Mijn Communities
Help

Wet arbeidsmarkt in balans - Veelgestelde vragen

01-01-2021 01:00
  • 0 Antwoorden
  • 0 kudos
  • 339 Weergaven

Algemeen

Vraag Antwoord
Wanneer gaat de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) in? Per 1 januari 2020 treedt de WAB in werking.
Welke impact heeft de WAB? De WAB heeft impact op HR-processen en de (financiële) administratie. Dus op zowel de HR Core applicatie alsop de Payroll-engine.
Hoe informeert Visma | Raet mij over de impact van de WAB?

Wij publiceren maandelijks specifieke WAB-release notes met informatie over de combinatie van de HR Core applicatie en de Payroll-engine
De release notes per applicatie bevatten de meer gedetailleerde informatie.

Welke middelen krijg ik voor afhandeling van de WAB ter beschikking? Onder meer nieuwe rubrieken en invoercodes om de juiste gegevens in de applicatie in te voeren en via de Payroll-engine te laten verwerken.

Transitievergoeding

Vraag Antwoord
Kan ik al berekeningen uitvoeren voor de transitievergoeding? Op het Youforce portaal vind je een rekentool gebaseerd op de nieuwe regels voor 2020. Kijk bij ‘Nieuws’ of zoek naar ‘rekentool’ bij de publicaties.

Payroll

Vraag Antwoord
Mag ik de indicatie code WW Awf aanpassen? U mag de code aanpassen van Laag naar Hoog, echter niet van Hoog naar Laag.
Vallen min/max contracten onder het hoge percentage? De uitbetaalde meeruren vallen onder de 30% regeling.

Contracten

Vraag Antwoord

Moet een oproepkracht worden omgezet bij acceptatie van een vast contract?

Als een oproepkracht besluit om een vast contract te accepteren, moet u voor de medewerker een nieuw contract aanmaken.
Is er een standaard overzicht om de contracten voor bepaalde tijd te controleren? Er komt een rapport waarmee u deze gegevens kunt opvragen.

Loonstroken

Vraag Antwoord
Wordt de indicatie arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd op de salarisstrook gepresenteerd?

De indicatie komt op de strook met de waarde: J = Onbepaalde tijd of N = Bepaalde tijd.

Wordt de indicatie schriftelijke arbeidsovereenkomst op de salarisstrook gepresenteerd?

De indicatie komt op de strook met de waarde: J = Schriftelijke arbeidsovereenkomst of of N = Geen schriftelijke arbeidsovereenkomst.

 

Publishing Date : 11/13/2019

Medewerkers