for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
NAV har utviklet en ny IT-løsning slik at arbeidsgivere nå får refundert sykepenger fra dag 4 i arbeidsgiverperioden når sykefraværet skyldes koronoaviruset. I tillegg kan selvstendig næringsdrivende og freelancere fra nå få dekket sykepenger fra dag 4 gjennom å sende egenmelding til NAV.
Vanligvis betaler arbeidsgiveren sykepenger i arbeidsgiverperioden, som er de første 16 dagene av et sykefravær. For sykefravær som skyldes korona, vil arbeidsgivere få dag 4-16 refundert av NAV, og du kan søke om denne refusjonen her.
Informasjon fra NAV:
I hvilke tilfeller har jeg rett til refusjon fra dag 4?
Hva må jeg gjøre?
Du søker om refusjon i et eget søknadsskjema, ikke via den vanlige inntektsmeldingen. Skjemaet ligger også på Min side - arbeidsgiver.
NB! Mamut support har ingen regnskapsfaglig support og kan dessverre ikke svare på hvordan skjemaer i NAV.no/Altinn.no skal utfylles, eller hvilke lønnsarter og innstillinger du må bruke for utbetaling av sykepenger. Det finnes heller ingen inntektsmelding i Mamut, det er skjemaer som du finner hos NAV/Altinn.
Mamut support har noen brukertips på Visma Community med eksempler som kan brukes, men vi anbefaler at alle våre kunder kontakter en regnskapsfører/A-ordningen for best mulig hjelp ved usikkerhet på hvordan ting skal håndteres, lønnsføres og bokføres. Vi følger med og skal forsøke å oppdatere artikler og legge ut relevant info så fort som mulig.
Brukertips i Mamut:
Hvordan føre sykepenger i Mamut One?
Hvordan føre refusjon av sykepenger?
Informasjon fra NAV:
Les mer om refusjon av sykepenger for fravær som skyldes korona her
Du må være en registrert bruker for å legge til en kommentar her. Hvis du allerede er registrert, vennligst logg inn. Hvis du ikke har registrert deg ennå, kan du registrere deg og logge inn
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved .