avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder

Hva er phishing, og hvordan kan jeg beskytte meg mot phishing?

(updated by Turi M Sorensen VISMA ‎18-04-2018 10:28 )
Andreas Pettersen
Phishing er et begrep som brukes til å beskrive en form for sosial manipulering som svindlere bruker for å imitere legitime selskaper for å lokke folk til å dele personlig eller bedriftssensitiv informasjon. Fabrikkerte e-postmeldinger, SMS'er, nettjenester og telefonsamtaler brukes for å få tilgang til personlige opplysninger som brukernavn og passord, kredittkortnummer med mer.

Phishing ser ofte ut som vanlig e-post, og det ser ut til å komme fra et seriøst selskap. Men når du klikker på koblingene inne, kommer du til en feil side som ser ut som selskapets korrekte side, men har en annen nettadresse.

Det er mange typer introduksjoner på e-posten for å tiltrekke deg å åpne, lese og publisere informasjonen din. En vanlig årsak er at det står at du har betalt fakturaen to ganger, og at du må utgi kontoinformasjonen din for å få pengene tilbake. En annen som "banken" ber deg om å bekrefte kontoinformasjonen din for ikke å blokkere kortet.

Vi har også sett at Visma er blitt forsøkt brukt, sammen med EHF, så vi har noen innspill til hvordan man kan beskytte seg mot phising-angrep.

Hvordan beskytter jeg meg fra phishing-angrep?

Kunnskap er den beste måten å beskytte deg mot fra phishing-angrep. Selv om det kan være vanskelig å oppdage det, er det advarselsskilt som du bør være oppmerksom på:

Er teksten merkelig eller formulert på en uvanlig måte? Det kan være feilstavinger, merkelig språk eller noe som ikke synes å være normalt. I så fall kan det være at meldingen automatisk oversettes fra et annet språk.

En personlig introduksjon kan også være et advarselssignal. Større selskaper starter sjelden med "Kjære herr / fru", og signaturen mangler nesten alltid i phishing-e-post.

Sjekk avsenderens e-postadresse. Hold musen over og se nøye. Ofte brukes domener som er svært lik de riktige.

Samme ting med linkene. Hold musen over, og du kan se hele lenkeadressen. Dette er ikke så lett å avsløre, men det er ofte mulig å se om det er en troverdig kilde eller om det er en helt ukjent nettadresse.

Sist men ikke minst. La aldri følsom informasjon, for eksempel kredittkortdetaljer, innloggingsinformasjon eller koder i en e-post. Banker eller myndigheter ber aldri om denne typen informasjon via e-post.