Mijn Communities
Help

Self Service wordt steeds mooier

door Christiaan Sluis

Wij hebben de uitdaging opgepakt om Self Service qua uiterlijk meer gelijk te trekken met onze nieuwe modules. Dit doen wij omdat wij vanuit gebruikers feedback krijgen dat zij grote verschillen zien. Deels is dat natuurlijk de bedoeling, omdat ieder proces zijn eigen doel en daarmee ook context heeft. Waar andere modules zich richten op standaardisatie en een soepele gebruikerservaring, biedt Self Service waarde in de complexiteit en vrijheid waarmee jullie als organisatie vrijwel alle HR processen kunnen digitaliseren.

De gebruikerservaring wordt voor een groot deel beïnvloed door de (eigen) inrichting van processen, maar onze weergave heeft hier ook een rol in. De komende periode zullen we diverse aanpassingen doen om, binnen de context van ons systeem, dit meer consistent te maken. De aandacht ligt daarbij op de grootste groep gebruikers die doorgaans ook het minste kennis van het systeem hebben: de medewerkers. Ook voor (nieuwe) managers en professionals kan er winst behaald worden. Met het oog op frequentie is ons focusgebied op de behandeling van taken en processen (workflows).

Deze verbeteringen worden op diverse vlakken zichtbaar: meer uniformiteit met knoppen, kleuren, lettergrootte en hiërarchie van het scherm. Maar ook de benutting van de ruimte in het scherm, de relevantie van data en de navigatie binnen Youforce. Onder de laatste noemer hebben wij de nieuwe navigatiebalk toegevoegd waarmee de gebruiker makkelijk terug kan naar Mijn Youforce, wat ook de basis legt voor het binnen 1 tabblad werken.

Daarbij werken wij zoals gebruikelijk iteratief: zodra een deel af is, zullen wij dit uitbrengen. Dat levert meer kleine wijzigingen op in plaats van de ene op de andere dag een hele grote wijziging. Dit beter behapbaar, veiliger en geeft de mogelijkheid om tussentijds al inzicht te vergaren. Vandaag zullen wij de eerste release doen.

Als beheerder hoef je hier in principe niets voor te doen, maar de kans is groot dat je met de wijzigingen wel ziet wat er in je eigen inrichting nu nog mooier kan, bijvoorbeeld op het gebied van infoblok types.

22 Opmerkingen
Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Raymond_de_Rozario

Hoi @Christiaan Sluis ,

Heel erg mooi dat jullie blijven door ontwikkelen en eenzelfde "look 'n feel" te creëren binnen het geheel. Komen jullie ook ruim van te voren uit met een voorbeeld van de wijzigingen? Dit zodat de beheerders van de organisatie kunnen bepalen hoe zij dit naar de medewerkers moeten/willen communiceren. Dit om "paniek" te voorkomen wanneer een knop van links naar rechts verschuift en medewerkers niet meer verder kunnen.

door Christiaan Sluis

Hoi @Raymond_de_Rozario,

Voor de volgende wijzigingen streef ik er inderdaad naar om dit verder vooraf te communiceren. Vaak zijn dit kleinere wijzigingen die zichzelf wijzen, zoals de kleur van een knop.

door Rianne van der Linden

@Christiaan Sluis  Inmiddels zien we inderdaad dat bepaalde knoppen van kleur zijn gewijzigd. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom dit niet 's avonds kan plaatsvinden. Wij hebben inmiddels diverse medewerkers gesproken die tijdelijk inlogproblemen hadden in Self Service. 
Dat betekent dus frustratie voor die medewerkers en extra werk omdat zij gaan bellen en die telefoontjes netjes behandeld moeten worden. Wanneer een dergelijke release in de avonduren gedaan zou worden, dan beperk je dit tot een minimum. 

door Christiaan Sluis

@Rianne van der Linden,

Deze impact was niet voorzien en zou anders inderdaad buiten kantooruren zijn gedaan. Wij zoeken naar de oorzaak.

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR ***
door Raymond_de_Rozario

Hoi @Christiaan Sluis ,

De kleur van een knop is misschien niet zo spannend, maar wij hebben soms te maken met gebruikers die niet zien dat een knop is verplaatst van rechts naar links, of dat de zoekoptie een ander vergrootglas heeft gekregen 😉

PaulaPieper
CHAMPION *
door PaulaPieper

Ik heb nu het probleem dat de knop Nieuwe distributie Regel in de workflowdefinitie (voor het versturen van een email) niet meer reageert. Ik weet niet of dat te maken heeft met het feit dat deze nu groen is (lijkt me niet), maar is wel een groot probleem. 

Zijn er meer die hier last van hebben? Ik zal ook een ticket aanmaken voor de Servicedesk

Ralph
CHAMPION ***
door Ralph

Mij valt op dat door de aanpassing (althans ik heb geen andere verklaring) de "tekst voor / tekst na"  op formulieren niet meer goed wordt weergeven. De prompts <b>, <br>, <u>, <font color> etc etc worden niet meer vertaald naar de juist weergave maar nu als platte tekst weergegeven. Dat is nogal een dingetje want dat heb ik op heel veel formulieren toegepast. Ziet er nu niet uit!

Ralph_0-1737712287166.png

Mij valt op dat door de aanpassing (althans ik heb geen andere verklaring) de "tekst voor / tekst na"  op formulieren niet meer goed wordt weergeven. De prompts <b>, <br>, <u>, <font color> etc etc worden niet meer vertaald naar de juist weergave maar nu als platte tekst weergegeven. Dat is nogal een dingetje want dat heb ik op heel veel formulieren toegepast. Ziet er nu niet uit!

Ralph_2-1737712313425.png

Ralph_3-1737712313427.png

door Christiaan Sluis

Hoi @PaulaPieper,

Dat probleem ervaar ik niet als ik het probeer. We zullen op basis van je ticket kijken of we kunnen vinden waarom jij hier wel last van hebt.

@Ralph Dat staat los van deze aanpassingen en werken wij hard aan om dit zsm op te lossen.

door Bart Kok - Gemeente Venlo (Bijgewerkt ‎26-01-2025 20:06 door Bart Kok - Gemeente Venlo )

Hoi @Christiaan Sluis,

Mooie ontwikkeling. De look and feel ziet er een stuk beter uit. Top! Wat wij wel zien is dat de icoontjes van het infoblok type 'Warning' en 'Info' voor de weergave infoblok niet op alle plekken in het formulier dezelfde grootte hebben. Zie printscreens:

BartKokGemeenteVenlo_1-1737918123624.png

BartKokGemeenteVenlo_0-1737918075515.png

door Christiaan Sluis

Hoi @Bart Kok - Gemeente Venlo ,

Dankjewel voor de feedback. Zou je dit in een ticket willen zetten zodat er de nodige details bij kunnen, zodat we beter kunnen achterhalen waarom dit zich voordoet? Dan hebben we het over het Inrichtingsrapport en de betreffende formulieren/rubrieken als startpunt.

Marianne Hiemstra
CONTRIBUTOR ***
door Marianne Hiemstra

Wij maken al ruim anderhalf jaar gebruik van een robot die voor ons de aanvragen van het verlof bekijkt of er voldoende saldo is.

Deze werkt nu niet meer omdat jullie de layout en schermen hebben aangepast. Heel vervelend want nu krijgen we weer veel minstanden op het verlof.

We moeten nu een nieuwe robot laten bouwen wat kosten met zich meebrengt. Aangezien ik lees dat er nog meer gaat veranderen kunnen we die nieuwe robot nog niet laten bouwen want dan loopt die ook vast.

Enig idee wanneer jullie wijzigen klaar zijn? 

Verlof in de app is voor ons voorlopig geen oplossing ivm verschillende goedkeuringsmogelijkheden.

@Christiaan Sluis  Ik krijg van één van onze PSA-medewerkers de volgende opmerking: 

Ik weet niet of jullie het al meer hebben gehoord, maar ik vind de strepen die nu in self service te zien zijn niet prettig. Doet mij denken aan een testbeeld van de tv of aan een migraine met aura, want dan zie ik ook van dat soort strepen. Kan dat nog anders?

door Christiaan Sluis

@Marianne Hiemstra Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar voor ons ook heel lastig in te schatten waar robots draaien en wat ze doen.  We zijn hier de komende weken nog wel mee bezig. Sommige verbeteringen hangen van elkaar af, dus ik kan nog geen planning geven.

@Rianne van der Linden Jammer dat zij dit zo ervaart. Deze stijl voor tabellen (vooral nuttig bij meerdere kolommen) is een standaard ontwerp wat binnen Visma en Visma | Raet wordt toegepast. Dat is ontstaan uit onderzoek en gebruikerservaringen. Wij zijn daarom ook niet van plan om dit anders te maken of het "schakelbaar" te maken, omdat dit veel extra complexiteit met zich mee brengt.

Marcel Bouman
CHAMPION ***
door Marcel Bouman

@Christiaan Sluis ik sluit me aan bij de opmerking van @Bart Kok - Gemeente Venlo over de verschillende groottes van de icoontjes info,  warning en dergelijke. Dat ziet er erg onduidelijk en niet netjes uit.

Daarbij zie ik ook dat de '*' voor verplichte velden nu vóór de prompt staat in plaats van erachter. Dat maakt het erg onduidelijk, want dat lijkt op een aandachtsbolletje/-streepje, waardoor niet-verplichte velden minder opvallen. Ik zou de '*' weer achter de prompt willen zien.

MarcelBouman_0-1738072018886.png

@Christiaan Sluis  Eens met alle bovenstaande opmerkingen. Toevoeging op de opmerking van @Bart Kok - Gemeente Venlo  Wanneer je info blok van het type "Warning" wat langer is, dan ziet het icoontje er een beetje vreemd uit (locatie en afmeting). 

RiannevanderLinden_0-1738074068862.png

Heb voor nu het type Warning maar even weggehaald en teruggezet naar een Default infoblok. 
Ik vind de kleurstelling ook niet echt fraai, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. 

Rianne

door Christiaan Sluis

Hoi allen,

Intussen hebben wij het ticket van @Bart Kok - Gemeente Venlo ontvangen en gaan wij kijken wat wij hier mee kunnen doen. Uiteindelijk is het niet wenselijk om hele epistels in de infoblokken te plaatsen en wij kijken naar een beter alternatief, maar meerdere regels of bepaalde opmaak moet natuurlijk wel gewoon blijven werken.

@Marcel Bouman Dit is bewust gedaan conform een ontwikkelde richtlijn voor de UI. Deze wijziging stond ook beschreven in de release.

Dat gezegd hebbende, ben ik wel heel blij met jullie feedback. Dat geeft mij meer om mee te werken dan alleen mijn persoonlijke mening en de richtlijn aan de andere kant. Het is een beetje schipperen tussen uniformiteit en het erkennen van contextuele waarde. Het rode sterretje ter indicatie dat iets verplicht is, komt ook beter tot zijn recht in nieuwe processen waar de labels/prompts boven de invoervelden staan. Maar die opzet van een formulier zou in Self Service niet wenselijk zijn omdat je dan hele lange formulieren krijgt.

Marcel Bouman
CHAMPION ***
door Marcel Bouman

@Christiaan Sluis dank voor je reactie. Het staat inderdaad beschreven in de releasenotes, maar dat betekent niet dat ik er enthousiast over ben ;). 

Voor de duidelijkheid: ik juich het toe dat er ook in de UI wijzigingen worden doorgevoerd waarmee de beleving voor de gebruiker nog beter zou moeten worden. Maar ik betwijfel of die beleving met een aantal van de recente aanpassingen beter wordt. Het plaatsen van de '*' vóór de tekst vind ik erg onduidelijk, en herken ik ook niet van andere portalen (die ik zakelijk en privé gebruik). 

Wat betreft de infoblokken: uiteraard maken we daar gebruik van om informatie aan onze gebruikers over te brengen. En dat is soms één zin, maar kan ook een langere tekst zijn. En of dat "wenselijk' is zoals je schrijft is vooral te bepalen door ons als klanten; wij maken gebruik van de functionaliteiten die worden aangeboden.

Er komen best wat reacties op deze release. Vraag: is er voor deze aanpassingen een gebruikers- en behoeftenonderzoek gehouden onder klanten en gebruikers? M.a.w. past iedere aanpassing wel bij een praktijksituatie, zijn ze logisch en gebruiksvriendelijk, en zijn ze überhaupt wel gewenst?

door Christiaan Sluis

Hoi @Marcel Bouman,

Omdat bij deze wijzigingen een bepaalde richtlijn goldt, hebben wij zelf inderdaad bepaald wat wenselijk/haalbaar was. Voor de toekomstige wijzigingen die een ander karakter hebben, zal ik een open uitnodiging plaatsen zodra de ontwerpen rond zijn.

Marcel Bouman
CHAMPION ***
door Marcel Bouman

@Christiaan Sluis dat is heel fijn. Voor de duidelijkheid: ik heb dit onderwerp ook voorgelegd aan onze CSM-er en Servicemanager. Het raakt namelijk ook de beleving en begrip bij onze eindgebruikers nogal, en ik heb daarbij ook aangegeven dat een wijziging in de UI in Self Service heel anders wordt getoond dan de nieuwere modules, zoals bijvoorbeeld declaraties en verzuim. Dus dit 1-op-1 naar Self Service overnemen vind ik niet bij alle wijzigingen "gelukkig". 

Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

Jo-lean
CHAMPION *
door Jo-lean

Goedemorgen @Christiaan Sluis,

Mooi dat de look and feel van Self Service wordt aangepakt!

Alleen word ik er als beheerder niet heel blij van dat nu bij de formulierinrichting direct de hele infotekst zichtbaar is. Hierdoor moet ik opzij gaan schuiven om te kijken of een veld op input, read only of hidden staat voor een gebruiker. Hoorde dit ook bij de verbeteringen?

Groet Jolien 

Marianne Hiemstra
CONTRIBUTOR ***
door Marianne Hiemstra

Ik word ook niet blij van het feit dat ik helemaal naar rechts moet schuiven voor input/hidden/read only. Dit graag weer terugzetten.

door Robert Kuijpers

Goedemorgen @Jo-lean @Marianne Hiemstra 

Dankjewel voor de feedback. Zou je hiervoor een ticket willen aanmaken met daarin de print screens zodat we kunnen achterhalen waarom dit zich voordoet? Alvast dank.