Mijn Communities
Help

2e Algemene update PD HR Self Service 14-11-2022

door Daniel_van_Bendegem

Dit is de tweede update vanuit PD. Deze keer hebben wij minder te delen, ik heb het daarom in 1 bericht geplaatst. Graag hoor ik of ik deze tekst beter in 2 delen had kunnen opsplitsen zoals vorige keer. Dan zal ik weer 1 tekst maken voor de projecten en 1 tekst voor de SLA meldingen. Mochten er andere vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

 

Business Split

Zoals in dit bericht besproken zijn wij bezig met de business split. Afgelopen weken zijn meerdere componenten gedupliceerd. Inmiddels is de business split al goed op weg. Ook komende 2 weken zullen wij hier aan werken. Wij verwachten aan het eind van de maand de split te kunnen realiseren.

 

Performance en Stabiliteit / Azure.

Wij zijn nog bezig met het optimaliseren van hoe Self Service op Azure draait. Afgelopen 2 weken hebben wij nog een aantal verstoringen gehad die ook de performance van Self Service heeft aangetast. Wij hebben contact gelegd met Microsoft en een Azure expert heeft ons bijgestaan. Na analyse hebben wij de capaciteit voor zowel Beaufort als Educatie verhoogt. Beaufort is van 20 naar 24 vCores gegaan. Educatie is van 6 naar 8 vCores gegaan. Deze vCores bepalen onder andere hoeveel capaciteit wij aan kunnen.

 

Bad query plan

Wij hebben afgelopen weken een aantal storingen gehad. Een aantal van deze storingen had te maken met een “Bad query plan”. Een query plan is de manier waarop een query wordt uitgevoerd op de database. De server probeert zelf te bepalen wat de meest effectieve manier is. Dit wordt telkens een klein beetje aangepast om de meest effectieve manier te vinden. Dit kan ook leiden tot een query die minder goed werkt.

 

Afgelopen week hebben deze wijzigingen geleid tot een query die niet goed werkt. Wij hebben dit aangepast en gezorgd dat voor verschillende processen een query plan wordt gebruikt waarvan wij weten dat deze goed loopt. Hierdoor zullen deze query’s niet meer vastlopen. 

 

Corrupt service instance

Wij hebben ook te maken met een aantal verstoringen op de Azure Servers. De servers raken soms corrupt, wij zijn nog met Microsoft in overleg waarom dit gebeurd. Een deel hiervan wordt opgelost door het verhogen van de capaciteit zoals hierboven besproken. Maar wij hopen ook nog andere aanpassingen te kunnen doen.

 

Unknown Error Declaraties

Afgelopen weken hebben sommige klanten de melding gekregen “Unknown error appeared while saving the information”. Dit kwam omdat de server "out of memory" raakte nadat deze te lang heeft gedraaid. We zijn aan het onderzoeken hoe we dit kunnen voorkomen. Het opnieuw starten van de server lost de problemen op. Een mogelijke oplossingen zal zijn om de servers regelmatig te herstarten zodat deze error niet meer kan ontstaan. Ook dit wordt samen met de Microsoft Azure expert besproken en onderzocht.

 

4ME onderhoudt

Vanaf vrijdag 25-11-2022 18:00 uur tot en met maandag 28-11-2022 24:00 uur vind er groot onderhoud in 4ME plaats. Hierdoor zal het niet mogelijk zijn om meldingen te maken in het 4ME ticket systeem. Dit zal voor alle producten binnen Visma gelden. Hierover komt binnenkort meer informatie vanuit Visma.

 

Autorisatie berekening

Afgelopen week hebben wij het inlog proces aangepast. Afhankelijk van de hoeveelheid autorisaties die een medewerker heeft kan dit proces langer duren. Om dit zichtbaarder te maken voor de medewerker is er een extra scherm toegevoegd. Zie hiervoor dit release bericht. Deze wijziging is gemaakt om het inlog proces te verbeteren. Dit zal ook een positief effect hebben op de performance.

 

SLA meldingen

Bij vervanging kan een medewerker niet meer geselecteerd worden. (alle klanten)

Deze melding is al eerder gemaakt in dit bericht. Helaas is het niet gelukt om dit afgelopen 2 weken op te lossen. Wij gaan hier deze sprint mee verder. Originele bericht;

 

Momenteel is er een bug waardoor een reguliere medewerker niet meer geselecteerd kan worden voor vervanging. Deze bug komt voort uit een release die eerder is gedaan. Tijdens deze release hebben wij de filters voor vervanging aangepast zodat inactieve medewerkers niet meer geselecteerd konden worden. Het was de bedoeling dat alle actieve medewerkers getoond werden, zowel de managers als reguliere medewerkers. Helaas zijn de filters te strak afgesteld waardoor alleen nog maar actieve managers geselecteerd kunnen worden. In deze sprint zullen wij de filters weer aanpassen zodat de actieve medewerkers weer geselecteerd kunnen worden.

 

Werkpatroon (Beaufort)

Voor het werkpatroon hebben wij aanpassingen gedaan. Dit is een functionaliteit die al langer niet (goed) heeft gewerkt. Wij hebben dit werkpatroon formulieren aangepast. Deze kunnen nu weer gebruikt worden om het werkpatroon door te zetten naar HR Core.