Mine områder
Hjelp

Ny skattemelding krever endringer, det påvirker alle

av Edvard Ramstad

"Anders, hvorfor kan dere ikke bare flytte Finale/Total til skyen, så vi kan jobbe som før?"

 

Dette er et spørsmål jeg ofte får når jeg snakker om utfasingen av Visma Finale og Visma Total. Jeg forstår at mange ønsker seg dette, men vi tror ikke det er riktig måte å møte fremtiden på. Eldre system bygget på RF-skjema utfylling ville uansett krevd store forandringer når skjemaene nå forsvinner, og du ville aldri kunne jobbet “som før” i skyen uansett. Vi har vært klar over at skjemaene ville bli borte siden oppstarten av Visma Periode og År. Vi visste ikke hvordan skatteetaten skulle legge om skattemeldingen, men vi visste at skjemaene skulle bort.

 

Vi legger derfor fra oss “gammel moro” og tar med oss erfaringene og kompetansen fra Finale og Total inn i Visma Periode & År. Vi skal gi dere det beste fra begge disse systemene! Vi har med oss de samme flinke folkene fra utvikling og support videre - det gir oss stor tro på at vi kan løse flere utfordringer og komme med ny funksjonalitet.

 

Faktumet at vi nå bygger et nytt system fra bunn gir selvsagt noen utfordringer. Det er tidkrevende å erstatte funksjonalitet og kode som er bygget over 30 år. Vi ligger derfor et lite stykke bak når det gjelder funksjonalitet sett opp i mot våre gamle løsninger. Det betyr at screening av klienter er essensielt om du vil i gang med Visma Periode & år. Men vær trygg, vi skal komme ajour, og vel så det!  Ønsker du å vite hva vi faktisk støtter, så finner du det på nettsidene våre.

Men kjære dagbok, det er ikke bare årsoppgjøret som er i endring!

Ny regnskapsførerlov og ny GRFS er rett rundt hjørnet også. For de av dere der ute som ikke har lest høringsforslaget til ny GRFS så har jeg et tips; gjør det! Ordlyden er drastisk endret fra den gamle versjonen og tar virkelig hensyn til utviklingen bransjen har hatt. Her tilrettelegges det for forenkling og tolkning. Bransjen har et ansvar for å ta tak i denne muligheten, for hva er egentlig “tilstrekkelig kvalitetssikring”? Lyst til å slå av en prat om dette teamet? Da hører jeg gjerne fra deg 🙂

 

Regnskap Norge hadde i 2021 en podkast-episode som het “Regnskapsbransjen - the place to be. Den støtter jeg fullt, for her skjer det ting “hele tiden”! Jeg gleder meg til å se hvordan bransjen omfavner endringene, og ikke minst hvordan vi kan bygge våre systemet for å støtte oppunder arbeidet dere gjør - Make progress happen.

Hva er nytt i Visma Periode & År siden sist?

Det er skjedd en hel del siden forrige gang jeg oppdaterte dere, og her følger en liten liste.

  • Vi har leverte støtte for konsernbidrag med stor grad av automatikk.
  • Utvidet større for ENK. Vi støtter nå overnattings og serveringssted, (tidligere RF-1122) og løyve for drosje og godstransport  (tidligere RF-1223).
  • Vi har forbedret håndtering av fagsystem-id og passord slik at systemet husker dette og at det kan overskrives på innsendingstidspunktet ved behov. 
  • Vi har lansert muligheten for sideskift i notesenteret.
  • Vi har gjort forbedringer på Tripletex-integrasjonen hvor vi har møtt på feilmeldinger.
  • Vi har gjort forbedringer på filtreringen i klientregisteret, og chatbotten vår har fått ny funksjonalitet. Nå får du anbefalt 3 ulike løsninger for å enklere nå frem til svarene du trenger. r
  • Vi driver også med testing av kapasitet og ytelse i systemet, så dere alltid har en smidig og rask løsning. 

Snart leverer vi også støtte for konsernbidrag, og det blir en veldig god løsning med mye automatikk og det beste fra Finale og Total. Gled dere 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"