Mijn Communities
Help

Genereren jullie handmatig EDI berichten, let dan op!

door Frank JHM Poell (Bijgewerkt ‎23-01-2025 12:15 door Frank JHM Poell VISMA )

Update 23-01-2025:

Inmiddels lijkt te oorzaak van dit issue te zijn gevonden. 

Het genereren van EDI berichten bestaat uit een aantal stappen waarbij na de laatste stap de aangemaakte bestanden worden verplaatst van de PRT map naar de ZEND map. Het initieel aanmaken in de PRT map gebeurt overigens om te voorkomen dat in de maak zijnde bestanden al voortijdig worden verzonden.

Daar waar het batchproces geen user interactie kent en de verwerkingsverslagen automatisch in bestanden wegschrijft, kunnen de verslagen bij het handmatig genereren op het scherm worden getoond. In een dergelijk geval verschijnt na elk van de stappen een verslag wat (na het inzien) weggeklikt moet worden om de volgende stap te starten. Pas na het wegklikken van het laatste verslag worden de EDI bestanden daadwerkelijk verplaatst naar de ZEND folder. Als het verslag echter open blijft staan en Beaufort wordt afgesloten dan stopt impliciet het 'genereren EDI berichten' proces zónder dat de bestanden zijn verplaatst.

Je kunt dit op een aantal manieren eenvoudig voorkomen:

• Klik bij het handmatig genereren alle verslagen na inzien weg (feitelijk conform regulier gebruik van deze functie als je kiest voor weergave op het scherm)
  • Kies bij handmatig genereren voor verslagen in bestand-vorm
  • Draai de functie in batch

Origineel bericht

Er is gebleken dat af en toe, door een (nog) onbekende oorzaak, EDI berichten blijven staan in de PRT map op de J-drive.

Normaal gesproken worden ze na aanmaak automatisch verplaatst naar de ZEND map, van waaruit ze verzonden worden. De bestanden die in de PRT map staan kunnen daarentegen niet automatisch verzonden worden.

Tot dit issue is opgelost verzoeken we jullie om, indien nodig, de bestanden handmatig te verplaatsen van de PRT naar de ZEND map. Het betreft bestanden die te herkennen zijn aan de extensie '*.inh', dan wel bestanden die beginnen met 'digizsm_'. 

Dit issue doet zich overigens niet voor als je de EDI berichten in batch aanmaakt.

19 Opmerkingen
Roel_Harmsen
CHAMPION ***
door Roel_Harmsen

Hallo,

Ik ben hier minder bekend mee. Als ik wil opzoeken als het via de batch gaat, waar kan ik dat vinden? En op de J schijf, wat is het precieze path om te checken of de berichten wel doorgezet worden?

door Frank JHM Poell

Goedemorgen @Roel_Harmsen of het genereren wordt afgeroepen in batch kun je terugvinden in functie 800004 'Wachtrij alle batchopdrachten'. Deze bevat alle uit te voeren batchopdrachten.  Het blijkt dat in jullie omgeving het genereren van EDI berichten niet in batch wordt uitgevoerd (of recent is uitgevoerd).

Het pad naar de PRT folder is  J: > LOGGING > CLIENT > PRT

Het pad naar de ZEND folder is  J: > RAET > INTRACOM > ZEND

bob straub1
VISMA
door bob straub1

Goedemorgen @Frank JHM Poell  Is er een indicatie wanneer dit hersteld is en worden de bestanden die op dat moment niet zijn verwerkte op de normale wijze automatisch meegenomen bij de aanpassing?

Lonneke van der Aar
CHAMPION ***
door Lonneke van der Aar

Goedemorgen @Frank JHM Poell ,

Hoe/waar kun je zien dat een EDI bericht niet naar de ZEND map is gegaan?

Groetjes,

Lonneke

Roel_Harmsen
CHAMPION ***
door Roel_Harmsen

@Frank JHM Poell ; bedankt voor je snelle reactie. Welke bestandsnaam moet ik naar kijken?
Of gaat het bij ons dan gelukkig wel goed?

door Frank JHM Poell

@Lonneke van der Aar @Roel_Harmsen het betreft bestanden in de PRT folder die te herkennen zijn aan de extensie '*.inh', dan wel bestanden die beginnen met 'digizsm_'. 

@bob straub1 er wordt hard gewerkt aan een oplossing, zodra we meer weten zullen we dit communiceren.

Roel_Harmsen
CHAMPION ***
door Roel_Harmsen

@Frank JHM Poell ; bij ons lijkt het goed te gaan. Bedankt voor de snelle service.

Lonneke van der Aar
CHAMPION ***
door Lonneke van der Aar

@Frank JHM Poell ,

In de PRT folder is  J: > LOGGING > CLIENT > PRT staan toch alle EDI berichten die aangemaakt zijn?

Ik zie hier geen bestanden met extensie*.inh of die beginnen met 'digizsm_', wel deze

LonnekevanderAar_0-1737109169365.png

door Frank JHM Poell

Hoi @Lonneke van der Aar de bestanden die je ziet zijn de reguliere verwerkingsverslagen vanuit de diverse Beaufort functies. Die horen daar te staan. Als je geen *.inh of '.digizsm_' bestanden ziet is dat prima!

Quico Staps - Amarant
CONTRIBUTOR **
door Quico Staps - Amarant

@Frank JHM Poell  waarom staat dit onder nieuws? Wij hebben al meerdere keren aan Visma|Raet doorgegeven dat dit soort berichten NIET onder nieuws horen te staan, maar onder storingen. zodat klanten niet door alle nieuws berichten moeten zoeken om informatie over een storing te vinden. 

door Frank JHM Poell

Goedemiddag @Quico Staps - Amarant op zich heb je helemaal gelijk.

Maar soms vallen meldingen in een grijs gebied tussen enerzijds eenduidige verstoringen die voor alle klanten gelden en specifieke verstoringen die niet voor alle klanten of in alle situaties gelden.

Die eerste groep hoort zonder meer op https://status.vismaraet.nl/.  De tweede groep leidt in de praktijk soms tot aanvullende vragen of opmerkingen. Als die verwachting er is, voegt het plaatsen in de nieuws sectie dan soms nog wat meer toegevoegde waarde toe. 

In iedere geval excuus voor de opgetreden irritatie.

Tracy Postma
CONTRIBUTOR ***
door Tracy Postma (Bijgewerkt ‎20-01-2025 17:30 door Tracy Postma )

@Frank JHM Poell , wij doen dit idd handmatig. Hier lijkt in het verleden voor gekozen te zijn. Ik ben benieuwd naar de redenen waarom hiervoor gekozen zou kunnen zijn? Wat is de meerwaarde van dit niet opnemen in je batch? Kunnen de EDI berichten naar de Arbo en het UWV beide in een batch geplaatst worden, en kan ik ergens een handleiding vinden hoe dit het beste te doen?

door Frank JHM Poell

Hoi @Tracy Postma ik weet helaas niet wat de reden is geweest om het in jullie omgeving een handmatig proces te laten zijn. Los van het issue zoals hierboven beschreven (en waar aan gewerkt wordt) doen beide varianten precies hetzelfde.

Bij het in batch plaatsen van deze functie kun je aangeven voor welke ontvangers (Arbo en/of UWV) de berichten moeten worden aangemaakt. Als je overweegt de functie in batch te plaatsen, klik hier voor de best practice qua frequentie.

Als je aanvullende vragen in dit kader hebt kun je het beste even schakelen met de Servicedesk!

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Frank JHM Poell Ik wil het genereren van de EDI graag omzetten naar via batch, maar de gebruiker bewaard de verslagen altijd een tijdje omdat er geregeld nog vragen van het UWV komen. Ik zou de verslagen dan ook graag naar een vaste map willen zetten maar weet niet of dat kan en hoe. Helaas krijg ik ook geen reacties op mijn vraag hierover in het forum. Kun jij mij helpen? Zie: Hoe doe je dat? Bestand uit batchopdracht in speci... - Visma Community

door Frank JHM Poell

Goedemiddag @FBB Zorgboog , de verwerkingsverslagen komen standaard in de PRT map terecht en worden daar 30 dagen bewaard. Voor meer informatie over de bewaartermijnen op de J-drive klik hier

De verslagen die vanuit het proces 'Genereren EDI berichten' worden weggeschreven beginnen opip205a_*.txt  en HPIP205A_*.txt

Indien je ze langer wilt bewaren kun je ze naar een andere (eigen) map verplaatsen.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Frank JHM Poell dank voor je reactie maar helaas geen antwoord op mijn vraag. Ik weet dat de verslagen in een standaardmap terechtkomen, maar ik zou deze verslagen het liefst in een aparte map willen hebben.

De gebruiker die nu EDI's handmatig genereert vond het opzoeken zo'n ellende (en dat deel ik wel een beetje met haar) dat ze steeds de inhoud die op het scherm verschijnt kopieert en plakt in een eigen bestandje. Ik zou de drempel voor overgang willen verlagen en ik heb wel eens bij consultants van Visma gezien dat die bij bestemming een (afwijkend) pad invulde zodat de bestanden direct daar geplaatst werden. Vraag is alleen: hoe doe je dat? wat moet je exact invullen?

Heb je enig idee?

door Frank JHM Poell

Goedemorgen @FBB Zorgboog in Beaufort in huis (onPrem) omgevingen was het inderdaad mogelijk de verwerkingsverslagen op een andere (lokale) plek weg te schrijven. Voor de gestandaardiseerde Beaufort Online omgevingen is dit echter niet het geval.

Wat wel mogelijk is (en wellicht heb je dat wel eens consultants zien doen) is het aanpassen van paden met betrekking tot importbestanden of backups van exportbestanden. Maar dat staat op zich los van jouw vraag.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Frank JHM Poell dank voor je toelichting. Ik ga kijken wat we hiermee gaan doen.

Gerdine
CHAMPION **
door Gerdine

Voorheen is ons meerdere malen verteld dat wij de functie Genereren acties en Genereren Edi-Berichten niet in een batch moeten opnemen, omdat dit niet goed samen gaat en berichten niet goed zouden worden verzonden omdat het twee aparte functies betreft. 

Ik heb afgelopen jaren niet in de releasenotes terug gelezen dat hier iets aan veranderd is, waardoor het nu wel in een batch opgenomen zou kunnen worden. Kunnen wij beide acties nu wel in batch opnemen en hebben jullie advies hoe dit in te stellen?