Mijn Communities
Help

Toelichting "Dagen voor berekening ziekengeld onterecht aangemaakt"

door Frank JHM Poell (Bijgewerkt ‎18-07-2023 16:10 door Frank JHM Poell VISMA )

In release 2023-07 van HR Core Beaufort is een wijziging doorgevoerd in het berekenen van ziektemutaties voor de salarisverwerker, naar aanleiding van een aantal klantmeldingen.
Deze wijziging is gecommuniceerd in de release notes onder de titel “Dagen voor berekening ziekengeld onterecht aangemaakt”.

 

Deze wijziging en de melding hiervan in de release notes hebben tot vragen geleid bij een aantal klanten.

 

Oorsprong van de wijziging is een klantmelding dat door Payroll Gemal bij “gewone ziektegevallen” de berekende bedragen op uitvoercode 1339 (Aanvulling ZW) worden geboekt i.p.v. 0985 (Loondoorbetaling ziekte). Oorzaak hiervoor was dat bij een “gewoon ziektegeval” de ziekte uren van een berekende periode werden opgeslagen in rubriek P01774 (Ziektedagen tbv uitvoeringsinstelling) en doorgegeven aan de salarisverwerker in rubriek P00436/invoercode 02436 (Dagen voor berekening ziekengeld).

Vervolgens werd geconstateerd dat er in meer situaties sprake was van het onterecht berekenen en aanleveren van invoercode 02436 aan de salarisverwerker, zonder dat dit overigens de berekening in Payroll Gemal beïnvloedde.

 

Er kan een verschil ontstaan met betrekking tot het berekenen van de ziektegegevens wanneer upgrade 36 is geïnstalleerd.

 

Voor alle ongewijzigde ziektegevallen worden ziektegegevens berekend en indirecte mutaties aangemaakt voor periode 7, zoals te verwachten.

Voor een ziektegeval dat wijzigt in periode 7, bijvoorbeeld omdat het percentage ziek wijzigt of omdat het ziektegeval hersteld wordt gemeld, worden de ziektegegevens herberekend vanaf de start van het ziektegeval en worden indirecte mutaties aangemaakt vanaf de start van het ziektegeval. Echter, omdat de ziektegegevens alleen voor het huidige jaar herrekend kunnen worden door Payroll Gemal, worden de indirecte mutaties voor voorgaande jaren automatisch geblokkeerd.

 

Een en ander heeft geen impact op salarisbetaling via Payroll Gemal.

 

Wel gaat Payroll Gemal door deze aanpassingen de ziekteberekening op code P00985 (00985) uitvoeren. Om de juiste journaalposten aan te maken dien je deze code op te nemen in je journaalpost op dezelfde regel als waar de codes 01337 - 01339 staan.

4 Opmerkingen
Le0nie
CONTRIBUTOR **
door Le0nie (Bijgewerkt ‎17-07-2023 09:19 door Le0nie )

Echter, omdat de ziektegegevens alleen voor het huidige jaar herrekend kunnen worden door Payroll Gemal, worden de indirecte mutaties voor voorgaande jaren automatisch geblokkeerd.

Een en ander heeft geen impact op Payroll Gemal.

 

We hebben een proefproductie voor de maand juli gedraaid en zien bij alle medewerkers waar de ziektegegevens herrekend worden naar de 1e ziektedag herrekeningen op de loonstroken. De herrekening betreft 2023 en het saldo van de herrekening is 0 maar dit gaat om grote bedragen en gaat zeker vragen opleveren!! Kunnen we dit op een of andere manier ook blokkeren?

avalk
CONTRIBUTOR **
door avalk

 

 

Geen actie nodig?

 

Onze journaalpost is niet in balans.

P0985 moet denk ik worden toegevoegd.

Hoe corrigeer ik de jp van juli??

@Frank JHM Poell 

 

door Frank JHM Poell

@Le0nie begrijp ik het goed dat je de resultaten van de herrekening niet zichtbaar wilt hebben op de loonstrook? Ik verwijs even naar de Gemal Servicedesk naar de eventuele mogelijkheden in deze.

 

@avalk de informatie die je geeft is ietwat beperkt om een goed antwoord te geven, Wat betreft journaalposten in Beaufort zou je het 1917 bestand opnieuw kunnen afroepen en inlezen in Beaufort.  Maar ook hier verwijs ik even door naar de Servicedesk voor het verkrijgen van een compleet antwoord op jouw situatie.

avalk
CONTRIBUTOR **
door avalk

@Frank JHM Poell Het is al geregeld, al had ik liever gezien dat het toevoegen in de JP van P0985 als actie in de release notes had gestaan.