Mijn Communities
Help

Makkelijk overstappen op het nieuwe inloggen voor professionals die inloggen met certificaat

door Berenice (Bijgewerkt ‎09-02-2023 11:00 door Sabine Koelewijn VISMA )

Voor medewerkers en managers is het nieuwe inloggen al geruime tijd in gebruik. Nu wordt het tijd dat de professionals die inloggen met certificaat via login1.youforce.biz ook overstappen naar het nieuwe inloggen. Zie ook het bericht: Stap nu over op het nieuwe inloggen via 2 factor authenticatie Professionals 

 

Nieuwe inloggen professionals → tussenscherm 

Wij hebben, net zoals bij het omzetten van de medewerkers naar het nieuwe inloggen, een ‘tussenscherm’  gemaakt. Daarmee word je automatisch door het proces heen geleid om een nieuwe gebruiker aan te maken, wanneer je inlogt via login1.youforce.biz. De functioneel beheerder hoeft dan niet actief uitnodigingen te versturen naar alle gebruikers met een certificaat. De controle op verificatiedatum komt dan ook te vervallen, omdat we al weten wie je bent als gebruiker. 

 

We voeren dit in twee stappen in:

 

Stap 1: Per 8 februari krijgt een professional gebruiker*, wanneer deze met certificaat inlogt via login1.youforce.biz, een ‘tussenscherm’ met een vriendelijk verzoek om het account om te zetten.
De gebruiker krijgt de keuze om het nieuwe account te activeren of om het later om te zetten.
* Muv de professional gebruikers van de Home klanten.

Berenice_0-1674644171051.png

 

Per wanneer?

7 Februari 2023 zullen wij na 18.00 de aanpassing doorvoeren, zodat per 8 februari de wijziging is doorgevoerd.

 

Jouw actie als professional gebruiker met certificaat:

  • ga naar login1.youforce.biz
  • volg de stappen op het scherm en activeer je nieuwe account 
  • log voortaan in via admin.youforce.com (pas evt. snelkoppelingen aan)
    Of log in via:

    Berenice_1-1674644171024.png

     

Jouw actie indien je gebruik maakt van robotics:

  • Maak je gebruik van eigen robotics processen, pas deze dan aan.
  • Alle Robotics processen vanuit Visma | Raet zijn we hierop aan het aanpassen.

Wel kan je zelf de inlog van de robot activeren voor 8 februari, gebruik dan de verificatiedatum van 01-01-2022.

Geen actie nodig indien je gebruik maakt van:

  • Dossier connector 
  • IBU voor geautomatiseerde bestandsuitwisseling 
  • Hris Webservice

 

Stap 2 Per 8 maart krijgt een professional gebruiker, wanneer deze inlogt via login1.youforce.biz, het ‘tussenscherm’ met alleen de optie ‘Activeer’, de gebruiker wordt verplicht zijn account om te zetten. 

 

Per wanneer?

7 Maart 2023 zullen wij na 18.00 de aanpassing doorvoeren, zodat per 8 maart de wijziging is doorgevoerd.

 

Jouw actie

  • Informeer alle gebruikers met certificaat dat zij verplicht zijn hun account om te zetten.

Wat kan je nog meer van ons verwachten in de toekomst?

  • Op dit moment is het nog noodzakelijk dat het certificaat in het portaal wordt gedownload, ook na de overstap via het tussenscherm. We werken eraan om de identificatie van professionele gebruikers, niet meer afhankelijk te laten zijn van het certificaat. Ook wordt het mogelijk om, indien de organisatie daar specifiek voor kiest, volledige SSO ondersteuning voor professionals mogelijk te maken.
  • De IBU (voor de bestandsuitwisseling) is gekoppeld aan een Youforce account. We zijn klaar om de vervanging te starten voor de IBU-applicatie die Unattended worden gebruikt in combinatie met HR Core Online.
    Van IBU naar de File API - Fase 1: HRCoreOnline gebruikmakend van de IBU Unattended (stand alone)

Aanvullende informatie is te vinden op onze Community. Daar staat een vernieuwde handleiding geplaatst, deze is op deze pagina te vinden: Het nieuwe inloggen via 2 factor authenticatie, ga dan naar handleiding: Beheer professionele Youforce accounts met 2 factor authenticatie

 

23 Opmerkingen
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Berenice -

Hoort het gedeelte 'Zodat we uiteindelijk een vinkje hebben dat een gebruiker gekenmerkt kan worden als professional maar ook of een gebruiker (dus ook de professional) gebruik kan maken van Sign Single On (SSO).' onder het deel toekomst? Is mij uit de tekst en opmaak niet echt duidelijk.

 

Verder heb ik begrepen dat er al klanten (nieuwe?) zijn waarbij ook de professionals al gebruik maken van SSO-inloggen voor Youforce. Die wens/behoefte bestaat bij ons al geruime tijd en we hebben zelfs de afspraak gemaakt dat wij daar ook gebruik van zouden gaan maken zodra jullie systemen daarvoor gereed zouden zijn. Dat lijkt dus al het geval te zijn. 

Waarom zouden we dan eerst nog bovenstaande stappen moeten uitvoeren? De certificaten hebben de professionals al. 

Berenice
VISMA
door Berenice

@FBB Zorgboog We hebben de tekst aangepast, dank voor de reactie. 

Ter verduidelijking, ook na de overstap via het tussenscherm is het voorlopig nog nodig om het een certificaat aan te maken om een gebruiker te kenmerken als professional gebruiker, ook wanneer de gebruiker inlogt via admin.youforce.com. Het certificaat hoeft alleen niet meer geïnstalleerd te worden door de gebruiker om in te kunnen loggen via admin.youforce.com 

 

In de loop van dit jaar werken wij eraan om certificaten geheel overbodig te maken. Daarnaast zullen we het ook mogelijk maken om ervoor te kunnen kiezen professional gebruikers via SSO in te laten loggen.

 

Wat je wellicht hebt opgevangen, is dat nieuwe klanten die in 2023 zijn gestart met Youforce, gebruiken maken van Mijn Youforce. Daar kan een professional gebruiker wel op het startscherm komen via SSO, maar ook deze gebruikers zullen worden gevraagd om in te loggen met hun @onyouforce account met 2 factor authenticatie (via PING of een andere authenticator) wanneer zij naar bijv. Gemal of HR Core Beaufort gaan. Er is dus nog geen sprake van een volledige SSO ondersteuning. 

RickZ
CONTRIBUTOR *
door RickZ

@Berenice wat wij jammer vinden is dat wij dan voor onze professionals 2x een wijziging moeten doorvoeren, eerst naar PingID en later naar SSO.

Waarom wordt het niet mogelijk gemaakt om direct  1x over te stappen van het geïnstalleerde certificaat naar SSO ?

 

Wim Boogaard
CHAMPION *
door Wim Boogaard

Ha Visma, handig dat tussenscherm.... 

 

WimBoogaard_0-1675841471584.png

Oplossing: bij deze foutmelding in de adresbalk nogmaals login1.youforce.biz intoetsen en dan schiet het alsnog door naar de homepage van youforce. 

 

MdeBeer
CHAMPION **
door MdeBeer

@Berenice 

Hoe kan ik nu inloggen in de sandbox?

Als ik na het selecteren van het certificaat voor de sandbox wil inloggen wordt ik ook doorgestuurd naar de nieuwe inlogpagina. Als ik deze verifieer dan kom ik weer in de professional omgeving en niet in de sandbox omgeving terecht. 

MarvinTergooi
CONTRIBUTOR ***
door MarvinTergooi

@MdeBeer  goede vraag. Als ik via login1 het certificaat van de Sandbox aanklik dan kom ik in het oude inlogscherm, als ik dan inlog krijg ik de melding: Helaas! Er is iets fout gegaan. Probeer het later nog een keer. @Berenice wat is de oplossing?

Mark Foster
CONTRIBUTOR **
door Mark Foster

@MdeBeer 

Hi ik heb het opgelost door in te loggen via 

admin.youforce.com en daarna met mijn sandbox account ingelogd.

MarkFoster_1-1675864638783.png

 

 

Je krijgt een MFA challenge en voila je bent binnen.

MarvinTergooi
CONTRIBUTOR ***
door MarvinTergooi

@Mark Foster  hoe doe je dat als je nog geen onyouforce account hebt voor de Sandbox?

Mark Foster
CONTRIBUTOR **
door Mark Foster

@MarvinTergooi 

Je kan een medebeheerder vragen om via portalbeheer / YouForce account beheer je account te activeren

Of als je de enige bent een call inschieten

Hanneke Wiersma
CHAMPION *
door Hanneke Wiersma

@Mark Foster , ik ervaar dat mensen wanneer ze in hun medewerker account inloggen dezelfde tegels krijgen als wanneer ze ook professional zijn.

Wat is daar de oorzaak van?

 

MdeBeer
CHAMPION **
door MdeBeer

@Mark Foster 

Maar ik heb al een actief account in YF accountbeheer.

Je kunt daar toch niet meer dan 1 account activeren?

Mark Foster
CONTRIBUTOR **
door Mark Foster

@MdeBeer 

Volgens mij kan je zoveel je willen mits je ieder keer een nieuwe account aanmaak.

Om de MFA te gebruiken bij de SandBox heb je een actieve account nodig. Dit doe je door het te activeren via portaalbeheer en YouForce Account beheer individual user settings.

Als er niemand is met een werkende beheerder account in de sandBox die het voor jou kan doen dan moet je Raet Support om help vragen.

 

Mark Foster
CONTRIBUTOR **
door Mark Foster

@Hanneke Wiersma 

 

Dit heb ik ook gezien.

Oorzaak weet ik niet maar ik heb het kunnen oplossen door de browser volledig af te sluiten en vervolgens inloggen als medewerker.

Dan werkt het naar behoren met de juiste tegels.

Hanneke Wiersma
CHAMPION *
door Hanneke Wiersma

@Mark Foster  dank je wel. Het werkt bij mij dan ook, maar ik vind het niet heel handig. Van mijn collega's hoor ik het ook. 

MdeBeer
CHAMPION **
door MdeBeer

Hier werkt het ook nu. Ook de Sandbox.

Wat vanaf gisteren niet meer werkt is inloggen in de Raet omgeving via het Internet Explorer icoon om de EDI te verzenden. Weet niet of dat ook iets met deze inlogwijziging te maken heeft?

MdeBeer_0-1675927673632.png

 

mbettinger
CONTRIBUTOR **
door mbettinger

Goedemiddag,
Als professionele gebruikers nu inloggen in hun medewerkeraccount dan zien ze via hun medewerkeraccount ook de tegels die gekoppeld zijn aan hun professioneel account. Op deze manier heeft men via het medewerkersaccount onder andere toegang tot alle personeelsdossiers. Dit is absoluut ongewenst, hoe kan dit verholpen worden? Het is ons bekend dat je bij inloggen via een nieuwe browser wel in de medewerkersomgeving terecht komt maar in de praktijk wordt er natuurlijk niet constant alles afgesloten voordat een nieuwe sessie wordt opgestar. Hoe kunnen we dit zsm verhelpen?

Alvast bedankt!

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

Ook hier het verzoek om bij het aanmaken van een certificaat van een nieuwe professional de installatie mail niet te versturen. Dit geeft alleen maar verwarring, aangezien je de nieuwe medewerker dan moet aangeven dat de installatie niet nodig is...

Aldrin Bentura
CONTRIBUTOR **
door Aldrin Bentura

Wanneer gebruikers alsnog met het certificaat willen inloggen is er geen optie meer om dit op een later moment te doen:

 

AldrinBentura_0-1676018195263.png

Is hier een reden voor? Of dienen ze hiervoor een andere link te gebruiken?

Dennis van der Weerd
CONTRIBUTOR ***
door Dennis van der Weerd

Goedemorgen,

 

Wij werken met HRcore Education en hebben het volgende probleem bij het nieuwe inloggen: 

 

Voorheen was het zo ingesteld dat je in eerste instantie het startscherm (en programma's) in Edge modus startte en als je op HRcore Educaton klikte dat je dan extra moest inloggen om dit onderdeel in de Internet Explorer modus te openen.

 

Bij het nieuwe inloggen start echter alles op in Internet Explorer en hoeven we niet een tweede keer in HRcore Education in te loggen. Het probleem is dat we dan andere onderdelen zoals W&S en Verzuim in een verminkte vorm zien en andere programma's b.v. de loonaangifte al helemaal niet meer opent.

 

Onze instellingen zijn niet gewijzigd en we hebben deze nog een keer extra gecontroleerd aan de hand van de beschrijving van Visma/RAET. 

 

Mijn vraag is hebben andere HRcore Education gebruikers hier ook last van? (of van gehad en een oplossing gevonden).

 

 

Wim Boogaard
CHAMPION *
door Wim Boogaard

Beste @Dennis van der Weerd, het is tobben met HRCore en Edge/IE. De foutmeldingen vliegen je om de oren voordat je binnen bent. En we klikken braaf op de juiste knopjes, zodat de foutmeldingen weer verdwijnen en we aan de slag kunnen, maar het blijft een niet fraaie route. 

Oplossing voor jouw probleem: naast je inlog in Edge tevens inloggen in Chrome of andere browser. Loonaangifte kunnen we al 1,5 jaar niet meer in Edge openen.  

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

@Berenice, mijn collega (professional) logt meestal via SSO in, echter dan ziet ze bepaalde tegels niet en gaat ze inloggen met haar Youforce account als professional. Na inloggen krijgt ze het volgende scherm. Wat is hiervoor de oplossing?

LiekeSterkHuis_0-1679644231932.png

 

Timo van Son - AAG
CONTRIBUTOR ***
door Timo van Son - AAG

@Lieke Sterk Huis heeft jouw collega wel een certificaat op haar oude Youforce account? Ze hoeft deze niet te installeren, maar vziw is dit nog steeds nodig om als professional (level2) user herkend te worden én om dus de link admin.youforce.com te kunnen gebruiken.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

@Timo van Son - AAG, mijn collega heeft het certificaat nog op haar gebruikersaccount staan. Ze logt extern in en komt dan op de foutmeldingspagina en als ze admin.youforce.com kopieert in haar webadres-balk dan komt ze niet in Youforce  en kan ze dus ook niet verder.