Mijn Communities
Help

Vanaf 12 mei zullen processen en modules openen in hetzelfde tabblad - Mijn Youforce

door Lotte van Dijk (Bijgewerkt ‎02-05-2025 11:08 door Lotte van Dijk )

In het vorige artikel rondom de nieuwe navigatiebalk in Youforce, hebben we al aangekondigd dat de volgende stap zou zijn: het openen van processen en modules in hetzelfde tabblad.

Wat verandert er? 

Inmiddels zijn de meeste modules overgezet naar de nieuwe header. Daarom starten we nu voor procesweergave met het standaard openen van modules in hetzelfde tabblad. Dit zorgt voor een consistente en gebruiksvriendelijke ervaring.

Voor een aantal modules die nog niet de nieuwe navigatiebalk hebben, tonen we tijdelijk een icoontje bij het proces. Zo kun je direct zien dat deze nog in een nieuw tabblad worden geopend. Voor de modules van onze partners zullen we altijd blijven openen in een ander tabblad. 

Toch openen in een nieuwtabblad?

Natuurlijk blijft het ook mogelijk om zelf te kiezen hoe je een proces opent. Gebruik hiervoor de rechtermuisknop > Openen in nieuw tabblad, of klik met het muiswieltje om het proces alsnog in een nieuw tabblad te openen.

Voor applicatieweergave verandert er niets. 

37 Opmerkingen
MdeBeer
CHAMPION ***
door MdeBeer

Wat mij betreft geen verbetering. Ik vind het veel fijner om alles (automatisch) in een nieuw venster te openen. Kan dit niet als optie ingebouwd worden i.p.v. elke keer met je rechtermuisknop of het wieltje te gebruiken?

ArianneB
CHAMPION ***
door ArianneB

Niet elke verandering is een verbetering helaas.

We willen alles in een ander tabblad, omdat we constant wisselen van proces.

We moeten nu elke keer met de rechtermuisknop gaan klikken en dat is niet heel efficiënt.

Waarom is dit überhaupt verandert?

Ayse Salmaz 81
CONTRIBUTOR ***
door Ayse Salmaz 81

Goedemorgen,

wat mij betreft is het niet echt een verbetering helaas. Het was juist fijn dat de begin pagina zo bleef en het in een nieuw venster opende zodat je altijd terug kon naar de basisschermen.

Wat is de reden van wijziging geweest?

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk

Bedankt voor jullie feedback, @Ayse Salmaz 81 @ArianneB @MdeBeer . Ik begrijp jullie voorkeur als beheerders om processen automatisch in een nieuw tabblad te openen, gezien jullie vaak tegelijkertijd in verschillende modules werken.

De aanpassing om processen standaard in hetzelfde tabblad te openen is echter doorgevoerd omdat we van veel medewerkers en managers terugkregen dat het juist verwarrend was wanneer processen in een nieuw tabblad openden. Zij ervaren het als overzichtelijker wanneer alles binnen hetzelfde tabblad blijft, waardoor de navigatie eenvoudiger wordt. Deze wijziging is dan ook primair gedaan om de gebruiksvriendelijkheid voor de meerderheid van onze gebruikers te verbeteren. 

De optie om via de rechtermuisknop of het muiswieltje in een nieuw tabblad te openen blijft uiteraard beschikbaar voor de beheerders (en andere gebruikers) die deze functionaliteit wensen. We nemen jullie feedback rondom het gebruik van Youforce voor beheerders mee. Wel zou ik jullie willen vragen om hier een idee over aan te maken zodat we daar weer goed kunnen volgen of de meeste beheerders deze voorkeur hebben. 

door Andrea de Bie - Hazelhof

Helaas, wat ons betreft is dit ook geen verbetering aangezien je eigenlijk steeds je dashboard dan kwijt bent en je terug moet naar Youforce zelf om een nieuw proces te openen. 

Petro17
CONTRIBUTOR **
door Petro17

Idem voor ons. Geen verbetering. Ik kan me niet voorstellen dat er klanten zijn die dit fijn vinden. Normaliter heb ik veel tabbladen open staan. Is naar mijn idee niks verwarrends aan. maar dat is mijn mening. Ik wil ook graag terug naar de "oude" manier van werken.

L Weegenaar
CHAMPION *
door L Weegenaar

Idem hier: Ik vind dit geen verbetering. Juist zijn de tabbladen fijn om in te werken vanwege de verschillende modules die je als professional vaak hebt open staan. SDOL  - Self Service - Beaufort etc.

Gerdine
CHAMPION **
door Gerdine

Hier ervaar ik het ook niet als verbetering helaas. Moest eerst best wennen aan de verschillende tabbladen, maar het werkt nu juist fijn, omdat we vaak verschillende tabbladen tegelijk moeten raadplegen. 

Jo-lean
CHAMPION *
door Jo-lean

Ook ik ben niet blij met deze aanpassing. Is er geen onderscheid te maken in het type gebruiker? Dus dat voor een professional altijd aparte tabbladen worden geopend en voor eindgebruikers alles wel in hetzelfde scherm opent (als zij dat idd prettiger vinden).

Donker1
CONTRIBUTOR *
door Donker1

helaas geen verbetering. Vraag me af wie nu het meest gebruik maakt van het systeem. De professional of een manager of een medewerker!

Petro17
CONTRIBUTOR **
door Petro17

Wat is trouwens de reden, waarom de ene module wel in een apart tabblad opent en de ander niet?

J Doesburg Smits
CONTRIBUTOR *
door J Doesburg Smits

Wij zien ook graag dat dit teruggedraaid wordt of dat er onderscheid gemaakt wordt in type gebruiker.

Veel 'gemopper' hier omdat de meesten meerdere tabbladen/processen gelijktijdig open willen hebben staan om snel te kunnen raadplegen.

Ouweneel
CONTRIBUTOR **
door Ouweneel

Idem hier, voor ons ook geen verbetering. Wij willen graag de optie houden dat hij altijd een nieuw venster opent.

SigridIsala
CONTRIBUTOR ***
door SigridIsala

Inderdaad, niet elke verandering is een verbetering.

Het kan wel zijn dat leidinggevenden en medewerkers dit willen, maar @Lotte van Dijk is er ook gevraagd aan professionals wat ze van deze verandering zouden vinden? Lg en mdw zijn misschien met een groter aantal, maar beheerders, salarisadministrateurs en personeelsadministratie zijn frequent gebruikers!

Martine Leisink
CONTRIBUTOR **
door Martine Leisink

Inderdaad geen verbetering helaas...

Lonneke van der Aar
CHAMPION ***
door Lonneke van der Aar

Op het eerste gezicht leek het mij ook geen verbetering, maar nu ik er even mee gewerkt heb valt het mee.

Het went al om te kiezen voor openen in nieuw tabblad als ik dat nodig vind.

En ik denk inderdaad dat de eindgebruikers (medewerkers en managers) hier wel erg blij mee zullen zijn.

Marianne Marsman
CHAMPION ***
door Marianne Marsman

@Lotte van Dijk 

Wat mij betreft ook geen verbetering. Kan het voor professionals niet weer teruggedraaid worden. Ik moet nu extra klikken om een apart tabblad te openen.

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Raymond_de_Rozario

Als professional/beheerder is dit helaas geen verbetering. Professionals en beheerders zijn vaak langer bezig in Youforce dan managers/medewerkers. Ik zit vaak in meerdere modules tegelijk. De veel gevraagde langere "idle time" is denk ik meer wenselijk. Helemaal dat de browsers niet meer geheel hoeft te worden gesloten. Ik heb ook meerdere applicaties buiten Youforce, waarom ik ook opnieuw moet inloggen.

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk

Nogmaals dank aan iedereen voor de duidelijke en constructieve feedback op deze verandering. Het is helder dat de manier waarop processen nu openen impact heeft op jullie dagelijkse werkzaamheden, met name voor de beheerders en professionals onder ons. Elke wijziging is natuurlijk wennen, zeker als je wat meer met Youforce werkt.

Ter onderbouwing van deze aanpassing: wij ontvingen van medewerkers en managers veel signalen dat zij problemen ervaarden met het terugnavigeren wanneer processen in nieuwe tabbladen openden. In de vragen die we stellen in Youforce kregen we vaak de opmerking 'hoe moet ik nu terug?'.
Uitgebreide gebruikerstesten toonden aan dat velen de terugknop van de browser of de Home-knop in de header gebruikten, en vaak de weg kwijtraakten door de vele openstaande tabbladen. Vanuit dit perspectief is de wijziging doorgevoerd om de navigatie voor deze groep te vereenvoudigen en het overzicht te verbeteren.

Uiteraard zijn we bereid om verder onderzoek te doen of we wellicht onderscheid kunnen maken per gebruikerstype.

Om deze wensen en de impact goed inzichtelijk te maken voor ons, wil ik jullie nogmaals vragen om een idee aan te maken in het ideeënportaal met jullie concrete suggesties. Het indienen van een idee helpt om de populariteit en de argumenten voor een aanpassing goed te documenteren en te volgen. Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk

Ik lees ook vaak dat jullie aangeven dat jullie extra moeten klikken, wellicht kan je het wieltje op je muis eens uittesten. Door 1 keer te klikken op het wieltje, opent het proces meteen in een nieuw tabblad. 

Gerdine
CHAMPION **
door Gerdine

@Lotte van Dijk het nadeel van het wieltje is dat je dan nog niet automatisch in nieuw tabblad verschijnt, (aannemend dat we hier wel aan gaan wennen). Je blijft in Mijn Youforce staan en er opent een tweede tabblad, waar je vervolgens op moet klikken om het tabblad te zien. Het is 1 klik minder dan rechtermuisknop, maar nog steeds 1 meer dan in de oude situatie. 

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk

@Petro17 
In het artikel heb ik het volgende beschreven: 
Voor een aantal modules die nog niet de nieuwe navigatiebalk hebben, tonen we tijdelijk een icoontje bij het proces. Zo kun je direct zien dat deze nog in een nieuw tabblad worden geopend. Voor de modules van onze partners zullen we altijd blijven openen in een ander tabblad. 

Kortom, de reden is dus dat zij de nieuwe header nog niet hebben. ZIj werken er hard aan om dit alsnog te realiseren. 
We merkten tijdens de testfase dat men het toch lastig vond dat ze niet terug konden vanuit bijvoorbeeld declaraties door middel van de Home-knop en daarom hebben we deze voor nu het icoontje gegeven en openen ze in een ander tabblad. 

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk

@SigridIsala Hallo Sigrid, 
De wijziging is inderdaad besproken met beheerders. Eens in de zoveel maanden hebben wij een sessie met de klantgroep en daarin hebben wij dit onderwerp meegenomen. In deze sessie hebben we toen geen bezwaar gekregen als de optie maar wel open bleef om de processen alsnog te openen in een ander tabblad. 

MDemenint
CONTRIBUTOR **
door MDemenint (Bijgewerkt ‎12-05-2025 14:51 door MDemenint )

Ook wij ervaren deze wijziging absoluut niet als verbetering. Het is juist fijn om als niet steeds naar de startpagina terug te hoeven gaan en deze standaard open te hebben staan. 

Petro17
CONTRIBUTOR **
door Petro17

@Lotte van Dijk Ik begrijp dat er met Managers en Beheerders gekeken wordt om alles iets klantvriendelijker te maken. Daar ben ik het mee eens. Zelf sta ik ook open voor verbeteringen. Maar ik vind het jammer dat de professional naar mijn idee even buiten beschouwing wordt gelaten om zoiets door te voeren. Ik zou toch op z'n minst verwacht hebben dat er onderscheid gemaakt kan worden als soort gebruiker, waarbij er dan een andere instelling zou kunnen worden gekozen. Ik begrijp dat alles went. Maar ik zou als professional, die dagelijks veel gebruik maakt van Youforce toch graag iets meer gehoord worden over zulke zaken. Misschien is dat wel gebeurd, maar de reacties hier spreken naar mijns inziens toch wel boekdelen. En misschien heb ik ook iets gemist de afgelopen tijd, waarop ik had kunnen reageren.

VR-Support
CONTRIBUTOR ***
door VR-Support (Bijgewerkt ‎13-05-2025 09:19 door VR-Support )

Dit is een aanpassing die alles behalve werkbaar is voor ons Beheerders.
Heel jammer. Extra handelingen zijn nu dus telkens nodig met rechtermuisknop.

Martique
CONTRIBUTOR **
door Martique

Wat mij betreft is deze verandering absoluut geen verbetering

Eline Raben
CONTRIBUTOR *
door Eline Raben

Wij ervaren deze wijziging helaas ook niet als een verbetering. Wij staan zeker open voor aanpassingen/verbeteringen maar dit vertraagt juist alleen maar onze werkzaamheden. Graag zien wij het onderscheid tussen medewerker en professional. 

door Govers Salaris Consultancy

Voor ons en de klant is dit ook geen verbetering! 

Joyce Kievit14
CONTRIBUTOR ***
door Joyce Kievit14

Deze verandering is echt geen verbetering helaas.

Graag terugbrengen naar de oude situatie of per gebruiker/rol kunnen instellen.

Jolanda van Logten
CHAMPION *
door Jolanda van Logten

Voor ons als salarisadministrateurs en Functioneel beheer is dit ook niet fijn werken en zeker geen verbetering! 

Iemke
CONTRIBUTOR ***
door Iemke

Totaaaal geen verbetering. Graag terugbrengen naar de oude situatie.

Sandra Klomp_
CONTRIBUTOR **
door Sandra Klomp_

@Lotte van Dijk , bedankt voor je onderbouwing.

Het nadeel is ook dat er in sommige modules geen home button zit, bijvoorbeeld template beheer.

Wellicht kan die dan wel in ALLE modules aangebracht worden, zodat je tenminste altijd terug kan als je een nieuwe module niet in een nieuw venter hebt geopend.

R Karssen
CONTRIBUTOR ***
door R Karssen

Zoals Sandra Klomp al aangaf zitten er in sommige modules geen Home button en je kan dan alleen terug naar de Home pagina door opnieuw in te loggen.

Zeker als je bezig bent met het maken van templates en je wil het testen of het er goed uitkomt is dit geheel niet werkbaar.

Voor de professionals, die elke dag op meerdere modules aan het werk zijn, is dit echt niet werkbaar.

Als deze wijziging gedaan is omdat managers en medewerkers het beter vinden dan is dat wel een raar besluit. Zij werken steeds meer met de app en dus minder in Mijn Youforce op de laptop.

De oplossing voor mijn is dan maar om meerdere malen Mijn Youforce op te starten in de browser om zo makkelijk te kunnen switchen tussen de verschillende modules.

Hanneke Wiersma
CHAMPION **
door Hanneke Wiersma

Onze professional collega's zijn niet blij met deze wijziging. Graag terugdraaien zodat bij een klik op een module er automatisch een nieuw tabblad opent.

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk

Hallo @Sandra Klomp_ en @R Karssen 

Templatebeheer opent vanaf nu in een apart tabblad en heeft ook het bijbehorende icoon. Mijn excuses dat dit onderdeel eerder over het hoofd is gezien.

@R Karssen, je gaf aan dat veel gebruikers de app gebruiken. Dat klopt zeker voor een deel van de processen. Tegelijkertijd zijn er nog veel klanten die gebruikmaken van processen in Self Service of Flex Benefits, en die zijn op dit moment niet beschikbaar via de app. Voor zaken zoals het doorvoeren van een contractwijziging zijn medewerkers en managers dus nog steeds aangewezen op de desktopversie.

Als we kijken naar het aantal dagelijkse logins in Mijn Youforce, zien we dat dit nog steeds substantieel is. Het zou daarom te kort door de bocht zijn om te stellen dat medewerkers en managers voornamelijk via de app werken.

Lotte van Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte van Dijk

Beste allen,

Dank voor jullie betrokkenheid en uitgebreide feedback. Ik ben zeker bereid om mee te denken over mogelijkheden om onderscheid te maken voor professionals, gezien daar bredere behoefte aan is. Wel vergt dit nader onderzoek en zal het dus niet direct op korte termijn opgelost zijn.

Om het voor iedereen werkbaar te houden, wil ik het onderwerp hierbij afsluiten.
Nogmaals het vriendelijke verzoek om hiervoor een idee aan te maken in het ideeënportaal. Daar kun je dan op reageren en stemmen, zodat we goed inzicht krijgen in de behoefte.