Mijn Communities
Help

Single Sign On voor professionals

door Sabine Koelewijn (Bijgewerkt ‎07-11-2023 11:50 door Sabine Koelewijn VISMA )

In het artikel ‘Verbetering voor professional met twee factor authenticatie’ hebben we al een kleine sneak preview gegeven, maar bij deze de echte bekendmaking. We zijn op dit moment de mogelijkheid om in te loggen met Single Sign On voor professionals aan het ontwikkelen. 

 

Wat houdt dit in? 

Eerst een klein stapje terug. Laten we eerst stilstaan bij de termen professional en Single Sign On. Een professional is een gebruiker met extra rechten in Youforce. Dit is over het algemeen de beheerder of de salarisadministratie. Je hebt dan toegang tot modules zoals HR Core, Gebruikersbeheer en Youforce Account Beheer. Een professional gebruiker kenmerkt zich door het hebben van een certificaat. 

 

Single Sign On (SSO) houdt in dat je met één set inloggegevens in kan loggen in verschillende applicaties. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld inlogt met jouw zakelijke e-mailadres.  Op dit moment kan dit al ingeregeld worden voor de medewerkers en managers, maar straks wordt dit ook beschikbaar voor de professional. Dit houdt ook in dat je zelf verantwoordelijk wordt voor de twee factor authenticatie. 

 

Hoe gaan we dit doen? 

Zoals jullie inmiddels van ons gewend zijn, ontwikkelen en releasen wij steeds kleine stapjes. Dat zullen we met dit project ook doen. De volgende stappen zijn deze aanpassingen:

 

  • Je kan inloggen in admin.youforce.com met andere accounts dan [gebruikersnaam]@onyouforce.com

  • Wanneer jouw organisatie inloggen via Single Sign On niet toestaat krijg je een foutmelding; Inloggen met Single Sign On is binnen jouw organisatie niet toegestaan voor professionals. Je kan wel inloggen met jouw onyouforce account. 

  • Wanneer je bent ingelogd via portal.youforce.com en je wilt inloggen in admin.youforce.com terwijl Single Sign On niet is toegestaan, moet je eerst uitloggen in portal.youforce.com voordat je kunt inloggen in admin.youforce.com.

  • Wanneer je bent ingelogd in Mijn Youforce terwijl Single Sign On niet is toegestaan, dan krijg je een foutmelding wanneer je op processen voor professionals wilt klikken; Het lijkt erop dat je geen rechten voor professionals hebt. Voor meer informatie kan je contact opnemen met jouw Youforce Beheerder.

  • Als je ingelogd bent in Mijn Youforce met Single Sign On als professional wordt de extra authenticatie met 2FA niet meer gevraagd bij het openen van HR Core of Gebruikersbeheer.

  • Wanneer je ingelogd bent met Single Sing On als professional in Mijn Youforce zie je alle modules waar jij rechten op hebt. Als Single Sign On voor professionals binnen jouw organisatie niet is toegestaan, zie je de modules voor professionals wel, maar krijg je een foutmelding als je hierop klikt; Inloggen met Single Sign On is binnen jouw organisatie niet toegestaan voor professionals. Je kan wel inloggen met jouw onyouforce account.  

 

Wat komt later? 

Met deze eerste verbeteringen zijn we er nog niet. We werken namelijk ook nog aan een gebruikersinterface zodat jullie zelf Single Sign On voor professionals aan of uit kunnen zetten. Daarnaast onderzoeken we nog hoe we ervoor kunnen zorgen dat wanneer een gebruiker inlogt met Single Sign On, en dat niet is toegestaan voor professionals, de gebruiker deze processen voor professionals ook niet te zien krijgt. 

 

Wat betekent dit voor jou?

In eerste instantie staat Single Sign On voor professionals uit voor alle organisaties. Wil je als één van de eerste klanten al Single Sign On voor professionals al aanzetten, neem dan contact met mij op via sabine.koelewijn@visma.com. Wij zullen je dan extra begeleiden in dit proces en hopen met jouw feedback de functionaliteit nog verder te verbeteren. 

 

Let op: wanneer je Single Sign On activeert voor jouw professionals, ben je zelf verantwoordelijk voor de twee factor authenticatie. 

29 Opmerkingen