annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
Mine områder

Log på eller tilmeld dig som ny bruger

for automatisk at få relevante områder

Ferietillæg: Det er snart tid til udbetaling

af Isabella (Opdateret ‎23-03-2021 14:50 af Isabella VISMA )

Medarbejdere, som holder ferie med løn, har også under den nye ferielov krav på at få udbetalt 1% af den ferieberettigede løn i ferieåret. Vælger virksomheder ikke at udbetale ferietillægget sammen med den tilhørende løn, skal virksomheder som noget nyt nu udbetale ferietillægget to gange årligt i stedet for den hidtil årlige udbetaling.

To årlige udbetalinger af ferietillæg

I stedet for den årlige udbetaling, som kom med maj-lønnen, skal vi nu vænne os til to årlige udbetalinger. 

• Første udbetaling skal komme med lønnen for maj måned, som dækker over ferietillæg fra perioden 1. september til 31. maj.

• Anden udbetaling skal komme med lønnen for august måned, som dækker over ferietillæg fra perioden fra 1. juni til 31. august.

Hvorfor er den ene udbetaling større end den anden?
Den første udbetaling er størst af den årsag, at den lægger op til sommerferieperioden, hvor størstedelen af alle danskere bruger flest af deres feriedage.

Hvad med ferietillægget fra det forkortet optjeningsår?
Inden vi gik ind i den nye ferielov 1. september 2020, havde vi et forkortet optjeningsår fra 1. januar 2020 til 31. august 2020. Ferietillæg, der er optjent i denne periode, er en del af de indefrosne feriemidler. 

Hvad skal du gøre i Visma Løn?

I forhold til det 1 % lovpligtige ferietillæg både for udbetalingen med maj- og august-lønnen, skal du ikke gøre noget i Visma Løn. Det kører automatisk, så jeres medarbejdere får det korrekte ferietillæg til begge udbetalinger.

Informer dine kolleger 

Noget, vi anbefaler, du gør, er at informere dine kolleger om, at de nu får deres ferietillæg udbetalt over to gange i løbet af året. På den måde kan du på forhånd imødekomme spørgsmål fra kolleger, som kan tænkes at komme, når de ser, at deres ferietillæg med maj-lønnen, er mindre, end de er vant til. Denne artikel kan give dine kolleger en afklaring omkring udbetaling af ferietillæg →

Hvad med udbetaling af ekstra ferietillæg?

Udbetaler din virksomhed ferietillæg udover 1 %? Så er der en stor sandsynlighed for, at du aktivt skal gøre noget i Visma Løn, så det ekstra ferietillæg bliver udbetalt. Hører du under denne gruppe, der aktivt skal gøre noget i Visma Løn, for at det ekstra ferietillæg bliver udbetalt, hører du fra os på mail i midt april.

Tilmeld dig et gratis webinar om udbetaling af ferietillæg i Visma Løn →

5 Kommentarer
ANNP_tek
CONTRIBUTOR ***
af ANNP_tek

Hvis mine medarbejdere afholder ferie i maj, men først registrerer det i juni, og det samme i august, fx. 3 ugers sommerferie der først registreres med septemberlønnen, burde ferietillægget blive reduceret, hvordan bliver dette reguleret i Visma løn? 

Hvis man fx. afholder ferie i uge 32-34 og først registrerer sin ferie i uge 35, så er ferietillægget udbetalt når ferien registreres.

Gitte Hansen2
CONTRIBUTOR *
af Gitte Hansen2

Jeg fik lige trukket en lønseddel på en medarbejder for april og kan se at mine medarbejdere får deres ferietillæg udbetalt med april lønnen, selv om de er bagud betalt. Hvordan kan jeg få rettet dette?

af Anja Bogaerdt

Hej Gitte

Udbetalingskoden der gør at ferietillæg automatisk udbetales i maj i stedet for i april måned, bliver først flyttet i systemet i næste release, dvs. inden du skal køre lønkørsel for april. Så du skal ikke gøre noget i systemet :O)

GitteM
CONTRIBUTOR **
af GitteM

Er der håb forude for at Visma bliver rettet til så vi ikke skal beregne og udbetale ferietillæg manuelt når medarbejder fratræder ?

LGHansen
CHAMPION *
af LGHansen

Jeg har fået oplyst at det kommer med i næste opdatering 🙂

Håber også de får slettet de fratrådte medarbejdere, som har fået afregnet feriepenge på Ny Ferielov FerieRegnskab rapporten.