Mijn Communities
Help

Stapsgewijze uitfasering Report Builder

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎19-09-2023 15:59 door Chris van den Berg VISMA )

Vorig jaar hebben we Youforce Reporting geïntroduceerd en we zijn blij dat elke maand meer gebruikers actief zijn in onze nieuwe rapportagetool. We zien dat jullie veel rapporten bouwen en krijgen positieve feedback over de snelheid, de moderne look & feel en de gebruiksvriendelijkheid. Dit betekent ook dat we langzamerhand de eerste stappen zetten op weg naar de uitfasering van de vertrouwde Report Builder omgeving.

Waarom stoppen we met Report Builder?

HR wordt steeds meer data gedreven en we beseffen het belang van goede rapporten voor het nemen van tactische en strategische beslissingen. We willen daarom garanderen dat jullie zowel nu als in de komende jaren beschikken over moderne, snelle en gebruiksvriendelijke rapporten. Report Builder is een applicatie van Microsoft waar we de afgelopen twaalf jaar met veel plezier mee hebben gewerkt. Microsoft is echter gestopt met de ondersteuning van bepaalde onderdelen die de basis vormen van jullie huidige rapporten. Voor een toekomstbestendige oplossing hebben we besloten Youforce Reporting te ontwikkelen. De nieuwe oplossing is wederom gebaseerd op de technologie van Microsoft en maakt gebruik van het Power BI.   

Hoe nemen we afscheid? 

We nemen stapsgewijs afscheid van Report Builder. Dit houdt in dat we elk model afzonderlijk uitzetten zodat we gezamenlijk over kunnen stappen naar Youforce Reporting. Voor elk model dat we uitfaseren, organiseren we een webinar waarin je ziet hoe je dit inricht in Youforce Reporting. In de onderstaande afbeelding vind je een tijdlijn met alle webinars en de deadlines van Report Builder.

 

ChrisvandenBerg_0-1695131930362.png



Wat betekent dit concreet?

Het eerste model dat we uitfaseren is verlof. Dit betekent dat je vanaf oktober alle rapporten waar het verlof model in zit:

  • In Report Builder niet meer werken. Deze rapporten geven dan een foutmelding.
  • Alleen nog maar kan bouwen en weergeven in Youforce Reporting

 

Let er dus goed op dat alle benodigde rapporten voor die tijd beschikbaar zijn in Youforce Reporting!

 

Op 16 mei vindt  hiervoor een webinar plaats en laten we je stap voor stap zien hoe je  in Youforce Reporting nieuwe verlof rapporten bouwt en als de tijd dat toelaat ook dashboards. 



Hulp nodig?
Natuurlijk gaan wij jullie daar bij helpen, wat zijn de mogelijkheden?

 

  1. Bekijk alle documentatie op de community. Hier vind je 
  2. Schrijf je hier in voor het webinar over verlof / De inschrijving is binnenkort beschikbaar
  3. Heb je hulp nodig bij het overzetten van je rapporten, dien dan een consultancy-aanvraag in. Dien je de aanvraag in voor 1 juni, dan kunnen wij ondersteuning bij het overzetten van de verlof rapporten naar Youforce Reporting garanderen.

 

Overige informatie:

UPDATE - Overstap van Report Builder naar Youforce Reporting 

Vanaf 1 December - Klassieke rapporten alleen via Youforce Reporting! 

 

9 Opmerkingen
Michiel_Kootker
CHAMPION *
door Michiel_Kootker

Als ik de tijdslijn hierboven zie, zal de toegang tot de klassieke rapporten binnenkort al alleen via Youforce Reporting mogelijk zijn.

Voor de autorisatie van deze rapporten, maken we nu gebruik van mappen. Deze zie ik niet terug bij Youforce Reporting. Ik kan wel afzonderlijke Best Practice rapporten toekennen aan gebruikersgroepen, maar wat doe ik met de bestaande Report Builder rapporten? Ik vind daar niets over terug. 

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Chris van den Berg hoe moet ik het blok '31 jan 2024 Klassieke rapporten aanpassen alleen mogelijk in YF Reporting' lezen? Kunnen er vanaf die datum helemaal géén wijzigingen meer worden uitgevoerd in de Report Builder, dus voor geen enkel onderdeel meer? 

Anja Brouwer1
CHAMPION **
door Anja Brouwer1

Ik was in de veronderstelling dat je de klassieke rapporten alleen kan bekijken in Youforce Reporting en niet aanpassen. Tenminste ik heb de optie bewerken niet bij de klassieke rapporten.

SuzanneG1
CONTRIBUTOR ***
door SuzanneG1

Voor mij is het ook nog even niet helemaal duidelijk op welke wijze de 'klassieke rapporten' gebruikt kunnen worden. Ik heb ook alleen de optie bekijken. Momenteel nog bezig met de op eigen netwerk schijf opgeslagen rapporten over te zetten naar Youforce Reporting. Hiervoor ben ik query's aan het aanpassen om toch selecties te kunnen uitvoeren, wanneer je alleen de optie bekijken voorhanden is. Tot welke datum is dit nog mogelijk. Staat in de tijdlijn tot april/mei 2023 ongeveer. 

door Chris van den Berg

@Michiel_Kootker de toegang tot de klassieke rapporten via de huidige tegel via de bovenste link op de tegel komt dit jaar te vervallen inderdaad. Dit moet gepaard gaan met de lancering van Mijn Youforce. Daar zit nog wat onduidelijkheid in wat betreft datum, dus daar gaan we zsm meer over communiceren.

De mappenstructuur in Report Builder vind je terug in Youforce Reporting met de labels. Iedere map heeft een eigen label in Youforce Reporting. Door hierop te klikken vind je de rapporten die daaronder vallen.

Alle autorisaties rondom Report Builder rapporten blijven gewoon werken op de bekende manier en de huidige tegel.

@FBB Zorgboog dat klopt. Daarna is het niet meer mogelijk om report builder rapporten te maken of aan te passen.

@Anja Brouwer1 je hebt in youforce reporting geen 'knoppen' om de report builder rapporten aan te kunnen passen. Je kunt ze natuurlijk via de huidige weg bewerken in report builder zelf. Zoals het altijd heeft gewerkt.

@SuzanneG1 Het aanpassen van rapporten in report builder kan t/m 31 januari 2024. Het bekijken van report builder rapporten (query, berekende velden ect.) kan tot aan het moment dat report builder er helemaal uitgaat. Dit is namelijk nodig voor het ombouwen. Vanaf 31 januari 2024 kan dit ook nog steeds, alleen kun je dan geen wijzigingen meer maken.

Bedankt voor jullie vragen. Ik ga ook kijken of ik dit nog beter in het artikel kan verwerken!




Monique80
CONTRIBUTOR ***
door Monique80

@Chris van den Berg Is al duidelijk hoe laat de webinar over verlof op 16 mei wordt gegeven? Ik zie dat je nog niet kunt inschrijven.

door Chris van den Berg

Dat kan inmiddels via deze link:

Starten met Youforce Reporting verlof - Visma | Raet (vismaraet.nl)

 

 

Ik zal er nog even een apart artikel voor maken

marieke vlastuin
CONTRIBUTOR **
door marieke vlastuin

Kunnen de Verlofrapporten 404 en 405 ook overgezet worden naar YF reporting ?

Angelique
CONTRIBUTOR ***
door Angelique

@Chris van den Berg, is het ook bekend tm wanneer je oude rapporten kunt inzien? Het gaat dan niet om wijzigingen aanbrengen. In bovenstaand bericht geef je aan tm moment dat geheel report builder eruit gaat. Is het bekend wanneer dit is?