Mina produkter
Hjälp

Förändringar i serviceavtalet för Visma Mamut

av Anonymous (Uppdaterad ‎18-10-2019 09:32 ( )

Med start den 1 januari 2020 kommer efterlängtade förändringar i serviceavtalet genomföras. Detta genom att prismodellen anpassas till en software as a service-modell där avtalstiden kortas till tre månader samt att licenskostnaden för att skaffa fler användare tas bort. 

 

Vår ambition med detta är att erbjuda er en mer flexibel modell där ni som kund betalar för er faktiska användning. I samband med att den nya prismodellen träder i kraft görs även en prisjustering till marknadsmässiga priser, detta efter flera år med oförändrade priser.

 

Ändringar i ditt serviceavtal (antal användare/uppsägning) meddelar du som kund till oss senast en månad innan avtalsperioden förlängs. Fler användare går som vanligt fortsatt bra att lägga till under pågående avtalsperiod. 

 

Förändringarna i serviceavtalet sker vid er nästa förlängning med början 1 januari 2020. Det innebär att du som har avtal till exempelvis mars 2020 från och med då går över till den nya prismodellen. 

 

Sammanfattning 

 

  • Flexibel avtalsmodell med 3 månaders-avtal
  • Ingen licenskostnad (startkostnaden)
  • Justera avtalet en månad innan nästa period
  • Marknadsanpassade priser
  • Börjar gälla vid nästa avtalsperiod med start 2020-01-01

 

Denna information skickas även postalt till alla kunder som använder Visma Mamut. 



Prislista från och med 2020-01-01

 

 

Mamut Enterprise

Pris/3 mån

Serviceavtal - Mamut Enterprise E5 - Huvudanvändare

2 490 kr

Serviceavtal - Mamut Enterprise E5 - Extraanvändare

1 990 kr

Serviceavtal - Mamut Enterprise E5 - Extraanvändare CRM & Logistik

1 290 kr

Serviceavtal - Mamut Enterprise E4 - Huvudanvändare

2 190 kr

Serviceavtal - Mamut Enterprise E4 - Extraanvändare

1 590 kr

Serviceavtal - Mamut Enterprise E4 - Extraanvändare CRM

990 kr

Serviceavtal - Mamut Enterprise E3 – Huvudanvändare

1 690 kr

Serviceavtal - Mamut Enterprise E3 – Extraanvändare

1 190 kr

Serviceavtal - Mamut Enterprise E3 – Extraanvändare CRM

790 kr

   

Mamut One Office

 

Serviceavtal - Mamut One Office Pro

1 690 kr

Serviceavtal - Mamut One Office Standard

1 290 kr

Serviceavtal - Mamut One Office Start

890 kr

   

Hosting

 

Serviceavtal - Mamut Application Hosting

1 710 kr

Serviceavtal - Mamut Application Hosting, extra företag

600 kr

Serviceavtal - Mamut Application Hosting, extra utrymme 10 GB

300 kr

13 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej

 

detta blir en höjning med 20%. stämmer detta verkligen?

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej Mikael. 

 

Det beror lite på vilken version man har men det är runt 20%. Är medveten om att det kan upplevas som en ganska hög höjning men förutom en ökningen på 2% vid årsskiftet så har vi inte gjort någon prisjustering sedan 2011. Det har gjort att vi har tappat en hel del i pris mot våra andra länder. Sedan så har det varit många önskemål på mer flexibilitet med antal användare, det uppnår vi med att vi tar bort licensavgiften samt kortar ned avtalsperioden, det leder till att vi behöver öka priset lite också. 

En annan starkt bidragande anledning till förändringarna är det faktum att Visma Mamut är en åldrande lösning byggd på teknologi det blir allt svårare att hitta utvecklingsresurser för.

 

Hoppas det klargör lite.  

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

En marknadsanpassning av priserna skulle väl snarare innebära en sänkning med tanke på funktionalitet vs andra...  Nåväl, jag vet att Mamut inte är prio för Visma.

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej Niclas

Vet väl inte om det är så mycket utveckling på Mamut direkt. 

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Vi låg lågt med tanke på funktionalitet mot pris. Vi tappade även mot Norge som har haft en naturligt löpande prisjusteringar och norska kunder sökte sig till oss för att vi var så pass mycket billigare i Sverige. 

 

Vi har fortfarande ett team med utvecklare som jobbar med Mamut för att se till att vi fixar buggar och ser till att Mamut funkar med de senaste Microsoft-produkterna. Sedan jobbar vi mycket med AutoInvoice vilket också tar upp en hel del resurser. Så absolut utvecklar vi Mamut fortfarande, även fast det inte är på ny funktionalitet.  

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Jag hade gärna tittat på att byta upp mig, men senast vi tittade var det rena fantasipriserna med all konsulter.

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Höjda priser för detta föråldrade system blir nog spiken i kistan för oss.

Frank Mortensen1
CONTRIBUTOR *
av Frank Mortensen1

Finns det någon bra migreringsväg från Mamut till Visma eEkonomi för oss som har enkelt och litet bolag och använder Mamut till bokförning, fakturering och årsbokslut? Jag vill helst behålla mitt kundregister och gärna även de verifikatsmallar jag har skapat i Mamut upp genom åren. Inte minst önskar jag att få med huvudboken från alla år över, så att jag kan titta på historik och jämföra resultat med tidigare år etc.

 

Mvh

Frank Mortensen
Managon AB 

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej Frank. 

 

Ja det finns en guide i Mamut under Arkiv - Export - eAccounting - konvertering. Med den får du hjälp att exportera grunddata från Mamut till eEkonomi. 

 

Mina kollegor på Visma Spcs kan svara på mer detaljerat om du vill veta exakt vad som går över i den exporten. 

Ulf Malmgren
CONTRIBUTOR *
av Ulf Malmgren

För oss får jag det till en höjning med 29%!!!

Inte särskilt kul att Visma maxar marginalen på en produkt

de sedan länge slutat att utveckla med en uråldrig webshop mm.

Förmodligen har man tänkt att de gamla trogna kunder som sitter

kvar i Mamut är trygga att behandla så...

Nej...vi får väl börja se oss om efter annan lösning.

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej Ulf. 

 

Som jag skrev tidigare är jag medveten om att det kan upplevas som en ganska hög höjning men förutom en ökningen på 2% vid årsskiftet så har vi inte gjort någon prisjustering sedan 2011. Det har gjort att vi har tappat en hel del i pris mot våra andra länder. Sedan så har det varit många önskemål på mer flexibilitet med antal användare, det uppnår vi med att vi tar bort licensavgiften samt kortar ned avtalsperioden, det leder till att vi behöver öka priset lite också.

En annan starkt bidragande anledning till förändringarna är det faktum att Visma Mamut är en åldrande lösning byggd på teknologi det blir allt svårare att hitta utvecklingsresurser för.

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Känner en fortsatt besvikelse, vad skulle motivera mig att stanna? Då Mamut Enterprise inte levererar hundra vad jag som kund söker idag, så behöver det nya upplägget vara 20% billigare än dagens årskostnad inte tvärtom. Framtida satsningar behöver dessutom vara mer lyhörda då mitt bolags behov hittills har ignorerats vilket får mig att undra över målsättningen för Mamut alternativt den tilltänka kundgruppen.

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Hej Thomas. 

 

Självfallet ska sitt affärssystem, oavsett vilket, vara ett verktyg som ska underlätta ert arbete. Om Mamut inte är rätt lösning för er så tycker jag absolut att ni ska kolla på alternativ och jag hjälper gärna till med att kolla på vilka alternativ vi på Visma kan erbjuda.

 

Jag är också nyfiken på att höra vilka behov som vi inte har lyckats täcka, vi kan så klart inte uppfylla alla företags behov men det skulle vara värdefullt för mig att veta vilka just era är. Du får gärna höra av dig direkt till mig på niclas.fundin@visma.com

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här