avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder

Sett bort jobben med purring og inkasso

(updated by Emilie Røed VISMA ‎03-01-2020 09:59 )
Emilie Røed

Synes du det er tidkrevende og ubehagelig å følge opp betalinger fra kundene dine? La oss gjøre jobben for deg, så kan du bruke tiden din på andre ting. 

Visma AutoCollect er en gratis purre- og inkassotjeneste til Visma eAccounting. Visma AutoCollect følger opp de forfalte fakturaene i Visma eAccounting for deg. Du bestemmer selv hvilke faktura som skal sendes til oppfølging, og har alltid full oversikt over status på sakene. 

Oppsett og bruk av Visma AutoCollect er gratis. Det vil bli lagt på purregebyr, salær og renter på faktura som igjen blir betalt av din kunde og går til oss. 

I AutoCollect får du full oversikt: 

AutoCollect_1.3_Fakturaoversikt.png

Slik fungerer det: 

1. Alle forfalte faktura ligger tilgjengelig i AutoCollect
  2. Velg hvilke faktura som skal sendes til oppfølging av oss
  3. Vi starter jobben med å følge opp fakturaene på en trygg og ryddig måte 
  4. Du har full oversikt over status på sakene dine 
  5. Når kunden din betaler vil fakturaen automatisk bli registrert som betalt i Visma eAccounting
  6. Du vil få en oversikt over oppgjøret fra oss 

Slik kommer du i gang

Logg deg inn i Visma eAccounting og gå til Utvidelser i menyen. Du vil finne en egen side for Visma AutoCollect og kan starte tjenesten direkte derfra. 

Vi hjelper deg selvfølgelig om du skulle stå fast med noe! 

18 Kommentarer
(updated by Tommy Hauge Stamnes Brakstad ‎13-04-2019 03:37 )

Dere opplyser at «bruk av Visma AutoCollect er gratis». Hvem får purregebyr, salær og renter?

Dere opplyser at «bruk av Visma AutoCollect er gratis». Hvem får purregebyr, salær og renter?

Hei Tommy,

Godt spørsmål - ser det bør fremkomme tydeligere i artikkelen.  Det er vi som får dette.  

Mvh

Emilie Røed 

CONTRIBUTOR *

Hei Emilie, dette ville vært interessant dersom purregebyrene / salær osv kunne deles likt mellom oss og dere. I en slik tilfelle hvor alt påfaller dere er det mye mer lønnsomt og ta dette via namsmannen. Det er lettere for en liten bedrift og gå gjennom dere men dere må nok la oss beholde noe av purregebyrer & salær. Noe å tenkte over kanskje 🙂

Flere spørsmål: Hvem dekker kostnadene dersom kravet må oversendes til Namsmannen/Forliksrådet?

CONTRIBUTOR *

Kostnader blir belastet skyldner i tillegg til purregebyr, renter, salær osv. Dersom namsmannen ikke klarer å inndrive så er dette det samme for inkasso byråer.

Det som er fint her med visma er at det kan bli lettere for oss men jeg mener det må også forsvare seg økonomisk.

Det er saksøker som må betale kostnadene/rettsgebyret til Namsmannen/Forliksrådet, for så å kreve dette av saksøkte 😊.

Hei,

Stemmer 🙂 

Hvis en sak sendes til namsmann eller forliksråd vil kreditor bli fakturert for dette, men beløpet bli lagt på kravet mot sluttkunde. 
Det vil si at kreditor legger ut for rettslig pågang, men at dette vil bli tilbakebetalt av deres kunde igjen ved innbetaling av inkassosak.

//Emilie 

Namsmannen er ofte litt sløv med å finne tak i skyldner, følger dere opp Namsmannen så han ikke velger den lettvinte løsningen?
Vår erfaring med egen inkasso er at vi må følge opp Namsmannen for at han ikke bare sender regning uten å ha funnet skyldner.

CONTRIBUTOR *

Har prøvd dere en mnd tid og har noen spørsmål, men ikke mulig å bli satt over til en person som kan svare. Etter 8 forsøk er tålmodigheten brukt opp og man må legge på. Men jeg lurer på hvorfor dere legger mva på forsinkelsesrenter. Er dette lovlig. De andre inkassobyrå vi har bruk har ikke beregnet mva på renter. Slik jeg forstår mva forskriften er det ikke lov å beregne mva på renter, men dere kan kanskje si noe om hvilken paragraf som støtter dere i dette.

Bruk heller egeninkasso. Da beholder du renter og gebyrer selv. Dette er en dyr og dårlig løsning.

(updated by Ida Aune Viken VISMA ‎13-09-2019 09:48 )

Hei, 

@Svein Eirik Austgarden 

Vår erfaring med namsmannen er at de følger opp inkassosakene godt. 

Vi sender inkassosakene til namsmann for videre behandling hvis det skal tas rettslig og namsmannen følger selv om etter dette. 

Det er ulik behandlingstid hos de ulike namsmenn, men vi følger opp hvis vi synes det tar for lang tid å få tilbakemelding og ber om status i prosessen. 

@Hege Lundmark  

Beklager at du ble satt over flere ganger, jeg har fulgt opp dette internt hos oss. Jeg håper du fikk svar på det du lurte på når vi ringte deg opp igjen. 

Det beregnes merverdiavgift av inkassotjenesten vi tilbyr og dette er lovlig. Du kan lese mer om hvorfor og hvordan vi beregner merverdiavgfit på inkassosaker på vår fagside om Purring & Inkasso: 

Les brukertipset her

@Tommy Hauge Stamnes Brakstad 

Visma AutoCollect er et alternativ til de som ikke ønsker å bruke tid på egeninkasso. Vår erfaring er at purring og inkasso tar mye tid bort fra kundenes kjernevirksomhet og at det å sette bort dette gjør at de kan bruke tid på det de er gode på. 

Vi har nå lansert første versjon av Visma AutoCollect og jobber stadig med å forbedre integrasjonen slik at vi også kan dele renteinntekter med kundene 🙂 

Hilsen,

Ida, Visma AutoCollect-teamet

Problemet er at dere ikke tilbyr en automatisert løsning via eAccounting, slik at kundene kan få disse inntektene.

Istedenfor har dere laget en løsning hvor Visma kan putte gebyrer og renteinntekter i egen lomme. Det er åpenbart en del av en god butikk. I 2018 hadde dere en omsetning på 225 millioner kroner og et resultat på 44 millioner kroner.

Dere har heller ingen risiko med disse sakene. Kunden må selv betale rettsgebyrer dersom saken havner hos namsmannen.

Hei Tommy, 

Som nevnt i forrige svar støttes ikke dette per i dag. 

Vi jobber stadig med å gjøre løsningen bedre og en av forbedringspunktene er at også rente- og gebyrinntekter kan deles med kundene. 

Jeg oppdaterer denne tråden når neste versjon er klar! 

Hilsen,

CONTRIBUTOR **

Det jeg savner i Autocollect er kommentarfelt, en liste som viser hva som er blitt gjort, hva slags kommunikasjon det er blitt utført mot kunde, kopier av utsendte varsler etc. Samtidig burde f.eks kreditscore blitt vist under kundekort. 

Alt dette her finnes hos Kredinor. 

Jeg føler ikke jeg har noe kontroll over hva som skjer, har ingen oversikt. 

Fikk en liste over saker som skulle sendes over til inkasso, men så er det stopp på informasjon. 

Må si jeg er litt skuffet over dette, og hadde jeg visst det jeg vet nå, ville disse oppdragene gått til Kredinor. InkedSkjermbilde 2019-11-18 18.18.00_LI (2).jpgInkedSkjermbilde 2019-11-18 18.18.27_LI.jpg

Hei Steffen, 

Dette har du en oversikt over i vår Kreditorweb.

Der kan du finne historikk på saken, hvilke brev som er sendt ut fra oss, samt ta ut rapporter. 

Tilgang dit får man i en velkomstmail du får i forbindelse med oversending av første faktura til purring- og inkasso. 

Jeg sender deg innloggingen din på mail nå! 

CONTRIBUTOR **

Se der ja. Som jeg skrev til deg Ida, må jeg igjen beklage at jeg har oversett denne delen. 

Nå er jeg inne, og har bedre oversikt. 

Tusen takk for god hjelp. 

Ha en fin dag. 

Mvh

Steffen