Mijn Communities
Help

Update! Afstandsberekening - Route via Blankenburgverbinding (A24)

door Bastiaan Friederichs (Bijgewerkt ‎06-11-2024 09:18 door Bastiaan Friederichs VISMA )

Update 5-11-2024
Wij hebben rond 17:30 een workaround toegepast waardoor wij toch de Blankenburgverbinding uitsluiten tot de opening op 7 december.

Oorspronkelijke bericht 18-10-2024
Rijkswaterstaat heeft aangekondigd (
Lees meer in dit nieuwsbericht) dat op zaterdagochtend 7 december de nieuwe snelweg A24 (Blankenburgverbinding) open gaat.

Bij onze leverancier voor de afstandsberekening is de Blankenburgverbinding (A24) reeds bekend, met de status Afgesloten.

Zoals vorig jaar gecommuniceerd (Youforce app community en Self Service community) hebben wij een wijziging doorgevoerd om tijdelijke afsluitingen te negeren. Daardoor wordt deze route nu gebruikt. Wij verwachten dat dit niet kan worden aangepast bij de leverancier tot de opening.

Dit heeft meestal tot gevolg dat de afstand korter is dan verwacht.

Denk daarom aan extra controles op de berekende afstand voor Woon-werk (bijvoorbeeld bij indiensttreding of verhuizing) en kilometer-declaraties.

Maak je gebruik van de nieuwe declaratie-module, overweeg dan om de correctie door de medewerker te activeren (Lees meer in dit artikel).

6 Opmerkingen
Sita Wennekes
CHAMPION *
door Sita Wennekes

@Bastiaan Friederichs 

Wij verwachten dat dit niet kan worden aangepast bij de leverancier tot de opening.: Mag ik er dan vanuit gaan dat vanaf 7 december het probleem zich niet meer voordoet en dat dan het vinkje aanstaat bij Toltunnel vermijden en de routeplanner de oude route weer toont?

door Paul Wevers Consultancy

@Bastiaan Friederichs :

Ik ben ook benieuwd of de Tolwegen vermijd kunnen worden.  We hebben er maar een paar in Nederland, maar helaas hier in de regio wel twee.

Hoor graag van je.

door Bastiaan Friederichs

@Sita Wennekes en @Paul Wevers Consultancy ik heb geen plannen om de routeberekening aan te passen.

Een paar overwegingen:

1. Op dit moment vermijden we geen tolwegen, en tot dit voorbeeld (van de Blankenburgverbinding) heb ik daar ook geen feedback over ontvangen. Let wel, er zijn tot op heden maar 3 plekken waar tol geheven wordt, waarvan de tol voor de Westerscheldetunnel - voor zover bekend - per 1-1-'25 zou komen te vervallen voor personenvervoer.

2. Ik denk dat een route via een tolweg, zoals via de Westerscheldetunnel of Kiltunnel in veel gevallen te verkiezen is boven een alternatieve route, met name vanwege reistijd, maar denk ook aan de reductie van CO2-uitstoot. 

3. De onbelaste reiskostenvergoeding (van 23ct per kilometer) is inclusief veer- en tolgelden. 

4. Op het moment dat we tolwegen vermijden, betreft dat de hele route. Dus ook bij een internationale reis bijv. naar Parijs zou de A1 vermeden worden. Dat lijkt me niet wenselijk.

Hebben jullie andere overwegingen?

Timo van Son - AAG
CONTRIBUTOR ***
door Timo van Son - AAG

@Bastiaan Friederichs zou jij de collega's van Self Service dit artikel misschien ook kunnen laten plaatsen? I.v.m. klanten die mogelijk nog gebruik maken van de Excel declaratieformule. Want volgens mij is voor beide oplossingen de onderliggende berekening hetzelfde, toch? En speelt het issue daar dus ook?

door Christiaan Sluis

@Timo van Son - AAG Wellicht heb je deze gemist?

Timo van Son - AAG
CONTRIBUTOR ***
door Timo van Son - AAG

Ik denk het! We kregen vragen vanuit een klant en ik kon me alleen herinneren het bericht bij de app gezien te hebben. Bedankt voor je snelle reactie @Christiaan Sluis