Mine produkter
Hjælp

Et værktøj til bogføring af feriepenge

af Anonymous (Opdateret ‎04-10-2021 12:08 af Helle Valso VISMA )

 

Skal du også i gang med bogføringen?

 

Så skal du være opmærksom på, at der i forbindelse med det nye ferieår er oprettet nye lønarter. Nedenfor ser du en oversigt, over de lønarter som du skal bruge på medarbejdere, der fratræder.

Derudover har vi lavet et bogføringsværktøj, der hjælper dig med at komme rundt om alle tænkelige scenarier ved bogføring af feriepenge ved fratrædelse. På den måde skal du ikke tænke over, hvad du skal bruge. Du skal blot hente og udfylde filen og derefter indlæse den i Visma Løn.

Bogføringsværktøj ligger vedhæftet nederst i artiklen

 

 

Lønartsoversigt
bogføring af feriepenge ved fratrædelse

For funktionærer til bogføring af feriepenge for sidste år, der skal i kontoplan oprettes følgende lønart, afhængig af om det er feriedage eller -timer, Feriekort eller FerieKonto:

 

Fratrædelser af ferie i dage til FerieKonto

  • Lønart 4971 - Bruttoferiepenge SÅ bogføres i debet på resultatopgørelsen (kopi'er lønart 4966)
  • Lønart 4972 - AM-bidrag af feriepenge SÅ bogføres i kredit på balancen (kopi'er lønart 4967)
  • Lønart 4973 - A-skat af feriepenge SÅ bogføres i kredit på balancen (kopi'er lønart 4968)
  • Lønart 4974 - Nettoferiepenge SÅ bogføres i kredit på balancen  (kopi'er lønart 4969)

 

Fratrædelse af ferie i timer til FerieKonto

  • Lønart 4963 - Bruttoferiepenge SÅ bogføres i debet på resultatopgørelsen (kopi'er lønart 4962)
  • Lønart 4972 - AM-bidrag af feriepenge SÅ bogføres i kredit på balancen (kopi'er lønart 4967)
  • Lønart 4973 - A-skat af feriepenge SÅ bogføres i kredit på balancen  (kopi'er lønart 4968)
  • Lønart 4974 - Nettoferiepenge SÅ bogføres i kredit på balancen   (kopi'er lønart 4969)

 

Fratrædelse kontant 

  • Lønart 4963/4971 - Bruttoferiepenge SÅ bogføres i debet på resultatopgørelsen  (kopi'er lønart 4962/4966)
  • Lønart 4972 - AM-bidrag af feriepenge SÅ bogføres i kredit på balancen  (kopi'er lønart 4967)
  • Lønart 4973 - A-skat af feriepenge SÅ bogføres i kredit på balancen  (kopi'er lønart 4968)

 

Fratrædelse af ferie i dage til feriekort

  • Lønart 4971 - Bruttoferiepenge SÅ bogføres i debet på resultatopgørelsen  (kopi'er lønart 4966)
  • Lønart 4987 - Bruttoferiepenge SÅ bogføres i kredit på balancen  (kopi'er lønart 4986)

 

Fratrædelse af ferie i timer til feriekort

  • Lønart 4971 - Bruttoferiepenge SÅ bogføres i debet på resultatopgørelsen  (kopi'er lønart 4966)
  • Lønart 4987 - Bruttoferiepenge SÅ bogføres i kredit på balancen  (kopi'er lønart 4966)

 

 

Du kan læse mere om bogføring i denne vejledning →



Skal vi hjælpe?

Vil du gerne slippe for bogføringen af feriepenge, kan du overlade opgaven til os, hvis du tilkøber vores konsulentassistance.

 

Læs mere om konsulentassistance her →

Eller opret en sag og bestil her →

 

 

4 Kommentarer
PernilleT
CONTRIBUTOR ***
af PernilleT

Tak for det fine regneark vedr . bogføring af ferie ved fratrædelse.

Jeg er godt nok i tvivl hvilken dato er det jeg skal skrive i kolonne E er det 31.08.21  - hvis jeg skal bruge lønarterne i  september 2021 ?

 

der står indsæt  eksisterende kontoplan

I kolonne E indsættes datoen for den eksistrende kontoplan
af Samuel Marosi (Opdateret ‎20-09-2021 09:04 af Samuel Marosi VISMA )

Hej @PernilleT,

Du skal bare indtaste den første "gyldighedsdato" der står på den kontoplan du bruger.
Har vedlagt et billede som eksempel:Kontoplan.png 

 

Mvh Samuel Brask Marosi

SalaryZleep
CONTRIBUTOR ***
af SalaryZleep

Det er et rigtig fint regneark! 🙂 Tak for det!

 

Jeg har lige et par spørgsmål og eftersom min hjerne er godt presset, så er det sikkert logik for burhøns...

 

Det er så fint at der står brug samme konto nummer som:

LA 4962 LA 4966 LA4967 osv. 

 

Hvis jeg nu selv skulle have fundet ud af, at det var de lønarter vi skulle lave en "kopi" af.. Hvordan havde jeg så fundet dem?

 

Jeg er ret sikker på jeg skal lave den opsætning flere gang, for at bogfører alle "funktionærer", for den rammer vel kun stillingskategori 1001?

 

Vi har også 3017 og 3018.

 

Eftersom vi har hensat feriepengene, så skal der vel også tilføjes en linje hvor hensættelsen tilbageføres?

 

 

 

 

 

af Samuel Marosi

Hej @SalaryZleep 

Du skal via hotline eller oprette en sag hvis du ønsker en uddybende besvarelse til dine bestemte spørgsmål.

Men alle de lønarter der sat op i Bogføringsværktøjet, burde meget gerne dække i alle tænklige ferieforhold ved bogføring af feriepenge ved fratrædelse. Det er feriedage eller -timer, Feriekort eller FerieKonto samt Fratrædelse kontant. 😊

 

Mvh Samuel Brask Marosi

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.