Mijn Communities
Help

Afroep van de Herziening WAB gaat soms fout

door Evert van Manen

We ontvangen diverse meldingen bij de servicedesk, waarin wordt aangegeven dat de code correctieproductie niet werd meegeleverd. Dit resulteert in rode handjes in Payroll Manager. 

Wat gaat er precies fout? Wanneer je een Aanvullende Correctie Productie hebt uitgevoerd om nog enkele correcties door te voeren, is het vaak gewenst om daarna nog een herziening van de WAB door te voeren in een volgende Aanvullende Correctie Productie. Gemal beoordeelt daardoor voor heel 2024 de medewerkers op het juiste percentage WW AWF (de zgn. WW Laag en WW Hoog), voor zover van toepassing. Voor de UFO (bij overheidswerkgevers) geldt één percentage en dan is er geen herziening noodzakelijk.

Wanneer de 2e Aanvullende Correctie Productie wordt afgeroepen voor de WAB, dan staan op je scherm, bij Aanleveren productie > Afroep instellingsnummer 0001, waarschijnlijk onderstaande waarden gevuld. Het gaat om werkgevercodes 99231 / 99232 / 99239.

EvertvanManen_2-1736349801439.png

Deze mutaties zijn bij je voorgaande Aanvullende Correctie Productie automatisch door ons gevuld, bij het oppakken van het ingestuurde Beaufort-bestand. De mutaties zie je staan als historie van je vorige productie, maar deze werken helaas niet door als nieuwe aansturing voor je volgende Aanvullende Correctie Productie.

De volgende Aanvullende Correctie Productie moet je namelijk, als je een WAB Herziening wil uitvoeren, zonder het Beaufort bestand doen. Bij deze nieuwe zending gebruik je een hoger volgnummer zending, waarbij je niet alle mutaties meer meeneemt. Dat is de reden dat de mutatie van werkgevercode 99231 niet meegaat in de afroep.

Je kunt dit verhelpen, door eerst deze waarde bij werkgevercode 99231 te verwijderen met een spatie en dan te klikken op Opslaan. Vervolgens de waarde 2 selecteren en opnieuw klikken op Opslaan. Werkgevercode 99231 kan alleen bij instelling 0001 worden vastgelegd.

Om WAB te herzien, moet je tevens bij iedere instelling werkgevercode 99234 (Automatisch herzien WW-premie) met de waarde 1 vastleggen.

Je kiest dan bij Zenden voor alle mutaties meenemen is Nee, wat inhoudt dat alleen de nieuwe mutaties meegaan. Volg na een klik op Akkoord het proces in Payroll Manager.

8 Opmerkingen
L Weegenaar
CHAMPION *
door L Weegenaar

@Evert van Manen  ondanks dat dit nu niet meer kan is het wel wenselijk voor ik denk iedereen om dit proces (WAB herziening) eenvoudiger te maken voor volgend jaar. Diverse collega's, maar ook in diverse app groepen van Youforce is het niet altijd helder wat de te nemen stappen zijn. Vooral de stap opnieuw vastleggen van werkgevercodes die er al staan in combinatie met de XML niet meesturen. 

Persoonlijk verwijder ik alle aansturingen en leg ik het opnieuw vast, en per instelling is het ook nog goed opletten.

Maar ik ben er zeker van dat het eenvoudiger kan! Wellicht iets om mee te nemen voor volgend jaar.

door Evert van Manen

@L Weegenaar Ik ben het met je eens; Je moet, als je salaristechnisch klaar bent met 2024 en met de AWF WW werkt (in de meeste gevallen de doelgroep die geen overheid betreft) de WAB uitvoeren. Dit moet in een ACP zonder verdere mutaties en met 'verse' werkgeveraansturing. 

Hoe jij het oplost, is een verstandige manier denk ik.. door de aansturing te verwijderen en deze op te slaan en daarna deze weer terug te zetten en op te slaan.

Daarbij moet de manier van de correctieproductie (aanvullend) alleen bij instelling 1 worden vastgelegd omdat je gelijktijdig maar op 1 manier kunt corrigeren over de instellingen die worden meegestuurd: dus alleen mogelijk in instelling 1.

Echter moet de WAB juist weer bij iedere gewenste instelling worden vastgelegd, wat het lastig maakt (omdat je het ook maar 1x per jaar doet).

Ik denk dat hoe je de herziening kunt doen wel ok is, maar dat de invoer en intuitiviteit van het scherm misschien anders moet. Het tonen van je vorige aansturing (van het afroepen) is mi van minder belang; die zie je ook in MSG terug terwijl juist verse mutatie vastleggen in dezen belangrijker is.

We evalueren in februari altijd de jaarovergang van de payroll en ik neem deze forumlink daarin op; om te bezien of we dit kunnen doen (technisch mogelijk) en zo ja, hoe we dit kunnen doen.

jolandazwier
CHAMPION *
door jolandazwier

Hoi @Evert van Manen dit geldt enkel als je Herziening WAB al een keer afgeroepen hebt? Bij de eerste keer afroepen hoef je deze stappen niet uit te voeren?

door Evert van Manen

@Jolanda Hoi Jolanda, dit geldt als je een eerdere (in Bo4: 13e run) ACP hebt gedraaid, met daarin nog enkele salarismutaties over 2024. Deze heb je al verwerkt en door het Bo4 bestand (SBFTO...) maakte Gemal 3 werkgevercodes aan met waarde 2,1,1 bij wgcodes 99231 / 99232 / 99239. Deze aansturing is dan dus gebruikt in de de afroep van de 13e en je kijkt op je scherm eigenlijk naar de historie van deze afroep voor deze 3 werkgevercodes.

Als je daarna de WAB afroept in een ACP, dan voer je bij iedere instelling een (nieuwe) mutatie op met werkgevercode 99234 (Automatisch herzien WW-premie) waarde 1 en moet je werkgevercode 99231 code correctieproductie ook vernieuwen/verversen. Als je daarna bij alle mutaties opnemen op 'nee' klikt, dan gaan alleen de nieuwe mutaties mee te weten wgcode 99234 bij alle instellingen en 99231 bij alleen instelling 1.

Dus als er een '13e' run (of 14e..) is geweest met nog werknemermutaties over 2024 en daarna de WAB moet worden afgeroepen, dan moet je de code correctieproductie in werkgevercode 99231 verversen met waarde 2 (en 99234 met waarde 1 bij alle instellingen vastleggen). Verversen doe je door een andere waarde vast te leggen en deze op te slaan en daarna weer waarde 2 te muteren en op te slaan.

jolandazwier
CHAMPION *
door jolandazwier

@Evert van Manen bedankt voor je uitleg. 

Wij hebben drie instellingen, ik neem aan dat ik bij alle drie de instellingen via 'Afroep geselecteerde instelling' de werkgeverscodes vastleg ? 

Bij de jaarwerk HR Core Beaufort 2024 is in de presentatie een Link opgenomen naar de 'Jaarovergang 2023-2024 - WAB 30% herzien. Hierin staat dat 'het niet noodzakelijk is werkgeverscodes 99232 en 99239 vast te leggen'.

Jij geeft aan dat er waarde 1 opgegeven dient te worden. Maakt het niet uit als je ze wel vastlegt?

jolandazwier
CHAMPION *
door jolandazwier

@Evert van Manen excuses zie dat de werkgeverscodes enkel in het voorbeeldplaatje staan en dat jij niet aangeeft deze te vullen met waarde 1. 

EllenEbink
CONTRIBUTOR **
door EllenEbink

@EvertvanManen ik probeer eerst een proefproductie te draaien. Bij instelling 1 geeft ik  bij rubriek 99236 de waarde 4 proefproductie laten werken als correctieproductie. Bij alle drie de instellingen geef ik  bij code 99234 code 1 WW premie automatisch herzien. De proefproductie loopt niet door. Bij Payroll Manager staat een rood handje. Wat doe ik fout?

door Evert van Manen

@JolandaM helemaal goed Jolanda, het had ook zomaar niet goed beschreven kunnen zijn door mij (wat ik natuurlijk probeer te voorkomen). Succes met het beeindigen van 2024 en het starten van 2025.

@EllenEbink Dag Ellen, toch er verzoek om een call aan te maken omdat ik dan concreet moet worden met rugnummers enzo. Dit moet mi tussen jou en ons blijven (tenzij er iets fout gaat, dan volgt er een bericht). Wil je dus een call aanmaken hiervoor? Gewoonlijk zou de waarde 4 en 2 voldoende moeten zijn bij instelling 1 en de 99234 bij alle gewenste instellingen; maar dat lees ik hier ook.. Dus graag een call hiervoor.