for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Vi lanserer nå funksjonalitet i Flyt Timeplan som muliggjør beregninger av arbeidstid og arbeidsplan for øvrig personell i skolen.
Arbeidstidsordninger
Funksjonaliteten dekker følgende arbeidsår for øvrig personell:
Forkortet arbeidsår gjelder ansatte som følger skoleruta (jf. SFS 2201 pkt. 3.5). Disse ansatte har arbeidsplikt i 39 uker per år (38 skoleuker + 1 uke planleggingsdager), og beholder full stillingsprosent med et fast lønnstrekk på 11 %.
Ordinært eller komprimert arbeidsår gjelder ansatte som er tilknyttet et normalarbeidsår (37,5 timer per uke), enten med fast arbeidsplikt gjennom hele året eller med gjennomsnittsberegning av arbeidstid etter arbeidsmiljøloven § 10-5.
Slik fungerer det i løsningen
Gjennom Flyt Timeplan kan man knytte riktig arbeidstidsordning (type arbeidsår) til den enkelte ansatte, legge inn skoletid, planleggingsdager, øvrig arbeidstid og eventuelt ubetalt pause. Systemet beregner hvor mange timer som skal planlegges per uke/plan basert på stillingsstørrelse og valgt ordning, og viser løpende avvik mellom planlagte og forventede timer.
Arbeidsplanen kan skrives ut eller deles direkte med den ansatte via Min side.
For ansatte med stilling i både skole og SFO, beregnes arbeidsplanen per stilling/avdeling. Planleggingsdager kan fordeles mellom avdelingene eller legges samlet på èn avdeling.
Ulik praksis
Vi som leverandør er kjent med at det finnes ulik fortolkning og praksis rundt avregning av arbeidstid for ansatte som ikke følger lærernes arbeidstidsavtale SFS 2213.
Løsningen som nå foreligger i Flyt Timeplan, er derfor utarbeidet med utgangspunkt i våre fortolkninger og de metodiske valgene vi har gjort, og vil ikke nødvendigvis sammenfalle med alle kommuners lokale avtaler eller praksis.
Dette er en første versjon av funksjonaliteten. Vi forventer at den må «gå seg til», og at vi basert på erfaringer og tilbakemeldinger vil gjøre tilpasninger fremover.
Det er derfor viktig at alle kontrollerer beregninger og arbeidsplaner, samt at de er i tråd med gjeldende avtaler og lokale retningslinjer i kommunen.
Temahefte finner dere her
Copyright © 2023 Visma.com. All rights reserved.