Mine områder
Hjelp

Refusjon av sykepenger for fravær som skyldes korona

av Anonymous (Oppdatert ‎02-04-2020 13:29 ( )

NAV har utviklet en ny IT-løsning slik at arbeidsgivere nå får refundert sykepenger fra dag 4 i arbeidsgiverperioden når sykefraværet skyldes koronoaviruset. I tillegg kan selvstendig næringsdrivende og freelancere fra nå få dekket sykepenger fra dag 4 gjennom å sende egenmelding til NAV. 

 

Vanligvis betaler arbeidsgiveren sykepenger i arbeidsgiverperioden, som er de første 16 dagene av et sykefravær. For sykefravær som skyldes korona, vil arbeidsgivere få dag 4-16 refundert av NAV, og du kan søke om denne refusjonen her.

 

Informasjon fra NAV:

I hvilke tilfeller har jeg rett til refusjon fra dag 4?

  • Du har rett til refusjon dersom sykefraværet skyldes korona. Det innebærer at den ansatte enten er smittet, mistenkt smittet eller i lovpålagt karantene.
  • Du kan få refusjon for fraværsdager fra og med 16. mars.

Hva må jeg gjøre?

  1. Du utbetaler sykepenger for de første 16 dagene som vanlig.
  2. Etter at de 16 første dagene har gått, søker du om refusjon for dag 4-16.
  3. Ta vare på referansenummeret. Du vil trenger dette og den ansattes fødselsnummer dersom du kontakter NAV om saken.

Du søker om refusjon i et eget søknadsskjema, ikke via den vanlige inntektsmeldingen. Skjemaet ligger også på Min side - arbeidsgiver

 

NB! Mamut support har ingen regnskapsfaglig support og kan dessverre ikke svare på hvordan skjemaer i NAV.no/Altinn.no skal utfylles, eller hvilke lønnsarter og innstillinger du må bruke for utbetaling av sykepenger. Det finnes heller ingen inntektsmelding i Mamut, det er skjemaer som du finner hos NAV/Altinn.

 

Mamut support har noen brukertips på Visma Community med eksempler som kan brukes, men vi anbefaler at alle våre kunder kontakter en regnskapsfører/A-ordningen for best mulig hjelp ved usikkerhet på hvordan ting skal håndteres, lønnsføres og bokføres. Vi følger med og skal forsøke å oppdatere artikler og legge ut relevant info så fort som mulig.

 

Brukertips i Mamut:

Hvordan føre sykepenger i Mamut One?

Hvordan føre refusjon av sykepenger?

 

Informasjon fra NAV:

Les mer om refusjon av sykepenger for fravær som skyldes korona her