Mine produkter
Hjælp

11/10: Ekstrarelease: Sygeferiepenge med AM-bidrag og fritvalgskonto kan gøres ferieberettiget

af Anonymous (Opdateret ‎12-02-2021 21:55 af Thor Lundehoj VISMA )

Sygeferiepenge med AM-bidrag ifølge ny ferielov

Ifølge den nye ferielov skal medarbejdere med feriegodtgørelse have beskattet deres feriepenge løbende, når I anvender FerieKonto. Når I anvender Feriekort er det bruttoferiepenge, og de beskattes på udbetalingstidspunktet. 

 

Udbetaler I sygeferiepenge anvendes nedenstående lønarter alt efter om feriepengene skal til FerieKonto eller Feriekort.

 

Sygeferiepenge med AM-bidrag til FerieKonto

  • 3977 – Sygeferiepenge, input dage og sats hentes fra resultattabel 3977
  • 3978 – Sygeferiepenge, input beløb

Sygeferiepenge med AM-bidrag til Feriekort

  • 3973 – Sygeferiepenge, input dage og sats hentes fra resultattabel 3977
  • 3972 – Sygeferiepenge, input beløb

Husk opsætning af ovenstående lønarter i jeres kontoplan.

 

Udbetaling fra fritvalgskonto kan gøres ferieberettiget

Skal udbetalingen fra fritvalgskontoen være ferieberettiget og er lønarten i lønartskataloget ikke angivet til det, kan du ved hjælp af resultattabellen ændre lønarterne til at være ferieberettigede.

Følgende lønarter:

  • 4437 - Fritvalgskonto udbetaling ved fratrædelse (automatisk)
  • 4438 - Fritvalgskonto udbetaling ved fratrædelse (automatisk)
  • 4443 - Udbetaling af Fritvalgskonto på bestemt tidspunkt af år
  • 4483 - Fritvalgskonto udbetaling med beløb, med saldokontrol

Opret en af følgende værdier på resultattabel FRITVF for relevante løngrupper:

  • 1 - Feriepengene beskattes til FerieKonto
  • 2 - Bruttoferiepengene til Feriekort

Efterregulering af pension af feriepengene

Har funktionærer ifølge overenskomst ret til pensionsbidrag af feriegodtgørelse ved fratræden, skal pensionsbidrag af feriepenge i overgangsåret behandles og indberettes som feriepenge - også selvom funktionæren ikke fratræder. Lønarter til beregning af pension af feriepengene kan oprettes med dato tilbage til 1-9-2019 og der skal efterfølgende køres en efterregulering, som vil foretage korrekt beregning af tidligere perioder. Se lønarterne i Releasedokumentet til Overgangsordningen som kan findes her på Community.

3 Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
af Anonymous

Virkelig dårlig print-bar

af Jesper Thomsen

Hej Else

 

Jeg har lige testet det og få en ganske fin vejl. ud på print. 

 

Det jeg gjorde var at jeg trykket på de 3 små prikker oppe under fanen idebank og derefter finder punktet "udskriftsvenlige side" og derefter så udskriver siden så kommer den ganske fint ud på print. 

 

Jeg håber at dette hjælper dig. 

 

MVH Jesper 

 

Susanne123
CHAMPION ***
af Susanne123

Hej Jesper

 

Jeg er altså enig med Else.

Det er korrekt at man skal gøre som du skriver, men det er stadigvæk ikke særlig godt at printe. Teksten er alt for stor og det er virkelig ikke pænt/venligt. Også derfor jeg tidligere har efterspurgt at f.eks. release dokumenter også ligges på som pdf.