Mine områder
Hjelp

Nå må du i gang med eFaktura

av Anonymous
Fra 1.januar 2014 vil Oslo Kommune kreve eFaktura av din bedrift. Flere andre kommuner og bedrifter gjør det samme.

1. juli 2012 skulle staten begynne å kreve eFaktura fra alle sine leverandører, men veldig få var klare før denne fristen. Det gjorde at mange bedrifter har klart seg uten eFaktura frem til nå, men nå burde alle vurdere å komme i gang.

-          Nå vil enda flere bedrifter merke at det blir umulig å ikke ha en løsning for elektronisk faktura. Det at Norges største kommune går foran og nå krever fakturaen elektronisk vil føre til at mange nå blir helt nødt til å komme i gang med eFaktura, sier Svein Holanger.

Hvor mye fakturer Oslo Kommune?

-          Jeg vil tippe at dette dreier seg om en 500-600.000 inngående fakturaer til Oslo kommune i løpet av ett år. Så dette vil helt klart påvirke antall eFakturaer i 2014.

Selv om man ikke sender fakturaer til Oslo kommune, så vil man kunne merke ringvirkningene.

-          Flere bedrifter vil komme i gang som følge av dette, og flere vil begynne å kreve eFaktura. Jeg tror alle bedrifter vil være i gang med eFaktura i løpet av få år, sier Holanger.

 

Store besparelser

Staten hadde besparelser som hovedmål da de bestemte seg for å innføre eFaktura. Den samfunnsøkonomiske gevinsten av å innføre elektronisk faktura i staten er inntil 1.9 milliarder for perioden 2009-2023.  Det viser en utredelse gjengitt i Norges Bank sin årsrapport for 2011.

Og det er ikke bare staten som sparer. En undersøkelse utført av Sterling Commerce viser at du oppnår inntil 90 prosent kostnadsbesparelse som leverandør, og inntil 44 prosent kostnadsbesparelse som kunde.

Norges minste kommune, Utsira, var blant de første kommunene som kom i gang med eFaktura. De har fortalt at de sparer 18 minutter per faktura de mottar elektronisk.

-          For å si det enkelt, så sparer du både tid og penger, og i tillegg gjør du miljøet en tjeneste, sier Svein Holanger og fortsetter.

-          Hvorfor skal vi bruke tid på å printe, putte i konvolutt, frankere, sende i posten, hente posten, åpne konvolutten, scanne fakturaen og tolke fakturaen, når dette kan foregå automatisk?

 

Stadig flere blir klare

Vi ser at antall selskaper som registrerer seg i det offentlige mottakerregisteret ELMA vokser.

-          Jeg tror denne utviklingen vil akselerere i 2014, og Oslo Kommune vil være en av årsakene, sier Svein Holanger

Se grafen over utviklingen under. (Kilde: www.anskaffelser.no)

 

Hvordan komme i gang?

Mange Visma Contracting-kunder har Visma AutoInvoice og har dermed verktøyet til å begynne å fakturere elektronisk idag. Hovedårsaken til at ikke alle bedrifter sender eFaktura er at det alltid er litt utfordrende å komme i gang med noe nytt. I tillegg har det vært lite informasjon rundt eFaktura.

-          Vi kjørte et par seminarer og webinarer i vår som het «hvordan komme i gang med eFaktura», og vi har sjelden hatt så stor pågang. Vi var nødt til både å stenge påmeldingene og sette opp ekstra seminarer, forteller Svein Holanger.

I november settes det opp en ønskereprise av det populære webinaret. Webinar er et kort gratisseminar, som du følger direkte via din egen PC. Du følger med på en presentasjon og har anledning til å stille spørsmål via chat. De som ønsker kan få presentasjonen tilsendt på e-post etterpå.

 

Meld deg på webinar

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"