avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

FAQ

av Eline Louise Liland Pedersen (Oppdatert ‎07-05-2020 12:38 av Eline Louise Liland Pedersen VISMA )

I situasjonen vi befinner oss i nå kommer det inn en del spørsmål fra våre kunder. Vi har samlet de mest stilte spørsmålene her.

Har du andre spørsmål, still de gjerne i diskusjonsforumet, da det helt sikkert er flere som lurer på det samme. 

Burde jeg stoppe oppfølging av fakturaer på mine kunder?

Nei, ikke stopp automatisk oppfølging av fakturaer. Dersom kunder tar kontakt og er uenig i faktura, skal de behandles i henhold til vanlige rutiner. Du skal gjøre det du er best på, og kan trygt overlate oppfølgingen av dine ubetalte fakturaer til oss, også i den situasjonen vi er i nå. 

Er det i disse dager greit å sende saker til inkasso? 

I Visma fortsetter driften som normalt og vi oppfordrer alle våre kunder til å gjøre det samme, selv om situasjonen er spesiell. Utgangspunktet er jo at man skal gjøre opp forpliktelsene sine. Inkassobransjen er sitt ansvar bevisst, og vil opptre så smidig som mulig for å oppnå den beste løsningen for både kunder og sluttkunder. Vi har høy fokus på ivareta deres kunder på best mulig måte.

Hvordan ivaretar vi sluttkunder som for eksempel er permittert?   

Respekt og medmenneskelighet er i ryggmargsrefleksen vår i en tid som denne. Samtidig er vår oppgave å få sluttkunden til å betale. Vi forsøker å finne gode løsninger som alle parter kan leve med. Dette vil kunne medføre nedbetalingsavtaler over en lengre periode, midlertidige betalingsutsettelser og signering av gjeldsbrev.

Inkassobransjens kjøreregler i saksbehandling av inkassokrav i denne tiden:

Bransjen har i fellesskap gått sammen om noen kjøreregler for perioden vi er inne i. Visma Financial Solutions støtter initiativet, som medfører at vi:

• Oppfordrer sluttkunder til å ta kontakt slik at vi kan finne gode løsninger
  • Aktivt kontakter sluttkunder for å finne gode løsninger
  • Viser økt fleksibilitet på betalingsutsettelser og avdragsordninger
  • Er restriktive med å å gå rettslig der det er mulig.
  • Bidrar til å redusere kostnadene for dem som har det økonomisk vanskelig ved å:
    • ikke igangsette nye tvangssalg
    • ikke kreve tilleggssalærer for avdragsordning
    • ikke begjære fravikelser
    • ikke oppsøke sluttkunder for å få til tilbakelevering (av f.eks. biler)

Er det noe kundene våre burde være ekstra oppmerksomme på nå? 

Forliksrådene er stengt, og alle møter er utsatt inntil videre. 

Hold dere oppdaterte via namsmannens hjemmesider, her. 

Tilgjengelighet i Visma Financial Solutions

Kundesupport i Visma Financial Solutions har åpent som normalt, se supportfanen for kontaktinformasjon og åpningstider. Visma har hjemmekontor, men vi jobber som normalt. Vi avholder alle kundemøter digitalt eller over telefon.

For deres kunder gjelder følgende åpningstider:

Vår Callsenter har åpent mandag til fredag fra kl 08:00-20:00, og på lørdager fra kl 10:00-15:00.

Sluttkundene kommer i kontakt med oss både på telefon: 73 20 60 00 og chat via Min Sak.