avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Redusert arbeidsgiveravgift i forbindelse med tiltakspakker - Koronavirus (Oppdatert Mai)

av Henrik Horn (Oppdatert ‎26-05-2020 12:03 av Henrik Horn VISMA )

Vi opplever at mange kontakter oss med praktiske spørsmål rundt korona tiltaket vedrørende redusert arbeidsgiveravgift. Under følger litt informasjon fra Skatteetaten tilknyttet dette.

Arbeidsgiveravgiften

19. mars ble det foreslått at arbeidsgiveravgiften skal senkes med 4 prosentpoeng i 2 måneder.

A-meldingen

Arbeidsgivere skal ikke gjøre endringer i rapporteringen av arbeidsgiveravgift i a-meldingen. Fortsett å rapportert etter vanlig satser. Skatteetaten beregner hva den reduserte arbeidsgiveravgiften utgjør på grunnlag av arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget som arbeidsgiver har rapportert i a-meldingen i mai og juni (3. termin), og sender ut krav til arbeidsgiverne før forfall 3. termin. Forfall for 3. termin foreslås utsatt til 15. oktober.

Kilde: Skatteetaten 

6 Kommentarer
Amatør
PARTNER
av Amatør

Jeg har fått fakturautkast med forslag; 2400 og 8155 for AGA mai juni. Skal jeg bare annullere den og betale aga i forhold til den reduserte satsen og bokføre det som vanlig?

Henrik Horn
VISMA
av Henrik Horn

Hei!

Vil anbefale deg å lese denne community artikkelen: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Redusert-AGA-for-termin-3-2020/ta-p/31... samt denne fra skattetaten: https://www.skatteetaten.no/tiltakspakker/#arbeidsgiver-og-a-meldingen

Men slik det er beskrevet skal du betale full sats, så få tilbakebetalt det som er for mye innbetalt. Med andre ord bokfør hele beløpet, men reduser det når du får tilbakebetaling og bokfør tilbakebetalingen som beskrevet i brukertipset over. Men har du allerede fått kravet fra Skattetaten med det reduserte beløpet?

mvh

Henrik Horn

Product Manger

Visma eAccounting AS

Amatør
PARTNER
av Amatør

Hei. Ja jeg har fått kravet med redusert beløp

Henrik Horn
VISMA
av Henrik Horn

Hei igjen!

Det som står på skatteetatens sider, er at dere skal betale fullt beløp.

Men så kan det virke som om noen kommuner gjør det annerledes. Har de fått en avregning ville jeg betalt kun det beløpet. Men ført det slik, altså du fører full aga, men reduserer den med denne føringen. (Kronebeløpet til eksempel og stemmer ikke med sats)

Kredit 1920 Bankinnskudd kr. 100,-
Debet 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift kr. 130,-
Kredit 5401 redusert AGA 3 termin kr. 30,-

Da får du ingen restbeløp på konto 2770 

mvh
Henrik Horn
Product Manager
Visma eAccounting AS
joakim Johannessen
CONTRIBUTOR **
av joakim Johannessen

Hei. Det er feil sats på arbeidsgiveravgiften i systemet. Hvordan får jeg endret det? Må vel også sende inn ny a-melding når korrigering er utført?  Har sendt mail om dette (4.januar), men ikke fått tilbakemelding enda:(  Har betalt riktig beløp til skatteetaen!

Henrik Horn
VISMA
av Henrik Horn

Hei @joakim Johannessen ,

kan du gi ett eksempel på dette? Hvilken kommune/aga sone tilhører du? Hvilken sats får du og hvilken sats forventer du? 

vennlig hilsen

Henrik Horn

Product Manager

Visma eAccounting AS