avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"

Les dette før du ringer oss i januar 2020

(updated by Morten A Karlsen VISMA ‎27-01-2020 07:57 )
Sandra Iselin Olsen

Før du ringer oss i januar er det viktig at du er kjent med innholdet i denne artikkelen. Denne artikkelen vil kunne hjelpe deg igjennom årsavslutningen.

Husk at du kan få svar på spørsmål rundt årsavslutning i chatten på vår Visma Lønn Community!

Våre åpningstider i januar finner du her.

Januar er en travel måned for alle som jobber med lønn. Benytter du deg av Vismas HRM supporttjenester vil du i perioder, muligens, oppleve noe venting.

Vi har automatisk callback. Vi anbefaler deg å svare ja på dette når du blir tilbudt callback. Automatikken i dette sørger for at du beholder plassen din i køen og at du blir oppringt (en gang) så snart vi har en ledig konsulent. 

Ha klart deres kundenummer eller organisasjonsnummer slik at support får søkt dere raskere opp. 

Frister

• 6. januar: frist for å sende A-melding på desember
  • 15. januar: frist for å betale skatt og arbeidsgiveravgift for termin 6
  • 1. februar: frist for å sende lønnsoppgave til de ansatte

Aktuelle brukertips

Spørsmål til support

• Jeg er ikke ferdig med 2019 - kan jeg allikevel opprette 2020?
    Ja, Visma Lønn er et toårig lønnssystem så du vil til enhver tid ha to åpne lønnsår. Når du oppretter 2020 blir 2018 avsluttet automatisk.
    Du kan jobbe med lønnskjøringer på tvers av lønnsårene 2019 og 2020. 

• Må jeg ha ny versjon for å kunne opprette 2020?
    Nei, du kan opprette 2020, uavhengig av versjon. 

• Jeg får feilmelding når jeg forsøker å sende til Altinn?
    Etter 14. januar så må du benytte versjon 14.10 pga. endring i Altinn. 

• Må jeg ha ny versjon for å hente skattekort og kjøre lønn i 2020?
    Ikke nødvendigvis. Du kan hente skattekort på en eldre versjon, men for å få riktig skattetabell beregning for 2020 må du ha versjon 14.10. Versjon 14.10 ligger under "Nedlastinger". 

• Satser på lønnsarter ved overgang til 2020?
    Husk at statser ( f.eks bilgodtgjørelse / diettgodtgjørelse) på lønnsarter må selv vedlikeholdes ved overgang til 2020 hvis de blir endret. Hvis du bruker Visma.net Expense vil satsene være oppdatert. 

• Jeg får melding om "Finner ikke gyldig inntektstype" når jeg kjører lønn i 2020?
    Kjør "Oppdater grunndata" så får du inn inntektskombinasjoner for 2020.

• Feilmelding ved utskrift - Encountered an improper argument
    Vi ser at noen kunder opplever å få feilmeldingen Encountered an improper argument ved utskrift etter oppgradering til versjon 14.10. Det er en feilmelding som er kjent fra tidligere og kommer sporadisk. Les dette brukertipset for omgåelse.

• Lønnsslipp blir ikke publisert til Payslip men sendt på e-post de ansatte.
    Vi ser at noen kunder opplever at lønnsslippene blir sendt på e-post fremfor å bli publisert på Payslip etter å ha oppgradert til versjon 14.10. For at brukere nå skal få lønnslipp på Payslip må de godkjenne koblingen sin i visma.net Home. Hvis de har gjort dette, men fortsatt får lønnslipp på e-post kan du gå inn på "Rutiner / Registrering / Visma.net / Administrasjon av roller" og trykk på "Lagre" for å "oppfriske" rollene. Deretter kan du forsøke å publisere på nytt.
  • Må vi ha versjon 14.10 for å kunne sende lønnsoppgave til de ansatte? 
    Nei, du kan benytte versjon 13.10 og 14.00.