Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Ny lønnsbeskrivelse for riktig rapportering av lønn i a-meldingen

(updated by Ivar Grøndahl1 VISMA ‎15-03-2018 12:17 )
Karianne Robøle-Sørensen

Inntil 1. januar 2018 var avlønningstype en opplysning som måtte rapporteres i a-meldingen. Fra 2018 er det ikke nødvendig å rapportere avlønningstype. Hvis du har registert at den ansatte mottar akkordlønn, fastlønn, honorar, provisjonslønn, prosentlønn eller timelønn i lønnssystemet, så er ikke dette lenger en opplysning a-ordningen bruker.

Avlønningstype er nå erstattet av en ny lønnsbeskrivelse. Lønn til personer som mottar honorar, prosentlønn, akkordlønn eller provisjonslønn skal nå rapporteres med lønnsbeskrivelsen “Kontantlønn-HonorarAkkordProsentProvisjon”.

Beskrivelsen skal ikke benyttes ved utbetaling av honorar eller godtgjørelse til medlem av styre, representantskap, utvalg, råd el. Da brukes beskrivelsen for styrehonorar.

Vi ser nærmere på når den nye lønnsbeskrivelsen skal brukes, og hvordan lønnsarten skal se ut på Lønnsforum Vår 2018.

2 Kommentarer
CONTRIBUTOR **

Hei :-) Når jeg leser dette. Får jeg intrykk av at vi bør endre på lønnsarten for provisjoner (bonuser) som utbetales månedlig som lønn. ? Og at dette burde korrigeres snarest. Eller misforstår jeg helt? Eks. provisjon har jeg satt opp som: Type : lønn annen.. under a-melding set up står det nå lønnsbeskrivelse: Fastlønn/lønn og Fordel: kontantytelse. Forstår jeg det da rett at det er "lønnsbeskrivelsen" som skal endres til : "kontantlønn-HonorarAkkordProsetProvisjon". Kan ikke finne at denne er tilgjengelig . Hva er det man egentlig skal gjøre her ?

Hei.

Det stemmer at du må endre lønnsarten, om du utbetaler lønn til personer som mottar honorar, prosentlønn, akkordlønn eller provisjonslønn

Dette er omtalt i punkt 4.6 i produktnotatet til årsoppgjørsversjonen (5.17.4) av Huldt & Lillevik Lønn. Du finner produktnotatet under Hjelp | Brukerdokumentasjon i Huldt & Lillevik Lønn. Ny lønnsbeskrivelse er tilgjengelig dersom du har versjon 5.17.4 eller nyere.

Mvh

Wenche Jacobsen