peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Tuula Jehkonen
GURU ***

Ostoreskontrasta Janille kysymys

tekijä Tuula Jehkonen

Hei Jani

Kun käytän tapaa missä rivejä poistetaan tai nollataan vaikka ne eivät ihan alussa mene tasan niin jos alussa hyväksyn tämän:

Tiliöintirivien summa poikkeaa tallennuksen jälkeen laskun alkuperäisestä summasta XX,XX EUR. Haluatko varmasti tallentaa tekemäsi muutokset?

ja painan vielä ruksista että en halua tällä samalla tositteella toistaa tätä samaa kymmentä kertaa niin ohjelma antaa lopuksi tallentaa ostolaskun vaikka rivit eivät menisi tasan. Huomasitko tämän ongelman Jani? Mielestäni tässä on virhe koska tallennus pitäisi olla mahdollista vasta sitten kun rivit ovat tasan.

• Osto
5 VASTAUSTA5
Teemu Kolehmainen
CHAMPION ***

tekijä Teemu Kolehmainen

Nyt pitää heti sanoa ettei tuollaista toimintoa saa missään tapauksessa tehdä että tallennus on mahdollista vasta kun rivit ovat tasan. Itselle tuota turhaa haluatko tallentaa -kyselyä tulee suurimmaksi osaksi kertatiliöintitilanteissa joissa laskurivien ja tiliöintirivien summat poikkevat jollain hassulla sentillä ja tätä pitää sitten manuaalisesti korjailla sen jälkeen kun on saanut rivit kertatiliöityä, että summat täsmäävät. Tässä on kuitenkin kysymys vaan laskun tallennuksesta, ennemmin sitten siinä vaiheessa voisi tulla joku huomautus jos olet hyväksymässä laskua jonka summat eivät täsmää, niin se pomppaisi sitten asiakkaidenkin silmille, kun on tilanteita joissa asiakkaat ehtivät hyväksymään laskuja ennenkuin ne ehtivät käydä kirjanpitäjän silmien edessä.

Tuula Jehkonen
GURU ***

Hei Teemu

Olen edelleenkin sitä mieltä että ostoreskontran TOSITETTA ei tulisi saada tallennettua jos tosite ei mene tasan. Kaikkien tositteiden; olivatpa mitä tositelajia tahansa Debet ja Kredit pitää mennä tasan ja helpointa se olisi että näin olisi heti ensimmäisen tallennuksen jälkeen eikä vasta sitten kun ollaan tilinpäätöstä tekemässä. Ennen kuin kirjanpidon tosite on muodostettu rivit välillä voivat erottaakin; kunhan tiedetään mitä ollaan tekemässä.

Itse tiliöin laskut vasta kun ne ovat olleet asiakkaalla kierrossa, eli ovat hyväksytty tilassa. Joskus asiakas maksaa yhden sentin yli tai alle mutta sen saa nopeasti korjattua pyöristyseroihin. Tämä on minun tapani käyttää Netvisoria, meitä käyttäjiä on paljon kuten tapoja käyttää ohjelmaa; onneksi siis ohjelma onkin niin monikäyttöinen että sieltä kukin löytää oman, hyväksi havaitun tavan.

Mukavaa työviikkoa ja syksyistä lokakuuta!

Jani Korhola
VISMA

Hei Tuula,

Muutos tehtiin toiveiden perusteella juuri sellaiseksi että kun tuo asetus "Älä kysy uudelleen tällä laskulla" on valittu, niin sen jälkeen erotuksesta ei enää ilmoiteta erillisellä viestillä. Voimme toki lisätä tarkistuksen jokaiseen kohtaan missä tosite muodostuu tai sitä päivitetään, mutta emme voi tietää missä vaiheessa käyttäjä tekee viimeisen tallennuksen. Näin ollen, mikäli tosite on ehditty muodostaa (esim. asiatarkastuksen yhteydessä) ja tämän jälkeen tiliöintiriveille tehdään vielä muutoksia, niin kun lasku hyväksytään (tosite päivitetään), tulisi tuo ilmoitus sitten hyväksyjälle. Nyt sitten riippuu hyväksyjän oikeuksista että pystyykö hän muokkaamaan summia ja korjaamaan tilanteen vai pitääkö olla yhteydessä kirjanpitäjään joka tekee korjauksen.

Mielestäni tämäkään ei ole siis täysin ongelmaton muutos.

Tuula Jehkonen
GURU ***

OK

Ainakin minun ongelma tuolta osin varmaan poistuisi jos kertatiliöintiin voisi itse valita rivit mitkä kertatiliöidään. Laitoin tämän myös kehitysehdotuksiin, onko tämä miten työläs muutos ja onko edes mahdollista?

T:Tuula

Jani Korhola
VISMA

Hei Tuula,

En muista vastaavaa pyyntöä kuulleeni muualta (ei sano sitä etteikö muillakin tarvetta olisi), mutta teknisesti tuohon varmasti löydetään ratkaisu mikäli se päätetään listalle ottaa.