Mine produkter
Hjælp

Ny status på visning af feriesaldi | Opdateret d. 19. oktober

af Isabella (Opdateret ‎02-11-2021 12:43 af CharlotteS VISMA )

NY STATUS pr. 2. november:

Vi har lavet en ny artikel, der samler op på udfordringerne med visning af feriesaldi på lønsedlerne. Læs den her >>

___________________________________________________________________________________________________________

NY STATUS pr. 19. oktober:

Feriesaldi fra 2019, vises desværre ikke på lønsedlen i feltet "Ferie Tidl. år". Der arbejds på at finde en løsning.

Med releasen den 14. oktober bliver lønseddelstyperne 2, 3, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 114, 6 og 17 opdateret med Feriesaldi visning i højre "bundfelt".

Følgende lønseddelstyper udgår; 9 og 10. Anvender du lønseddelstype 9 eller 10, skal du skifte til lønseddelstype 0. Anvender du lønseddelstype 4, skal du skifte til lønseddelstype 2.
Visma arbejder på at tilpasse lønseddelstyperne automatisk.

Lønseddelstype 7 fortsætter uændret.

Feriesaldi midt på lønsedlen i "body'en" vil stadig fremgå af lønsedlen, men vil på sigt blive fjernet. Disse saldi skal I se bort fra, da de ikke er, og ikke kan blive opdateret.

___________________________________________________________________________________________________________

Skiftet til det nye ferieår medførte udfordringer med at få vist feriesaldi ens på henholdsvis lønseddel, rapporter, i Visma HR og i My Visma appen. Feriesaldi fremgår nu korrekt både i rapporter, i Visma HR og i My Visma appen for alle.

Vi har dog beklageligvis ikke kunnet nå at løse udfordringen med visningsfejl på lønsedlen inden september måneds lønkørsel - vi arbejder stadig på højtryk for at få det løst.

OBS - Det er blot en visningsfejl. Det betyder også, at selvom saldo for tidligere år ikke vises, så bliver medarbejdere ikke trukket i løn, hvis de har feriedage tilbage.

Det kan du opleve på næste lønseddel

Her kan du følge med i, hvilke udeståender der er på de respektive lønseddelstyper, hvad status er på tilretningen, og hvordan du midlertidigt kan få det overblik, som du har brug for. (Artiklen opdateres løbende med nye status på løsninger).

Hvis I har lønseddelstypen 0, 1 eller 15

• Ferietillæg fremgår ikke korrekt i nederste højre hjørne

Midlertidig overblik:
    Korrekt ferietillæg kan stadig ses på midten af lønsedlen og på fremtidig lønseddel

Løsning:
    Løsningen kommer 14. oktober

• Ferie dage fra 2019, eller tidligere fremgår ikke i feltet "Tidl Ferieår"

Løsning:
    Der arbejdes på en løsning.

Hvis I har en anden lønseddelstype end 0, 1 og 15

• Ferie fra tidligere ferieår fremgår ikke på lønsedlen
    Det vil også sige, at det blot er ferie fra indeværende ferieår (pt. kun fra september måned), der fremgår på lønsedlen. 

Midlertidig overblik:
    Ferie fra tidligere ferieår fremgår korrekt på lønsedlen fra august og kan ses i Visma HR og My Visma appen

Løsning:
    Løsningen kommer 14. oktober

Sådan tjekker du jeres lønseddelstype 

1. Vælg punktet ‘Opsætning’ i Visma Løn

2. Vælg underpunktet ‘Stillingskategori’ i Visma Løn

3. Under ‘stillingskategori’ ses et felt, der hedder ‘Lønseddel’, hvor der står et tal udfra. Tallet viser, hvilke lønseddelstyper I har på den bestemte stillingskategori.

Status 

Feriesaldi fremgår beklageligvis ikke korrekt på lønsedlen. Det arbejder vi på højtryk for at få løst, så du og dine kolleger snart igen kan se de korrekte feriesaldi på lønsedlen. Under ovenstående tabel, kan du følge med i, hvornår de forskellige udeståender forventes at blive løst. 

Ønsker du eller dine kolleger et retvisende overblik over antal feriedage/timer, kan I finde det i rapporten ‘Ny Ferielov Ferieregnskab’, i Visma HR og i My Visma appen.

Kommunikation til dine kolleger 

Vi ved, at når saldi ikke fremgår korrekt på lønsedlen, kan det føre til, at du får spørgsmål fra dine kolleger. Vi vil gerne afhjælpe mængden af spørgsmål, du kunne få, og har derfor lavet et standardbrev fra os, som du kan sende ud til dine kolleger. 

Vedhæftet finder du tre varianter af brevet:

Brev 1 informerer om, at feriedage/timer ikke fremgår korrekt på lønsedlen og henviser til Visma HR og/eller My Visma appen for korrekt feriesaldi

Brev 2 informerer om, at feriedage/timer ikke fremgår korrekt på lønsedlen

Brev 3 informerer om, at ferietillæg ikke fremgår korrekt på lønsedlen

Vurdér, om brevet vil føre til afklaring eller yderligere spørgsmål fra dine kolleger. Det afhænger af, i hvilket omfang jeres lønseddelstype er påvirket, som du ser i artiklens tabel. 

42 Kommentarer
Benjamin Nielsen
CHAMPION *
af Benjamin Nielsen

Hej Isabella,

Jeg anvender lønseddelslayout 2 og fik i sidste måned ikke vist restferie fra 2019 og feriefritimer. Når jeg danner lønsedler for september er feriefritimerne kommet tilbage, men restferie fra 2019 og samtidighedsferie for perioden 1/8-21 - 31/8-21 er væk. Ligesom ferie stadig står i bodyen og ikke i saldorubrikkerne.

Jeg ville ønske at du udspecificerede dit opslag til at være lidt mere fyldestgørende i forhold til de informationer vi vi løbende har fået herinde. 

F.eks.: Retter releasen i eftermiddag f.eks. opsætningen på lønseddelslayout, eller bliver der yderlig forsinket?  Eller betyder din mail at de forventede rettelser med releasen i dag er udskudt - og i givet fald - til hvornår?

Jeg har været nødt til at bogføre en estimeret lønkørsel i dag, da vi skal rapporterer til vores moderselskab og afventer gentlig bare at kunne danne den rigtige løn(sedler), så mine stakkels kollegaer har bare en lille chance for at forstå deres lønseddel!

Mvh Benjamin 

lenalarsen
CONTRIBUTOR *
af lenalarsen

Hej

Jeg har lønseddelstype 9 og jeg får ikke vist feriesaldi fra før 31.08.2021.

Hvis de ansatte mangler at registrere ferie fra før 01.09.2021, bliver de nu trukket i lønnen, da der ingen overført ferie er.

Dette skaber hele del ekstra arbejde, og ens medarbejder forstår dette ikke.

mvh

Lena

GMJ2020
CHAMPION *
af GMJ2020

hej @Isabella  

jf. denne besked: "Vi kan dog berolige med, at lønsystemet har foretaget de rigtige beregninger, som I kan finde i rapporter, Visma HR og My Visma" 

- vil jeg gerne vide hvilke "rapporter" - ny ferielov ferieregnskab viser også fejl  - ej heller her ses det korrekte antal feriedage. 

Vi anvender ikke Visma HR og ej heller My Visma, hvilket jeg er overbevist om jeg ikke er den eneste der ikke gør 🙂

Har medarbejder der har gl. ferie som ikke er brugt og og saldi skulle være 26 dage men på rapporten og lønseddel for august står 25 dage ??? - kan vi være helt rolige ?

Det er pt ikke den bedste position at sidde i, når man tidligere har beroliget sine kollegaer med, at det hele kommer til at se korrekt ud på lønsedlerne når I får dem i september !!

god dag 🙂

Susanne2505
CHAMPION *
af Susanne2505

Vi anvender 0 og vi bruger ikke My Visma appen, så vi er nogle af de ramte

Vil I være rare at forfatte et brev som jeg kan sende ud til vores medarbejdere som forklare situationen, vi kan ikke blive ved med at stå inde for alle de fejl der til stadig er hos jer.

Hvornår kan vi forvente, at ovennævnte bliver løst hos jer , I havde lovet alle problemer mht til dette vil være løst den 14/09 2021, men desværre - udmelding af dato hvornår det er løst ønskes.

Mvh

Susanne

Hilde 1234
CHAMPION *
af Hilde 1234

Vi anvender 5 og kan ikke se saldi fra før 31/8- 

I bliver nødt til at sikre Jer at jeres svar er rigtig.

Det er virkelig utroværdig det her. 🙄

Da jeg bliver nødt til at køre løn i dag den 15/9 og som jeg havde en forhåbning om, at så ville det være en løsning  klar den 14/9, skal jeg igen , igen, ud og fortælle 200 medarbejdere at de ikke kan stole på det der står på deres lønseddel.

mvh

Hilde

AnjaH
CONTRIBUTOR ***
af AnjaH

@Isabella   - jeg tror ikke du har fået de rigtige oplysninger.

Vi bruger lønseddelstype 2 og for september-lønnen er der kun optjent ferie for september på lønsedlen.

Mvh. Anja

Isabella
VISMA
af Isabella (Opdateret ‎15-09-2021 12:34 af Isabella VISMA )

Kære alle 

Tak for jeres beskeder. Vi følger tilretningen af lønsedlen tæt og er netop lige blevet bekendt med, at nogle lønseddelstyper har udfordringer med at få vist ferie fra tidligere ferieår, som flere af jer oplever.

Derfor er artiklen også blevet opdateret i dag, så I bedre kan spejle jeres udfordringer i artiklen og få en afklaring i forhold til de udeståender, der er. 

Vi bliver dog nødt til at gøre artiklen generel og kan derfor ikke komme ind på enkeltstående sager her. 

Mange hilsner

Isabella

AnjaH
CONTRIBUTOR ***
af AnjaH

Tak for update @Isabella   - men I forventer at løsningen er klar til oktober?

Indtil løsningen er på plads, vil medarbejderens lønseddel altså ikke være helt korrekt? 

Vi har ikke - og kommer ikke til at bruge - Visma HR eller My Visma App'en.

Kommer der mon et "officielt" skriv ud fra jer, som vi kan videre sende til vores kollegaer omkring problemstillingen?

Mvh. Anja

Isabella
VISMA
af Isabella

Hej @AnjaH 

Ja, vi holder jer løbende opdateret i tabellen, når vi ved mere om, hvornår de forskellige udfordringer præcis bliver løst. Og ja, indtil løsningen er på plads, fremgår feriesaldi desværre ikke korrekt på medarbejderes lønseddel. Beregningerne er dog foretaget korrekt i Visma Løn. 

Jeg tager dit og @Susanne2505s forslag med tilbage i forhold til et officielt skriv. Bliver det noget, vi går videre med, kan I høre om det herinde. 

Mange hilsner
Isabella

Marie-Louise LSB
CONTRIBUTOR *
af Marie-Louise LSB

Hej Isabella,

Det er fint, at i forsøger, at holde os opdatere på den udvikling, der måtte være i systemet. Synes desværre det er en mangelvare fra jeres side.

Du skriver, at der er problemer med saldovisnignerne og at der arbejdes på en løsning. Det er meget fint. På vores september lønsedler, var det et fåtal, der oplevede dette, så havde håbet, at vi ikke var helt så berørte af dette problem. Men når jeg nu køre reguleringer på mine kollegaer, så får vi alle tilskrevet flere hundrede timer i ferietimer indeværende år. Kan jeg regne med, at de løsning i sidder og arbejder på, vil overskrive de nu 400+ fejlvisninger der ligger på de kommende lønsedler?

Da jeg står for, at skulle køre løn i næste uge, så er jeg ikke så naiv, at jeg forventer, at i har fået styr på alt det gøjl i har i systemet. Dermed ville det være rart, hvis i ville komme med en officiel melding, som vi kan sende videre til vores kollegaer, som Anja og Susanne også skriver.

God dag.

Vh Marie-Louise

Isabella
VISMA
af Isabella

Hej @Marie-Louise LSB , @AnjaH og @Susanne2505 

Som efterspurgt kan I nu hente et standardbrev til jeres kolleger fra os, som er vedhæftet i artiklen. 

Mange hilsner
Isabella 

Marie-Louise LSB
CONTRIBUTOR *
af Marie-Louise LSB

Hej @Isabella  ,

Tak for skrivet 🙂 Ser frem til løsningerne kommer på plads på tværs af alle platforme.

God aften.

Vh Marie-Louise

Sanne Deichmann
CHAMPION *
af Sanne Deichmann

Jeg har forsøgt at downloade de to breve til kollegerne - men uden held ... kan I andre hente dem?

AnjaH
CONTRIBUTOR ***
af AnjaH

@Sanne Deichmann ingen problemer her med at åbne filerne.

Hilde 1234
CHAMPION *
af Hilde 1234

Sanne,

Jeg har hellere ingen problemer med at åbne filerne.

mvh

Hilde

Isabella
VISMA
af Isabella

Hej @Sanne Deichmann 

Prøv at hente dem igen nu. Det kan være, artiklen har været under opdatering, da du prøvede før. 

Mange hilsner
Isabella 

Sanne Deichmann
CHAMPION *
af Sanne Deichmann

Much better 🙂

Anders Soerensen
CONTRIBUTOR *
af Anders Soerensen

Vi bruger lønseddelstype 4 og for september-lønnen er der kun optjent ferie for september på lønsedlen.

Isabella
VISMA
af Isabella (Opdateret ‎17-09-2021 07:57 af Isabella VISMA )

Hej @Anders Soerensen 

Det stemmer også overens med dét, der står i højre kolonne i artiklens table. Her kan du overveje at sende brev 1. eller brev 2. ud til dine kolleger, hvis du vurderer, det vil afhjælpe mængden af spørgsmål, du kunne få. 

Mange hilsner
Isabella 

LGHansen
CHAMPION **
af LGHansen (Opdateret ‎17-09-2021 14:50 af Helle Valso VISMA )

Hej Isabella,

Fin med brev til medarbejderne. Det er nok bare lidt for sent. De skulle have været udsendt for længe siden.
Hvordan løser jeg de faktiske problemer. Hvad gør jeg med de medarbejdere hvis feriesaldo er forkert, så de bliver trukket i løn for ikke optjent ferie? må jeg regulerer manuelt i deres saldi, eller kommer der en tilretning fra jer som retter op på det?

Jeg har også medarbejdere som har holdt for meget ferie, da de har set på lønsedlen at de havde eks. 4 dage tilbage. Hvad skal jeg skrive til dem?

Frem for alt hvordan finder jeg ud af hvem der er fejl på og hvordan retter jeg det?

Hvor langt tilbage skal jeg gå for at vi kan være sikre på at lønsedlerne viser de rigtige saldi?

Jeg har bruge for assistance. Det hele er et stort kaos. Der venter en kæmpe arbejde hvis jeg skal tjekke ferien tre måneder tilbage for alle 450 medarbejdere.

Marie-Louise LSB
CONTRIBUTOR *
af Marie-Louise LSB (Opdateret ‎17-09-2021 14:48 af Helle Valso VISMA )

Hej @Isabella  

I forlængelse af LG's kommentar, hvad er meldingen, når saldi i Visma HR ikke stemmer længere? De stemte i går formiddags, men nu er der fejl på rigtigt mange af dem. Det går ikke, at jeg melder ud til dem, at deres saldi i Visma HR stemmer, når det ikke er tilfældet længere.

Lige som med LG, så er det ikke holdbart, at jeg skal til manuelt at afstemme og korrigere 450+ medarbejderer!

Vh Marie-Louise

pia123
CONTRIBUTOR *
af pia123 (Opdateret ‎17-09-2021 14:49 af Helle Valso VISMA )

Hej VISMA Løn

Kan man få dem på engelsk, så alle vores ansatte kan forstå hvad der sker.

Takker på forhånd.

Helle Valso
VISMA
af Helle Valso

Hej Marie-Louise. Hvis det drejer sig om Visma HR saldi, så må vi bede dig om at kontakte os.

Helle Valso
VISMA
af Helle Valso

Hej Pia. Vi har ikke oversat brevet til engelsk, desværre :-).

Helle Valso
VISMA
af Helle Valso

Hej LGHansen. Lønsedlerne for august måned for bagudlønnet viser korrekte saldi. Vi har først flyttet saldi ned på lønsedlen med september lønnen. 🙂

Marie-Louise LSB
CONTRIBUTOR *
af Marie-Louise LSB

Hej @Helle Valso,

Det gør jeg så 🙂

God dag.

Benjamin Nielsen
CHAMPION *
af Benjamin Nielsen

Hej @Helle Valso,

Vores lønsedler for august viser ikke korrekte saldi. Både feriefri og restferie fra gammel ordning er væk. Til gengæld vises samtidighedsferie to steder. Både i body'en og i saldofelterne (hvor vores feriefritimer normalt stod).

I skal derfor være opmærksom på at der kan være andre kunder der har samme problem! Det er i øvrigt den samme problemstilling jeg skrev i min besked til Isabella, allerøverst - hvorfor det er mærkeligt at I bagefter skriver følgende:

"Midlertidig overblik:
Ferie fra tidligere ferieår fremgår korrekt på lønsedlen fra august og kan ses i Visma HR og My Visma appen"

Du er velkommen til at tjekke selv på kundeforhold 1649 😉

Mvh Benjamin

LGHansen
CHAMPION **
af LGHansen

Hej Helle,

Enig med Benjamin. Jeg havde også problemer i august løn. Blev den gang lovet at det blev rettet inden september løn.

/Lene

Susanne2505
CHAMPION *
af Susanne2505

Hej Visma

I skriver at I vil holde os løbende opdateret, hvornår kommer der nyt fra jer?

Vi har stadig fejl og vi ønsker at få en dato på hvornår vi igen kan få korrekte lønsedler til de timelønnede

På forhånd tak 

Dorthe  Foldager
CONTRIBUTOR *
af Dorthe Foldager

Hej Visma

Ja, jeg hopper også ind, for vores rapport Ny ferielov Ferieafregningsliste stemmer ikke. Vi har en som fratræder med restferie fra ferieåret 1/9 2020-31/8 2021. Denne afregning vises ikke.

Ej heller er saldiene korrekte på medarbejdere, som har holdt ferie i september mdr., hvor de har brugt den gl. ferie. Selve timeantallet er ikke blevet nedskrevet i rapport Ny Ferielov FerieRegnskab.

Hvornår kan vi stole på rapporterne? De danner jo grundlag for vores afstemninger.

Hilde 1234
CHAMPION *
af Hilde 1234

Hej.

Jeg har kørt månedsløn for september til funktionærlignende og det er fremdeles fejl på lønseddelen til dem der har feriepenge. Saldi på lønseddelen til dem der har ferie med løn ser ud til at stemme.

Rapporterne stemmer fremdeles ikke.

mvh

Hilde

Hilde 1234
CHAMPION *
af Hilde 1234

Hej.

Nu har jeg lige kørt gagen for september og det ser ud til at saldi med feriedage for både gl. ferieår og nyt ferieår stemmer og vises nederst til højre på lønseddelen, så det ser fint ud. 🙂

Det der ikke ser ud til at være på plads er ferietillæget, som også er kommet nederst til højre på lønseddelen, men med en saldo der ikke stemmer. ?

mvh

Hilde 

Mette S
CHAMPION **
af Mette S

Hej Visma

Jeg kan ikke se afholdt ferie i september i Ferieregnskab NY?

Er det kun mig? 

Arbejder I på en løsning til oktober?

vh Mette

Susanne2505
CHAMPION *
af Susanne2505

Hej Visma 

Er der en løsning på vej fra jer ? - jeg mangler en opdatering på dette emne fra jer 

Mette_BDO
CONTRIBUTOR **
af Mette_BDO

@Mette S - det er ikke kun ved Jer.

Jeg har meldt fejlen ind, og bedt dem flere gange om at få det opdateret herinde.

De startede med at melde tilbage at fejlen skyldtes, at vi ikke havde efterreguleret på ferie med dato i august, men har efterfølgende sendt dem eksempler på medarbejdere som kun har afholdt ferie i september, og her er den også gal.

Der mangler virkelig kommunikation fra Jeres side, @Isabella  (Visma)...

Mette S
CHAMPION **
af Mette S

Tak @Mette_BDO 

Lidt frustrerende at jeg ikke kan give alle cheferne et overblik over manglende ferie, som skal afholdes inden den 31.12.2021.

Meget utroværdigt af Visma igen!

Fortsat god dag, trods!

CharlotteS
VISMA
af CharlotteS

Kære @Hilde 1234@Mette S@Susanne2505 og @Mette_BDO 

En forsinket opdatering herfra er, at vi fortsat forventer at løse udfordringerne med visningerne på lønsedlerne her i oktober. 

I forhold til rapporterne, I oplever fejl i, har vi ikke en generel fejl på området, og derfor må I meget gerne hver især oprette en sag, så vi kan få kigget på og rettet, hvad det er i jeres specifikke opsætning, der trigger en fejl i rapporter. 

Vi giver en ny opdatering i starten af næste uge. 

Bedste hilsner
Charlotte

Hilde 1234
CHAMPION *
af Hilde 1234

Hej Charlotte

Hvis du kigger på tidligere indlæg, så er vi mange der har fejl i rapporterne.

Og jeg kan ikke se at det er en tilbagemelding om at det er løst ?

mvh

Hilde

Jesper Daugbjerg
CONTRIBUTOR ***
af Jesper Daugbjerg

Er der en oversigt over hvordan de forskellige lønseddelstyper ser ud?

Pt. bruger jeg lønseddelstype 9, og den kan jeg ser ikke bliver opdateret.

Trine Jensen
CONTRIBUTOR ***
af Trine Jensen

@Jesper Daugbjerg  vores lønseddeltype 9 er automatisk blevet opdateret af Visma til lønseddeltype 0.

Så tjek lige igen hvilken lønseddeltype du står til på dine stillingskategorier, måske har Visma allerede fixet det uden at sige det.

Mette S
CHAMPION **
af Mette S

Hej Visma

Vi har lønseddeltype 1 og der står ikke noget i jeres opslag, om vi skal ændre lønseddeltype 1.

Kan jeg regne med at alt ser fint ud med oktober lønnen?

vh Mette

karin
CONTRIBUTOR *
af karin

Hej

Kommer der ny opdatering med hvilke mangler og fejl der er på oktober-lønsedlen?

Også gerne infobrev til medarbejdere ! 

Mvh. 

Karin Bjerg Larsen

Tel: 22811696 

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.