Mijn Communities
Help

EDI aanlevering betaald ouderschapsverlof - UWV foutcode 98

door Frank JHM Poell (Bijgewerkt ‎01-09-2022 13:42 door Frank JHM Poell VISMA )

Er zijn meerdere meldingen op de Servicedesk binnengekomen omtrent afkeur van EDI berichten voor betaald ouderschapsverlof. De afkeur betreft foutcode 98:

FrankJHMPoell_0-1662032170637.png

De oorzaak van deze afkeur is een verkeerde aanlevering vanuit Beaufort naar het UWV op gebruikersinvoer-niveau. 

 

Wanneer de reden aanvraag BOSV (P01571) de waarde 06 (geboorte) heeft dan mag de datum aanvraag uitkering WIBO BOSV (P01583) niet gevuld worden. 

Wanneer de reden aanvraag BOSV (P01571) de waarde 07 (adoptie)/08 (pleegzorg)/09 (samenwonen) heeft, dan dient de datum aanvraag uitkering WIBO BOSV (P01583) wel verplicht gevuld te worden. Let op: niet met de datum van inzenden maar met de datum opname/samenwonen met kind!

 

Ook blijkt dat in sommige gevallen WAZO meldingen voor het betaald ouderschapsverlof te vroeg worden ingestuurd, waardoor deze direct worden afgekeurd. Zie de eerdere berichtgeving hieromtrent.

 

Opnieuw versturen afgekeurde EDI-berichten

  • Doe een juiste wijziging op basis van bovenstaande tekst in de procedure aanvraag betaald ouderschapsverlof (703010). Voorbeeld:

FrankJHMPoell_1-1662032209626.png

 

  • Ga naar Applicatiebeheer, Triggerafhandeling, Gebeurtenis.
  • Selecteer de betreffende Soort gebeurtenis (0602, 0603 of 0604)  en de naam van de medewerker m.b.v. een zoekprofiel:

FrankJHMPoell_2-1662032209547.png

 

FrankJHMPoell_3-1662032209556.png

 

  • Klik op de juiste verzuimregel en ga dan naar de tab Acties.

Klik vervolgens op de regel van UWV en dan op de knop Opnieuw:

 

FrankJHMPoell_4-1662032209600.png

 

Dan verschijnt er een nieuwe regel met status 0.

Vervolgens worden de meldingen bij de reguliere afhandeling van de EDI berichten opnieuw en correct meegenomen.

 

Meer informatie mbt omtrent UWV berichtgeving kan hier worden teruggevonden.

10 Opmerkingen
Jar1k
CHAMPION *
door Jar1k

'De oorzaak van deze afkeur is een verkeerde aanlevering vanuit Beaufort naar het UWV op gebruikersinvoer-niveau.'

Mooi dat er een oplossing is en bedankt voor de berichtgeving. Dit klinkt echter alsof de fout bij de gebruikers zit, terwijl dit fout staat in default inrichting. En gebruikers daarvan uit gaan. Gaan jullie die ook nog aanpassen?

Jar1k
CHAMPION *
door Jar1k

En vraag 2: kun je nu wel via het Youforce UWV-declaratieproces ook voor codes 07, 08, en 09 gebruiken, nu P01583 hergebruikt wordt voor datum opname gezin? In de FAQ kwam ik tegen dat de declaratie voor deze codes handmatig moet op het UWV-portaal.

door Paul Wevers - Gemeente EHV

Voorlopig hebben wij het script verwijderd.

Jar1k
CHAMPION *
door Jar1k

Beste @Frank JHM Poell, zou je mijn vragen van 2-sep kunnen beantwoorden?

Faith Rouw
CONTRIBUTOR **
door Faith Rouw

@Paul Wevers - Gemeente EHV hebben jullie het script op regel 130 verwijderd? van Formulier: F - Ouderschapsverlof-Betaald_WAZO_2-4?

door Paul Wevers - Gemeente EHV

@Faith Rouw 

 

Klopt inderdaad.

 

 

Marie-Louise de Regt
CONTRIBUTOR ***
door Marie-Louise de Regt

@Paul Wevers - Gemeente EHV je hebt het script op regel 130 leeggehaald zodat er geen datum eerste aanvraag meer wordt gevuld in rubriek P01583. Maar hoe kun je dan controleren in het formulier of er al een eerste aanvraag gedaan is? Die info heb je dan toch ook niet meer? Heb je de controles of er al betaalverzoeken zijn gedaan dan ook verwijderd? Ik krijg nu de melding namelijk dat het eerste betaalverzoek nog niet gedaan is.

Jar1k
CHAMPION *
door Jar1k

@Marie-Louise de Regt die controles moet je idd aanpassen. Je kunt ook op andere P-rubrieken checken uit de eerste aanvraag, zoals P01571.

Marie-Louise de Regt
CONTRIBUTOR ***
door Marie-Louise de Regt

@Jar1k bedankt voor de tip, daar ga ik inderdaad mee aan de slag!

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

Ik ging er van uit, dat Visma|Raet naar aanleiding van bovenstaande discussie de standaardformulieren gecorrigeerd zou hebben, maar dat is dus niet zo. Ik heb in WAZO_2-4 de scripts gewijzigd op regel 30 en 130, daarna werd er een EDI bericht aangemaakt:

 

Regel 30 PRE moet zijn:

return(GF_WRB('PI0240'));

 

Regel 130 POST moet zijn:

var a = v_P01571#;

var b = v_A00001[5]#;

if (a=='06') {x=''}

else {x=b};

return(x);