Mijn Communities
Help

Let op: vanaf 3 oktober is de nieuwe betaalservice standaard

door sanderdercksen (Bijgewerkt ‎06-10-2022 09:48 door Tamara Jonkers VISMA )

Vanaf 3 oktober 2022 vervangt de nieuwe betaalservice de oude betaalservice. Het is dan niet meer mogelijk om betalingen met de oude betaalservice te verwerken. In dit bericht leggen we u uit hoe u eenvoudig zelf overstapt naar de nieuwe betaalservice. Daarnaast geven we antwoord op veelgestelde vragen.

 

Wat betekent dit voor u?

Met de nieuwe betaalservice verwerkt u betalingen nog makkelijker. Het activeren van de service is heel eenvoudig. In deze video laten we u graag zien hoe u dit doet.

 

Werken met de nieuwe functionaliteit

In het pdf-document Werken met de nieuwe betaalservice in Visma.net leest u handige informatie over het activeren van de betaalservice en het werken met de nieuwe functionaliteit. 

 

Heeft u nog vragen?

In de veelgestelde vragen hebben we vragen en antwoorden over de nieuwe betaalservice op een rij gezet. Kijk eerst of uw vraag hierbij staat zodat u weer snel aan de slag kunt.

 

10 Opmerkingen
Shelley
CONTRIBUTOR *
door Shelley

Ik heb de handleiding gevolgd tot en met pagina 6, rollen toegekend en daarna 'toegang geweigerd'. Weet jij wat de oorzaak hiervan kan zijn?  Alvast dank

door Tamara Jonkers

Beste Shelley,

 

Wanneer je de opmerking 'Toegang geweigerd' krijgt, kan het zijn dat de cookies voor Visma.net nog niet zijn ingeschakeld. Deze zijn nodig om goed met het nieuwe Betalingen Verwerken scherm te kunnen werken. De stappen om cookies toe te staan verschillen per browser, hier vind je een uitleg voor de meest voorkomende browsers.

lyanne corbiere
CONTRIBUTOR *
door lyanne corbiere

Hoi, 

 

Wij hebben de rollen inmiddels toegekend. Alleen krijgen wij de volgende opmerking: Ontbrekende bankkoppeling in autopay. Wij hebben geen bankkoppeling voor deze bedrijven en willen deze ook niet. Wat moeten we doen met de opmerking? Heeft iemand anders hier al ervaring mee? 

 

Met vriendelijke groet, Lyanne 

door Roland van Belle - Consolit (Bijgewerkt ‎26-09-2022 14:15 door Roland van Belle - Consolit PARTNER )

@lyanne corbiere je moet altijd een bankkoppeling aanmaken in AutoPay. Je moet voor de bankrekening waar je geen directe bankkoppeling mee wilt dan kiezen voor Handmatige verbinding. De melding geeft aan dat er geen AutoPay agreement aanwezig is. Deze moet er dus wel zijn.

 

Zie onderstaande stappen om dit in te richten:

De inrichting gaat als volgt:

  • Open het onderdeel AutoPay
  • Selecteer rechtsbovenin de juiste context (administratie)
  • Kies de tab Administratie
  • Kies Nieuwe bankkoppeling

Aanvullende stappen voor nieuwe bankkoppeling:

  • Selecteer de methode:
    • Automatische bankverbinding: Nadat de bank wordt geselecteerd verschijnt in het blauwe veld aan de rechterkant het serienummer. Na het klikken op volgende wordt de site van de bank geopend waar de aanmelding verder kan worden voltooid.
    • Handmatige verbinding: Selecteer de bank en kies Volgende
  • Vul de gegevens in en kies Volgende
  • Kies de gewenste services.
    • Services met de term Handmatige zijn voor de handmatige uitwisseling;
    • Services Uitgaande betalingen en Bank downloads zijn voor de directe bankkoppeling.
  • Kies Opslaan

Voor elke bankrekening moeten deze stappen opnieuw worden uitgevoerd.

 

LET OP: zorg ervoor dat in de bankkoppeling de optie buitenlandse betalingen groeperen NIET is gemarkeerd.

RolandvanBelleConsolit_0-1664194474286.png

 

Open vervolgens Visma.net ERP en ga naar het venster Bank-/Kasrekeningen. Selecteer de betreffende rekening en vul het IBAN in. Bij het opslaan zou de bankkoppeling geactiveerd moeten zijn, zichtbaar aan de grijze knop bovenin Autopay geactiveerd.

Als dit niet zo is maak het IBAN dan weer leeg en kies Opslaan. Vul vervolgens het IBAN opnieuw in en controleer of Autopay nu wel geactiveerd is. Als je dit niet verholpen krijgt, neem dan contact op met de afdeling support.

door Lennartvanrooij

@lyanne corbiere Als al met de oude betaalservice gewerkt werd dan zou de agreement moeten bestaan.

 

We zien in sommige gevallen dat de verbinding van de bankrekening BOW met Autopay even opnieuw gelegd moet worden. Doe dat als volgt:

  1. Open het venster Bank-/Kasrekeningen en selecteer de betreffende bankrekening (standaard BOW)
  2. Verwijder het IBAN en kies Opslaan
  3. Vul het IBAN nu opnieuw en kies weer Opslaan. Bovenin het venster zou nu in het grijs 'Autopay geactiveerd' moeten staan. 

Daarna zou de foutmelding in de nieuwe Betaalservice niet meer moeten optreden.

Mert
CONTRIBUTOR **
door Mert (Bijgewerkt ‎30-09-2022 09:43 door Mert )

Ik heb de handleiding gevolgd. Na het aanpassen van ''Klassiek betaalproces'' naar ''Nieuw betaalproces'' is toegangsrol ook toegewezen als ''Payment processor''. Hiervan heb ik een mail ontvangen. 

 

Alleen het probleem nu is dat ik de functie ''Betalingen verwerken'' niet meer zie onder het kop crediteuren.

 

Kan iemand mij helpen?

Mert
CONTRIBUTOR **
door Mert

Bovenstaande probleem is opgelost, nadat ik Visma heb uitgelogd en ingelogd. Dit staat niet aangegeven in de video/handleiding dat er uitgelogd en ingelogd moet worden.

 

Vervolgens heb ik een betaalbatch kunnen aanmaken, alleen krijg ik deze niet gedownload. Ik krijg een foutmelding als ik op sepa bestand downloaden klik 

Mert_0-1664525144158.png

 

door sanderdercksen

Hoi Mert, bedankt voor je opmerking over het in- en uitloggen, dat is inderdaad noodzakelijk.

Op de schermafbeelding is de foutmelding niet zichtbaar. Welke foutmelding krijg je precies?

 

Mert
CONTRIBUTOR **
door Mert

Hoi Sander,

 

Ik krijg onderstaande foutmelding 

Mert_0-1664531354782.png

 

Ik heb contact gehad met ARCh-IT en die hebben gezegd dat ik naar downloads moest gaan op mijn PC, en dat ik het bestand gewoon in kon lezen in de bank.

 

door sanderdercksen

Klopt, de waarschuwing is inderdaad een beveiliging van de browser gezien het feit dat er een XML-bestand wordt gedownload. In dit geval kun je inderdaad het bestand gewoon vanuit Downloads ophalen en in de bank inlezen.