Mijn Communities
Help

Maandelijkse controle op BIG-register beschikbaar

door Remco te Ronde (Bijgewerkt ‎26-03-2025 19:01 door Remco te Ronde VISMA )

Wist je dat er op dit moment 342 zorgverleners zijn waarbij een maatregel is opgelegd? En wist je dat het BIG-register jou als werkever hier niet pro-actief over informeert? Dat betekent dus dat een medewerker bij jou in dienst kan zijn waarbij een maatregel is opgelegd. Voorbeelden van dergelijke maatregelen staan hieronder.

Voorbeeld maatregel bij een arts

Voorbeeld 1 BIG Maatregel.png

Voorbeeld maatregel bij een Verpleegkundige

Voorbeeld 4 BIG Maatregel.png

Voorbeeld maatregel bij een Psychotherapeut

Voorbeeld 2 BIG Maatregel.png

Voorbeeld maatregel bij een Fysiotherapeut

Voorbeeld 3 BIG Maatregel.png

Hoe werkt het?
Daarom controleert Youforce voortaan iedere maand alle BIG-registraties van jouw medewerkers. Na de controle zijn er twee mogelijke uitkomsten:
  • BIG-controle: check vereist! De maandelijkse BIG-controle is uitgevoerd. Voor sommige medewerkers is een check of actie nodig. Bekijk via het overzicht direct wat er aan de hand is.
  • BIG-controle is afgerond! Alles ziet er goed uit, geen verdere actie nodig. Ga zorgeloos verder met je werk!

De uitkomst van de validatie is te vinden in Youforce. 
BIG Mijn Youforce.png

Via de notificatie of proceslink in Mijn Youforce kom je op bijgaande overzichtspagina.
Schermafbeelding 2025-03-26 114800.png

Hoe activeer je de maandelijkse controle?
Eenvoudig via de volgende twee stappen

Stap 1) Rechten toekennen
Om een gebruiker (bijvoorbeeld een HR-adviseur of HR-manager of andere rol) toegang te geven tot ‘’terugkerende controle BIG-register’’ moet deze rol in ‘Autorisatiebeheer’ rechten hebben op de applicatie ‘Validatie’ met rechten ‘Toegang tot BIG-validatie’.

Stap 2) Configuratie link in Mijn Youforce
Naast de rechten heeft de gebruiker ook de link nodig naar het overzicht. Dit doe je door aan Mijn Youforce / HR voor anderen de volgende link toe te voegen ‘Overzicht van BIG-register validaties’

Mocht er behoefte zijn aan meer informatie is er ook Handleiding Validatie (onderdeel Youforce tegen fraude) beschikbaar op onze Community.

Zijn er kosten verbonden aan de maandelijke controle?

In onze eerdere updates en in onze roadmap hebben we beschreven:

‘’jij overweegt om deze aanvullende dienstverlening af te nemen en daarmee aan te sluiten op de best-practices die we samen ontwikkelen’’

Maar er is goed nieuws. Omdat we zien hoe belangrijk de aanpak van fraude is in belangrijke sectoren als zorg, (decentrale)-overheid & onderwijs hebben we besloten om al onze ontwikkelingen op te nemen in de standaard van Youforce. Kortom, géén aanvullende dienstverlening, maar gewoon beschikbaar voor iedereen.

14 Opmerkingen
PetravanGeenen
CHAMPION *
door PetravanGeenen

@Remco te Ronde wat een mooie nieuwe functionaliteit!

Roel_Harmsen
CHAMPION ***
door Roel_Harmsen

@Remco te Ronde ; Super! Heb hem nu geactiveerd voor mezelf, ik ga het de komende dagen even testen! 

MarvinTergooi
CHAMPION *
door MarvinTergooi

Wauw, dat is handig. Dat scheelt maandelijks veel handwerk. De BIG einddatum in het voorbeeld, is dat de data uit het BIG-register of is dat de door onszelf vastgelegde data uit Beaufort?

door Remco te Ronde

Daar doen we het voor @MarvinTergooi. Bijdragen aan betrouwbare zorg en daarnaast HR tijd besparen.

Wonderbaarlijke genoeg is het BIG-register enkele jaren terug gestopt met publiekelijk (zowel op website als in de webservice) tonen van de BIG-einddata. 

De einddatum die je ziet is dus de einddatum uit HR Core.

Mocht de einddatum verstreken zijn en de medewerker zijn/haar registratie niet verlengd hebben dan zal de status de eerstvolgende maand dus worden "niet gevonden".

Roel_Harmsen
CHAMPION ***
door Roel_Harmsen (Bijgewerkt ‎27-03-2025 08:31 door Roel_Harmsen )

Hallo @Remco te Ronde ;

Ik weet niet wat ik fout doe. Maar ik heb mijzelf even de rechten gegeven (als beheerder) en ik zie geen medewerkers in de lijst(wat logisch klinkt). Komt het omdat ik geen manager ben van een afdeling? Want dan moet ik mezelf even manager maken en dan kijken of het overzicht er wel is.

Ook even bij een manager gecheckt, die ziet ook een lege pagina.

Of moeten de juiste BIG velden nog gevuld worden met een nummer? Wij gebruiken nu nog eigen, lijkt me ook wel handig denk ik?

door Remco te Ronde

Hoi @Roel_Harmsen ,

Dat klopt. We gebruiken de standaard rubrieken P09165 BIG nummer & PI0409 Eventuele 2e BIG-nummer. Gebruik je deze nog niet, wellicht helpt de intructie ''Hulp bij overstap standaard velden voor 'BIG-(her)registratie'' om de overstap te maken.

karl Wegner
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door karl Wegner (Bijgewerkt ‎27-03-2025 11:30 door karl Wegner )

Hel mooi

Barbara Grift
STARTER
door Barbara Grift

@Remco, wat fijn dit!

Björn Sman
CHAMPION ***
door Björn Sman

Prachtige ontwikkeling! Heel fijn dit!

door Remco te Ronde

Hoi @karl Wegner ,

We hebben eerder getest met het online BIG-register. Als  je naar https://zoeken.bigregister.nl/zoeken/bignummer gaat en zoekt naar '9020858101'. Dan vind je gelukkig wel degene met het BIG nummer '09020858101'.

Maar wellicht werkt het in de zogenaamde web-service toch anders. Dan moeten we natuurlijk ook zorgen voor een structurele oplossing. Wellicht kan je mij één of meerdere voorbeelden sturen (mag via een ticket of per mail). Dan ga ik er dieper naar kijken.

Roel_Harmsen
CHAMPION ***
door Roel_Harmsen

@Remco te Ronde ;

Was weer tijdje geleden. 2 nummers overgezet en het werkt. Nu even alle nummers omzetten naar de juiste rubrieken en live gaan 🙂

Thanks!

Jeroen Coret Kennemerhart
CONTRIBUTOR ***
door Jeroen Coret Kennemerhart

Super mooie ontwikkeling @Remco te Ronde! Kudos voor Visma|Raet 👌

Nicolle Schleijper
CONTRIBUTOR *
door Nicolle Schleijper

@Remco te Ronde  dit is een super mooie ontwikkeling. 

Ik gebruik helaas nog niet jullie standaardcodes. De gegevens moet ik gaan omzetten via importeren kolommutaties (volgens de instructie). Ik kan echter geen instructie vinden hoe het proces van importeren kolommutaties ook al weer werkt. Heb jij die nog voor mij?

groet Nicolle

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Nicolle Schleijper ,

In onze instructie ''Hulp bij overstap standaard velden voor 'BIG-(her)registratie'' leggen we het proces uit aan de hand van collectieve mutaties. 

Maar inderdaad in de handleiding van HR Core staat ook uitvoerig beschreven hoe 'Importeren (kolom)mutaties' werkt. Dat is ook een optie. Mocht je er ondanks de handleiding niet uit komen staan onze collega's van het ServiceCenter altijd klaar om te helpen.