Mine produkter
Hjælp

Vigtigt: Nye regler for beskatning af firmabiler

af Anonymous (Opdateret ‎07-06-2021 17:59 ( )

Bruger du firmabil-modulet i My Visma? Så er der vigtig viden til dig her.

 

Firmabil-modulet i My Visma bliver opdateret, så det understøtter lovændringerne, når nye biler oprettes. Det betyder dog også, at eksisterende biler skal oprettes på ny, så det rigtige beregningsgrundlag bliver hentet fra motorregistret. 

 

Folketinget har vedtaget lovændringer, der træder i kraft 1. juli 2021, som påvirker beskatningen af firmabiler. Du kan læse mere om lovændringerne her →

Ny opdatering på vej til firmabil-modulet

Firmabil-modulet i My Visma bliver opdateret i starten af juni måned, så det understøtter de nye lovændringer, som træder i kraft 1. juli 2021. Dog kræver det, at du opretter jeres eksisterende biler på ny, for at modulet kan hente det nye beregningsgrundlag fra motorregistret på jeres biler. Det skal gøres senest den 30. Juni 2021.



Du skal registrere jeres biler på ny 

Bruger du firmabil-modulet, så skal du:

 

  1. Inden juli-lønnen køres sætte slutdatoen “30.06.2021” på alle jeres registrerede firmabiler i Visma Løn og under firma bil i specielle oplysninger. Her er det lønarterne 3000, 33002 og 3300, der gør sig gældende.

  2. Oprette jeres firmabiler på ny. Hent vejledning her →

På den måde bliver jeres eksisterende firmabiler beregnet korrekt efter de nye beskatningsregler, og det samme gør nye biler, som I fremadrettet registrerer.

21 Kommentarer
Line Lodahl
CONTRIBUTOR *
af Line Lodahl

Vi har udfordringer med at firmabil-modulet ikke kan regne korrekt, hvis vi har købt en bil, der på købstidspunktet er 3 år gammel.

Vil dette blive rettet i opdateringen?

Vayan Haussmann
CONTRIBUTOR **
af Vayan Haussmann

Hvornår kommer vejledningen i hvordan vi opretter firmabiler på ny - i skriver at den vil komme i løbet af næste uge (den 19.05.2021)

 

Ift. miljøafgiften så skal man ikke beskattes af en eventuel udligningsafgift. Dette tager systemet ikke højde for, idet der tages udgangspunkt i den totale grønne ejerafgift. (den kan blandt andet indeholde grøn ejerafgift, privatanvendelsesafgift samt grøn udligningsafgift).

 

Er det noget der bliver taget hensyn til i opdateringen - ellers kan vi ikke rigtig tage de oplysninger som systemet trækker over for valide. 

saxo1968
CONTRIBUTOR ***
af saxo1968

Jeg har også bemærket at miljøafgiften ikke bliver korrekt beregnet.

Det kunne være dejligt hvis det blev rettet.

Vayan Haussmann
CONTRIBUTOR **
af Vayan Haussmann

Jeg har så også lige fundet ud af, at systemet ved beregning af miljøtillæg, tager udgangspunkt i den første opkrævede grøn ejerafgift. Den første betaling er oftest ikke en "hel opkrævning" i det bilen sjældent bliver købt pr. en 01. 

 

Så også her er der en uhensigtsmæssig fejl i systemet - vi skal alligevel manuelt kontrollere for korrekt grøn ejerafgift for en hel periode (halvårlig/helårlig) og tilrette oplysningerne i systemet.

 

Kan i evt. forklare mig hvad vi reelt kan bruge firmabil modulet til? 

id19384
CHAMPION ***
af id19384

Havde overvejet at tage modulet i brug, men tror jeg fortsætter på manuel vis!

LGHansen
CHAMPION ***
af LGHansen

Jeg har taget det i brug, men går tilbage til manuel beregning. Det virker jo ikke.

id19384
CHAMPION ***
af id19384

Kan se i de 2 release der er lagt ud, at dette modul ikke bliver opdateret 😞

Mie Eggers
VISMA
af Mie Eggers

Så er der kommet releaseinformation om ændringer i Firmabil modulet: Firmabil release 3. juni 2021 

Mette S
CHAMPION **
af Mette S

Jeg kan ike få lov til at hente vejledningen, hverken via linket i mailen eller her på community.

Kan I hjælpe?

 

vh Mette

id19384
CHAMPION ***
af id19384

Jeg kan godt hente den til dig, hvis du giver mig din mailadr 🙂

 

PernilleT
CONTRIBUTOR ***
af PernilleT

Tak, det er lykkes bare ikke via linket 🙂

 

God dag

Pernille

Sanne Deichmann
CHAMPION **
af Sanne Deichmann

Jeg kan heller ikke hente vejledningen via linket - vil nogen sende til mig på sdn@huscompagniet.dk?

id19384
CHAMPION ***
af id19384

@Sanne Deichmann jeg sender til dig 🙂

Mette S
CHAMPION **
af Mette S
CHAMPION  Tusind tak 🙂 Min mail adresse er: mep@bwt.dk Rigtig god weekend
 
 
 
Sara Frederiksen
CHAMPION **
af Sara Frederiksen

Jeg kan ikke få lov til at hente vejledningen. Linket fejler. 

id19384
CHAMPION ***
af id19384

@Sara Frederiksen  forsøger du under det opslag Mie Eggers har lagt ind - lidt længere oppe i tråden?

Ellers må du sende din mail, så sender jeg til dig.

Sara Frederiksen
CHAMPION **
af Sara Frederiksen

Ah undskyld, jeg havde overset at Mie havde sendt et nyt link. Tak for hjælpen!

Anonymous
Ikke relevant
af Anonymous

Vil du også sende vejledning til mig. Tak

 

id19384
CHAMPION ***
af id19384

@Anonymous forsøger du under det opslag Mie Eggers har lagt ind - lidt længere oppe i tråden?

Ellers må du sende din mail, så sender jeg til dig.

Bo Håkon Jørgensen
CONTRIBUTOR *
af Bo Håkon Jørgensen

Regne systemet korrekt ? 

Beregning af miljøtillæg ser forkert ud ????

Mie Eggers
VISMA
af Mie Eggers

Hej Bo

Umiddelbart beregnes miljøtillæg korrekt, så du må gerne sende en sag ind til os - hvis du ikke allerede har gjort det. I sagen skal relevante oplysninger om den konkrete bil fremgå, så kigger vi på det. 

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.