Mijn Communities
Help

Peildatum beschikbaar in Youforce Reporting

28-07-2022 15:28 (Bijgewerkt op 19-07-2023)
  • 5 Antwoorden
  • 3 kudos
  • 1383 Weergaven

In het datamodel vind je nu een nieuwe entiteit, bovenaan “Peildata filters”:

 

ChrisvandenBerg_0-1675430506288.png

 

 

In onderstaande tutorial wordt precies uitgelegd hoe je dit in je rapporten toe kunt passen:

 

 

In deze entiteit vind je 5 nieuwe velden die je kunt gebruiken om je rapportage te filteren op basis van een specifiek peilmoment:

  • 6 filter velden
    • In dienst (filter) : filteren van actieve dienstverbanden 
    • In dienst historie (filter) : filteren van actieve dienstverbanden uit de dienstverband historie entiteit
    • Inzet (filter): filteren van inzetregels 
    • Dienstverband historie (filter): filteren op de historie van dienstverbanden (start en einddatum van historie)
    • Roltoewijzing (filter): filteren van de roltoewijzing
    • Verzuim (filter): filteren op verzuimgevallen op geselecteerde datum
  • Peildatum (slicer)
 

Hoe werkt het?

We hebben onderstaand rapport gemaakt waarin we op een specifiek moment willen zien welke medewerkers in dienst waren. In twee stappen kunnen we deze tabel filteren op peildatum.

ChrisvandenBerg_1-1659014225315.png

 

STAP 1
Voeg de 'peildatum (slicer)'toe aan het rapport als Slicer. In dit geval maken we drie kleine slicers voor dag, maand en jaar:

 

ChrisvandenBerg_2-1659014225254.png

 

Update Februari 2023: het is niet meer nodig om een specifieke datum te selecteren. Je kunt nu ook perioden selecteren  in de slicers, bijvoorbeeld een maand of een jaar. Ook is het mogelijk om onderstaande slicer variant te gebruiken. Alle actieve regels in de geselecteerde periode worden dan getoont.

ChrisvandenBerg_1-1675430785631.png

 

STAP 2:
Alleen het toevoegen van deze slicers is niet genoeg. We moeten de gemaakte tabel een signaal geven dat deze moet kijken naar de ingestelde slicers. Dat doen door 1 van de filter velden toe te voegen. In dit geval willen we weten of medewerkers in dienst waren op een bepaald moment, daarvoor hebben we het veld ‘In dienst (filter)’ nodig.

 

Deze voegen we alleen toe als filter aan de tabel en stellen we de filter in op ‘is 1’ zoals in het screenshot hieronder:

 

ChrisvandenBerg_3-1659014225292.png

 

De tabel wordt nu gefilterd op basis van de gekozen peildatum.

 

LET OP: je kunt maar 1 datum selecteren. Als er meerdere data geselecteerd zijn werkt het niet.

 

Je kunt dit ook toepassen op andere gegevens, bijvoorbeeld verzuim of dienstverband historie. Dan heb je de andere filter velden nodig.

Opmerkingen
Ryanke
CONTRIBUTOR **
door Ryanke

Fijn dat er op zoveel gegevenstabellen nu met een peildatum gerapporteerd kan worden! Kan het kloppen dat de nieuw toegevoegde peildatum 'Dienstverband vrije velden historie' nog niet werkt? Als ik deze toevoeg aan het filter en instel op 'is 1', dan worden geen gegevens getoond (terwijl ik deze wel verwacht). Zet ik het filter uit, dan zie ik alleen de a

door Chris van den Berg

Deze is inmiddels toegevoegd @Ryanke . Dus deze kun je nu ook gebruiken!

Ryanke
CONTRIBUTOR **
door Ryanke (Bijgewerkt ‎14-09-2023 10:31 door Ryanke )

@Chris van den Berg Dank je wel voor je reactie! Ik zie dat het veld is toegevoegd, echter als ik net als bij andere filters '1' invul dan worden geen gegevens meer getoond terwijl deze er wel zijn. Met het filter uit worden alleen de actuele gegevens getoond.

HansMorsman
CONTRIBUTOR ***
door HansMorsman

@Chris van den Berg Ik ben op zoek naar een hele specifieke oplossing.
De gebruiker kan een peildatum opgeven zoals hierboven bij stap 1 staat. 

 

Op basis van de opgegeven peildatum wordt een begindatum gemaakt:

(DATE(year('Reference date filters'[Date])-1,month('Reference date filters'[Date]),1)) 

 

Op basis van de opgegeven peildatum wordt een einddatum gemaakt:

(DATE(year('Reference date filters'[Date]),month('Reference date filters'[Date]),1))

 

Nu wil ik alle dienstverbanden selecteren waarvan de datum ingang dienstverband  tussen de begindatum en de einddatum ligt.

 

Het probleem is dat ik vanuit Contract niet bij Reference dat filters kan omdat daar geen relatie tussen is.

 

Enig idee hoe ik dit kan oplossen (of denk ik veels te moeilijk 🙂 )?

 

HansMorsman
CONTRIBUTOR ***
door HansMorsman

@Chris van den Berg Ik heb het nu zo opgelost, maar ik vind de gevraagde oplossing mooier

HansMorsman_1-1702980963028.png