Mijn Communities
Help

Nieuw: Automatische afstemming van batchbetalingen

door Kai Lin Kloet (Bijgewerkt ‎28-02-2025 09:45 door Kai Lin Kloet VISMA )

Gebruik je in eAccounting betalingsbestanden voor je inkoopfacturen of stuur je ze direct naar de bank? Afhankelijk van je bankcontract kan de uitbetaling in één keer als totaalbedrag van je bankrekening worden afgeschreven.

Voorheen moest je een batchbetaling of verzamelbetaling in Kas- en banktransacties handmatig afstemmen met alle inkoopfacturen binnen de betaalbatch. Sinds de laatste update van eAccounting stemt het systeem deze facturen automatisch af.

Hoe werkt het?

eAccounting controleert de openstaande facturen van het betalingsbestand aan de hand van de referentie van de banktransactie. Komt de batchbetaling exact overeen met het totaal van de openstaande inkoopfacturen? Dan stemt eAccounting de batch automatisch af en markeert het de facturen als betaald.

Wanneer er in betalingsbestanden facturen met verschillende betaaldatums zijn opgenomen, zullen de transacties ook automatisch worden afgestemd. Per deelbatch wordt een kenmerk gegenereerd dat je terugziet in de referentie van de bijbehorende banktransactie. Als het totaalbedrag van die transactie overeenkomt met de openstaande posten van die datum uit het betalingsbestand, kan er automatische afstemming plaatsvinden.

2025-01-30 09_45_58-Kas- en banktransacties.png

Dit bespaart veel tijd, omdat facturen automatisch worden afgestemd en je ze niet meer handmatig hoeft af te letteren.  

We horen graag jouw feedback over deze nieuwe functies en werken intussen voortdurend aan verdere verbeteringen voor eAccounting!

2 Opmerkingen
Duco Schilstra
CONTRIBUTOR *
door Duco Schilstra

Hallo @Kai Lin Kloet,

Ik ben (was) erg enthousiast van deze functie, ik vond het mi. niet meer dan logisch dat dit automatisch moest kunnen.

Maar nu met laatste aanpassing van ws de ING Premium bankkoppeling is het automatisch afstemming weer verdwenen.

Uit één geëxporteerd betalingsbestand d.d. 11 februari is onderstaande deelbatch wel automatisch afgestemd:

Scherm­afbeelding 2025-03-13 om 15.03.52.png

Een volgende deelbatch met een betaaldatum na nieuwe bankkoppeling gaat niet meer automatisch:

Scherm­afbeelding 2025-03-13 om 14.58.38.png

Graag hoor ik of de automatische afstemming weer teruggebracht gaat worden in eAccounting.

Met vriendelijke groet,

Duco Schilstra

door Kai Lin Kloet

Hallo @Duco Schilstra,

Dank voor je reactie, leuk dat je enthousiast bent over onze nieuwe feature! De issue die je beschrijft, hebben wij ook zelf getest om te kijken wat er precies fout gaat. Alleen komen wij niet op hetzelfde resultaat uit en blijft het mogelijk om automatisch af te stemmen met de ING koppeling. Mocht je dit in de toekomst weer tegenkomen, trek dan even aan de bel. Dan gaan we verder op onderzoek om dit te verhelpen ;). 

Met vriendelijke groet,

Kai Lin