Mijn Communities
Help

Aankondiging: aanpassing 9 december Gewerkte dagen i.v.m. jaarovergang

door Bastiaan Friederichs (Bijgewerkt ‎07-10-2024 08:48 door Bastiaan Friederichs VISMA )

Reisbewegingen (invoercode 02508) kunnen niet met terugwerkende kracht over de jaargrens heen gemuteerd worden (ook wel VTWK genoemd).

Dit betekent dat, op het moment dat de december-verloning is gedraaid, mutaties van kalendermaand 2024-11 en eerder worden afgekeurd door Payroll Gemal.

De maanden krijgen immers een ingangsdatum van maand+1. Dus tijdens het indienen van kalendermaand 2024-11 (november) krijgen de betreffende mutaties van 1-12-2024.
December 2024 krijgt logischerwijs dan een ingangsdatum van 1-1-2025.

Om te voorkomen dat er maanden ingediend worden die niet (meer) verwerkt kunnen worden, gaan wij de "Startperiode" aanpassen naar december 2024.

BastiaanFriederichs_0-1728283281413.png

Hiermee voorkomen we dat jullie medewerkers november 2024 en eerder nog indienen.

We zijn voornemens om deze wijziging aan het eind van de middag op maandag 9 december door te voeren.

Dit is enkele dagen voordat de eerste december-producties worden gedraaid (meestal vanaf 10 december).

Indien je voor 9 december de "Startperiode" al hebt aangepast naar december 2024 of later, dan zullen we uiteraard niks aanpassen.

Ik wil graag zelf de wijziging doorvoeren!

Maakt in dat geval even een ticket aan bij ons Service Center.
Wij zullen er dan voor zorgen dat jouw configuratie niet wordt aangepast op maandag 9 december.

Je bent dan zelf verantwoordelijk om de configuratie aan te passen.

4 Opmerkingen
Misty
CONTRIBUTOR ***
door Misty

@Bastiaan Friederichs ,

Wij gebruiken sinds 1-1-2024 de gewerkte dagen module.
Wij gaan dus onze eerste jaarovergang tegemoet.
Ik begrijp uit je bericht dat de datum aangepast word en dat medewerkers in de app voor eerdere maanden niks meer kunnen invullen. Kan dit na de jaarovergang dan weer aangepast worden? Ik denk namelijk dat het een illusie is dat alle medewerkers heel braaf de gewerkte dagen bij hebben t/m november 2024 als het word omgezet?

Hoe werkt dit?

door Bastiaan Friederichs

@Misty in dit eerdere bericht (over vorig jaar) vind je meer informatie: https://community.visma.com/t5/Nieuws-Youforce-App/URGENT-Gewerkte-dagen-en-jaarovergang-22-23/ba-p/...

"Als toch bij productie 01-2023 of later blijkt dat er nog reisbewegingen over 11-2022 verwerkt moeten worden, dan is het jaar 2022 reeds fiscaal gesloten. De werkwijze om in dat stadium nog reizen te verwerken is arbeidsintensief. Daarom adviseren wij je ten strengste om de reizen op tijd te verwerken zoals aangegeven in deze instructie.

Als je toch te laat bent, dan kun je alleen nog zelf de reiskostenvergoeding berekenen en deze op een netto (of bruto) diversen code in vorig jaar uitbetalen. Die mutatie lever je dan niet aan via de app, maar via je HR systeem. Daarnaast zul je zelf handmatig in de loonaangifte de rubriek ‘bedrag vergoeding reiskosten’ in de betreffende maand moeten corrigeren. Deze mutatie werkt niet door in eventuele fiscale ruimte over het vorige jaar. Als de werknemer gebruik heeft gemaakt van een uitruil reiskosten, dan zal die uitruil dus niet worden aangepast."

ArianneB
CHAMPION **
door ArianneB

@Bastiaan Friederichs is het dan aan te raden om dus op 10 december de startperiode in de app aan te passen naar december?

@Misty Het is idd wishfull thinking dat alle werknemers keurig alle maanden tm november indienen voor 9 december. Het zal dus zeker zo zijn dat we handmatig reiskosten moeten gaan verwerken.

door Bastiaan Friederichs

@ArianneB ik zou dat wel goed advies vinden; je kunt de mutaties immers - na verwerking van periode 12 - niet meer geautomatiseerd verwerken.

Maar of dat ook in jullie situatie het allerbeste advies is, kan ik niet met zekerheid zeggen.
Neem even contact op met jouw Customer Success Manager, zij kunnen je vast in contact brengen met een van onze consultants.