Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Viktig info: daTax erstattes av Visma eAccounting

Turi M Sorensen

Tiden har kommet for at daTax Faktura, Totaløkonomi og Forening gir stafettpinnen videre til sin nettbaserte oppfølger Visma eAccounting. Les mer om hvilken innvirkning dette har for deg som bruker.

daTax Faktura, Totaløkonomi og Forening erstattes av Visma eAccounting

De siste ukene har vi sendt ut epost til våre brukere på daTax med viktig informasjon om at daTax erstattes av Visma eAccounting. Bakgrunnen for denne beslutningen er at vi de siste årene har hatt en betydelig økt etterspørsel etter enkle nettbaserte løsninger for fakturering og regnskap. Vi har derfor valgt å øke satsningen på Visma eAccounting som en mer fremtidsrettet løsning. Mange daTax brukere har allerede byttet, og tiden har kommet for å gi stafettpinnen videre til Visma eAccounting som den nettbaserte oppfølgeren. 

Overgang til ny løsning 

Du får tilgang til Visma eAccounting i løpet av høsten dersom du ikke allerede har det. For at du skal få en smidig overgang og bytte når det passer best for deg vil du i en overgangsperiode ha tilgang til begge systemer. 2017 vil være siste året du kan bruke daTax, da dette er siste året systemet oppdateres i henhold til lover og regler. Du vil ha tilgang til systemet ut i 2018, slik at du får levert årsavslutning for 2017. Etter dette vil systemet kun  benyttes som et oppslagsverk. 

NB: For deg som bruker daTax til bokføring anbefaler vi å gjennomføre overgangen i forbindelse med årsskiftet 2017, da det fra 1.1.17 kommer nye regler for innrapportering av moms. På Visma eAccounting tilbyr vi både guider og kurs som gjør at du kan sette deg godt inn i de nye reglene. 

Kom i gang

Vi hjelper deg selvfølgelig i gang med Visma eAccounting. Se vår hjelpeguide som beskriver overgangen i detalj. Ønsker du gratis hjelp med overføring av data, kan du avtale tid med våre hjelpsomme konsulenter.

Hva er Visma eAccounting?

Visma eAccounting er et enkelt nettbasert faktura- og regnskapsprogram for mindre bedrifter og enkeltmannsforetak. Programmet kan brukes på alle enheter som PC, Mac, mobil og nettbrett. Oppgradering og sikkerhetskopiering utføres automatisk av oss. Med Visma eAccounting får du nye muligheter du ikke hadde i daTax. Men det vil også være funksjonalitet du har hatt i daTax som per i dag ikke finnes i Visma eAccounting. Vi lanserer kontinuerlig nye versjoner av Visma eAccounting, og jobber med å få på plass tilsvarende funksjonalitet som i daTax. 

Noen nye muligheter: 

• Timeregistrering
  • Mobilapper
  • Scanning av bilag
  • Lønn
  • Integrasjoner 
  • Mottak av EHF og sending av eFaktura til privatpersoner 

Ofte stilte spørsmål

Når må jeg bytte? 

• Du vil bli lagt opp med tilgang til Visma eAccounting allerede nå i høst. I forbindelse med fornyelse av serviceavtalen din på daTax, vil du nå få faktura på Visma eAccounting der begge systemer er inkludert. Dette innebærer at du i overgangsperioden 2017 har tilgang til begge systemer, support og vedlikehold. 

Hva er forskjellen på et nettbasert og lokalt installert program? 

• Et nettbasert program kjører i nettleseren din tilsvarende en nettbank og all data ligger hos leverandør i “skyen”. Lokalt installerte programmer ligger på din egen datamaskin der du installerte programmet, og du står selv for lagring av data. 

Vil daTax støtte de nye reglene for innrapportering av moms fra 2017?

• Ja, men vår oppfordring er å gå over til Visma eAccounting og gjøre seg kjent med ny momsoppgave der fra 1.1.17. 

Hva skjer med daTax- programmet mitt? 

• Du vil fortsatt ha tilgang til all regnskapsdata/historikk i daTax, men 2017 er siste året du kan benytte programmet. 

Hva hvis Visma eAccounting ikke passer mine behov? 

• Tips oss om hva du savner i Visma eAccounting og bruk daTax inntil videre, eller ta kontakt med oss for å finne den beste løsningen for deg.  

Hvilke data får jeg med meg videre?

• Registre av kunder, artikler og leverandører.

Hvor logger jeg inn i Visma eAccounting? 

• www.vismaonline.no -  dersom du aldri har vært innlogget klikker du “Glemt passord”.

Klikk her for flere "Ofte stilte spørsmål".

Kontakt oss gjerne på tlf 21 49 62 01 dersom du har spørsmål eller trenger tilgang til Visma eAccounting. 

Vi i Visma Mamut ser frem til å ta deg videre med på reisen opp i “skyen” – og takker for at du har vært en trofast daTax-kunde! 

1 Kommentar
CONTRIBUTOR *

Hei.

Har brukt daTax WinSkatt i mange år.

Dette programmet har passet meg utmerket fordi, som pensjonist, har jeg kun bruk for et "Selvangivelsesprogram".

Alle andre moduler trenger jeg ikke.

Hva er det da som passer?