Huldt & Lillevik Lønn
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Før du ringer oss i januar må du lese denne artikkelen

(updated by Mari Barlund VISMA ‎02-01-2018 11:43 )
Mari Barlund

Før du ringer oss i januar er det viktig at du er kjent med innholdet i denne artikkelen. Denne artikkelen vil kunne hjelpe deg gjennom årsavslutningen.

Link til åpningstider

Januar er en travel måned for alle som jobber med lønn. Benytter du deg av Huldt & Lillevik sine supporttjenester, vil du i perioder kunne oppleve noe ventetid.

Når du ringer inn på support, får du spørsmål om å sette deg på callback. Vi anbefaler at du velger å sette deg på callback, slik at du får gjort andre ting mens du venter.  

Frister:

• 5 januar: frist for å sende a-melding for desember
  • 15 januar: frist for å betale skatt og arbeidsgiveravgift for termin 6
  • 1 februar: frist for å sende sammenstillingsoppgave (personoppsummering) til de ansatte

Aktuelle brukertips og nyttig informasjon:

Spørsmål til support

• Jeg har kjørt en ekstrakjøring i tillegg til lønnskjøringen for desember, hva gjør jeg med a-melding? Du sender inn a-meldingen på vanlig måte. I mottaket vil den slå seg sammen med den a-meldingen du allerede har sendt inn. Den vil ikke overskrive det som allerede er sendt inn. Dersom du ikke har sendt inn a-melding allerede, kan du sende begge samtidig.

• Kan jeg kjøre lønn på to år samtidig? Nei, dette er ikke mulig etter at A-ordningen kom. Men det er mulig å sende korreksjoner i a-melding på 2017 etter overføring til 2018, dersom det er behov for dette. Du finner beskrivelse på dette her.

• Blir oppstartsverdier med på a-melding personoppsummering? Nei, a-melding personoppsummeringen består kun av innsendte a-meldinger fra lønnssystemet.

• Må jeg kjøre regenerere brudd og aga statistikk som ligger under Periodens lønn | A-melding | Verktøy? Regenerere brudd: vi anbefaler at du kjører regenerere brudd, da denne kan gjøre at personoppsummeringen til de ansatte kan se litt ryddigere ut i noen tilfeller (det er ingen fare med å kjøre dette valget). Regenerere AGA statistikk: Denne er kun nødvendig å kjøre dersom du ikke får ut riktige tall på rapporten: Arbeidsgiveravgiftsgrunnlag per person, som du finner under Rapporter | Avstemming. Dersom denne har riktige tall, trenger du ikke å kjøre dette valget. 

• Må personoppsummeringen sendes ut til de ansatte før jeg overfører til nytt år? Nei, du kan sende denne for 2017 også etter overføring til nytt år.

• Skal Personoppsummeringen sendes per post eller kan den sendes på mail? Dette bestemmer du selv. Du kan sende enten per post eller på mail i valget "Elektronisk personoppsummering".

• Passord på elektronisk personoppsummering? Personoppsummeringen kan sendes med passordbeskyttelse, dette velger dere å sette på før utsending, på lik linje med elektronisk lønnslipp.