avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 

Les dette før du ringer oss i januar 2019

(updated by Sandra Iselin Olsen VISMA ‎17-01-2019 13:43 )
Sandra Iselin Olsen

Før du ringer oss i januar er det viktig at du er kjent med innholdet i denne artikkelen. Denne artikkelen vil kunne hjelpe deg igjennom årsavslutningen.

Våre åpningstider i januar finner du her.

Januar er en travel måned for alle som jobber med lønn. Benytter du deg av Vismas HRM supporttjenester vil du i perioder, muligens, oppleve noe venting.

Vi har automatisk callback. Vi anbefaler deg å svare ja på dette når du blir tilbudt callback. Automatikken i dette sørger for at du beholder plassen din i køen og at du blir oppringt (en gang) så snart vi har en ledig konsulent. 

Ha klart deres kundenummer eller organisasjonsnummer slik at support får søkt dere raskere opp. 

Frister

• 7. januar: frist for å sende A-melding på desember
  • 15. januar: frist for å betale skatt og arbeidsgiveravgift for termin 6
  • 1. februar: frist for å sende lønnsoppgave til de ansatte

Aktuelle brukertips

Spørsmål til support

• Jeg er ikke ferdig med 2018 - kan jeg allikevel opprette 2019?
    Ja, Visma Lønn er et toårig lønnssystem så du vil til enhver tid ha to åpne lønnsår. Når du oppretter 2019 blir 2017 avsluttet automatisk.
    Du kan jobbe med lønnskjøringer på tvers av lønnsårene 2018 og 2019. 

• Må jeg ha ny versjon for å kunne opprette 2019?
    Nei, du kan opprette 2019, uavhengig av versjon.

• Må jeg ha ny versjon for å hente skattekort og kjøre lønn i 2019?
    Ja, for at du skal kunne hente inn skattekort for 2019 og at systemet skal beregne riktig i forhold til skattetabeller for 2019 må du ha versjon 13.10. Versjonen finner du under "Nedlastninger" og du kan lese mer om den her. Du kan se hvilke versjon du har under "Hjelp / Om Visma Lønn". 

• Satser på lønnsarter ved overgang til 2019?
    Husk at statser ( f.eks bilgodtgjørelse / diettgodtgjørelse) på lønnsarter må selv vedlikeholdes ved overgang til 2019 hvis de blir endret. Hvis du bruker Visma.net Expense vil satsene være oppdatert. 

• Jeg får melding om "Ingen gyldig inntektskombinasjon" når jeg kjører lønn i 2019?
    Kjør "Oppdater grunndata" så får du inn inntektskombinasjoner for 2019.

• Kan jeg installere versjon 13.10 før jeg er ferdig med 2018? 
    Ja, du kan installere versjon 13.10 før du er ferdig med 2018 da Visma Lønn er et toårig system.

• Feil ved innsending av Inntektsmelding.
    Du må ha versjon 13.10.1 - patch 1 som ligger under "Nedlastninger".

• "Avlønningstype skal ikke oppgis", ved innsending av a-melding.
    Oppgrader til ny versjon 13.10, under Nedlastninger. 
    NB! Har dere avtalt om oppgradering av Visma Lønn men trenger å melde inn ansatte umiddelbart pga. ID-kort / byggekort så kan dere sende en "Ansattinfo" for desember 2018. Ansatte fram i tid (f.eks. ansattdato i januar 2019) vil bli med i innsendingen.