleiding hoofdstuk 4.1 pagina 51 Werkinstructie gebruiker - De desktop.

Q. Hoe kan ik mijn mobiele telefoon of desktop/laptop ontkoppelen

A. Als je jouw oude mobiele telefoon of desktop/laptop nog in je bezit hebt, zie handleiding hoofdstuk 6 pagina 77 Werkinstructie gebruiker.

A. Als je jouw oude mobiele telefoon of desktop/laptop niet meer in je bezit hebt , neem dan contact op met de beheerder in jouw organisatie.

Zie onderstaande stappen voor de beheerder

1.png

Q: Waar kan ik de juiste link vinden voor het inloggen op Youforce?

A: Dit doe je via https://www.vismaraet.nl/inloggen/. Advies: voeg deze URL direct toe aan je favorieten; vergeet daarbij niet de oude link uit jouw favorieten te verwijderen.

Q: Hoe log ik in met Single Sign On (SSO)?

A: Door gebruik te maken van de door jouw beheerder beschikbaar gestelde URL. Deze URL is organisatie specifiek.

Q: Hoe kan ik inloggen als ik geen gebruik wil maken van de SSO van mijn werkgever/organisatie?

A: Door het nieuwe inloggen op basis van gebruikersnaam wachtwoord. Voorwaarde is wel dat jouw organisatie dit toestaat. Jouw beheerder kan je hierover informeren.

Q: Ik wil inloggen maar krijg de melding: We hebben de gebruikersnaam of het wachtwoord dat u heeft ingevoerd niet herkend. Probeer het opnieuw.

A: De melding kan het volgende betekenen:

• Er is nog geen account geregistreerd. Heb je al een account geregistreerd voor de nieuwe inlog? Mocht dat niet het geval zijn en collega's al wel inloggen op deze manier, neem dan contact met je beheerder.
  • Wachtwoord is foutief ingegeven, bekijk de FAQ ik ben mijn wachtwoord vergeten.
  • Gebruikersnaam is foutief ingegeven, bekijk de FAQ over het opvragen van je gebruikersnaam.

Q: Ik wil inloggen maar krijg de melding Forbidden undefined

A: De melding betekent dat er meer dan drie keer een poging is gedaan met een verkeerd wachtwoord of gebruikersnaam. Hoe je dit oplost, lees je in de paragraaf hierboven (Q: Ik wil inloggen...).
Sluit eerst de browser voor het opnieuw te proberen.

Q: Ik wil inloggen maar krijg de melding Forbidden access denied

A: Dit betekent dat jouw gebruikersaccount is geblokkeerd. Neem contact op met je beheerder om de toegang te herstellen.

Q: Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Als dit het geval is, kan je het zelf herstellen. Volg hiervoor de volgende stappen.

2.png

Klik op Problemen met aanmelden.

3.png

Vul je gebruikersnaam in en klik op Verstuur.

Houd er rekening mee dat de code alleen wordt verstuurd als de gebruikersnaam bekend is. Als je geen e-mail ontvangt, kan dit betekenen dat de gebruikersnaam niet is herkend. Als het geen typefout betreft, ga dan naar onderwerp Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten

4.png

Als de gebruikersnaam wel bekend is, ontvang je een e-mail met een eenmalige code.

5.png

Voer de eenmalige code in:

• Vul een nieuw wachtwoord in.
  • Je kunt nu opnieuw proberen in te loggen.

Q: Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten

Als dit het geval is, kan je het zelf herstellen. Volg hiervoor de volgende stappen.

6.png

Klik op Problemen met aanmelden.

7.png

Klik op Problemen met gebruikersnaam.

Vul je geregistreerde e-mailadres in en klik op Verstuur.

8.png

Het e-mailadres wordt nu gecontroleerd.

9.png

Als het e-mailadres bekend is, ontvang je de gebruikersnaam via dit gevalideerde e-mailadres.

2-factor authenticatie op Youforce

Q: Waarom 2-factor authenticatie en wat is het?

A: Nu volstaat het nog om voor het inloggen alleen je gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Om jouw privacygevoelige gegevens beter te beschermen voeren wij 2-factor authenticatie in. Het gebruik van 2-factor authenticatie betekent een verbeterde beveiling van jouw account. Hiervoor moet je echter een extra beveiligingsstap nemen: dit doe je met de PingID-app op je mobiele telefoon.

Door het gebruik van 2-factor authenticatie moet een kwaadwillend persoon veel meer moeite doen om toegang te krijgen tot jouw account. Die persoon heeft namelijk jouw mobiele telefoon nodig om de extra toegangscode te krijgen voor het ontgrendelen van jouw account.

Iedereen die wil inloggen op Youforce moet dit uiteindelijk gaan doen via 2-factor authenticatie. Vanaf volgend jaar ontvang je dan ook via de PingID-app een code op jouw telefoon. Die code voer je in op het inlogscherm van je computer, ná de eerste stappen van het inloggen.

2-factor authenticatie wordt ook wel 2-staps of 2-traps authenticatie genoemd.

Q: Na het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord krijg ik het scherm PingID

A: Dit scherm is toegevoegd als extra beveiliging op het inloggen; de zogenaamde 2-factor authenticatie. Hiermee ontvang je de code die je na de eerste stappen van het inloggen - het invoeren van gebruikernaam en wachtwoord - moet invoeren om in te loggen.

Hoe je met de PingID app om moet gaan, lees je verderop.

Q: Hoe koppel ik de 2-factor authenticatie aan mijn Youforce account

A: Bij de eerste keer inloggen met je nieuwe account, wordt je gevraagd de 2-factor authenticatie te koppelen aan jouw account.

In principe zal dit je mobiele telefoon zijn. Als je geen smartphone hebt of je hem niet wilt gebruiken voor dit doel, ga dan het onderwerp Welke andere methoden worden ondersteunt als 2-factor authenticatie.

10.png

Om de 2-factor authenticatie te activeren, moet je de volgende stappen doorlopen.

• Download en installeer de PingID app via GooglePlay (Androïd) of de AppStore (iOS).
  • Tijdens de installatie wordt je toestemming gevraagd voor het gebruik van functies op je telefoon. Om de app te kunnen gebruiken, is acceptatie noodzakelijk.
    De app gaat de camera gebruiken om de QR code te scannen.
  • Houd je mobiele telefoon - met de PingID app actief - bij de hand en klik op Ik had de Ping ID app al geïnstalleerd.
  • Richt nu de camera van je mobiel op de QR code.
  • Je wordt nu gevraagd om je de eerste keer te authenticeren met de versie van je telefoon.
  • Schuif de rode knop iD omhoog en de koppeling is tot stand gebracht.

Met enige regelmaat wordt je gevraagd om bij het inloggen te bevestigen met de PingID app. Dit als extra controle dat jij het bent, die wil inloggen.

Medewerkers